telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Charakteristika školy a ŠVP

Charakteristika školy

CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

a) historie školy

Areál školy byl otevřen 2.září 1966. Stavba školy je pavilonová. Od roku 1996 je škola v právní subjektivitě.V roce 2003 se stala součástí organizace ZŠ Ostrava – Hrabůvka, Mitušova 8 i MŠ Mitušova 6.

V průběhu let 2000-2006 prošla zařízení organizace rozsáhlou rekonstrukcí. Areál byl dobudován v roce 2006, v době oslav 40.výročí založení školy.Posledními kroky byla výstavba nového multifunkčního hřiště a moderní jídelny s výdejnou ZŠ a MŠ.Zařízení zajistí stravování pro cca 500 dětí ve věku 3-15 let.

b) úplnost a velikost školy

ZŠ a MŠ Ostrava-Hrabůvka, Mitušova 8 je úplná škola s 9 postupnými ročníky. Na 1.stupni (1.-5.ročník) je zpravidla po 2 paralelních třídách, na 2.stupni jsou 2-3 paralelní

třídy. Budovy a přiléhající prostory základní školy jsou dimenzovány pro 490 žáků, k 1.9.2006 má základní škola 434 žáků, mateřská škola 135 dětí.

Budovy ZŠ i MŠ jsou umístěny v klidné části Hrabůvky-obvodu Ostrava-Jih.V sousedství školy je ZŠ a MŠ Mitušova 16, SOU společenského stravování a parková výsadba sídliště.

c) vybavení školy

materiální

Škola je dobře vybavena učebnicemi i učebními pomůckami, při výuce různých předmětů (D,M,CJ,Č,Z,I) je využíván výukový software.Pro další studium a práci učitelů i žáků je k dispozici školní knihovna. Žáci i učitelé jsou připojeni na internet a také komunikace mezi učiteli a vedením probíhá přes server.V loňském školním roce byla vybudována multimediální učebna na 2.stupni ,kde je umístěna veškerá moderní technika – interaktivní tabule,dataprojektor ,notebook,DVD.Tato učebna slouží v ověřování nových

Vyučovacích metod především v rámci zavedení ŠvP do praxe.

prostorové

Areál ZŠ je možné rozdělit na 6 propojených částí. Budovy 1.a 2.stupně, tělocvičnu, budovu dílen, pavilon ŠD a moderní jídelnu a multifunkční hřiště. V areálu školy se nachází i parkoviště s vjezdem z hlavní ulice, které slouží zaměstnancům školy a rodičům, kteří vyzvedávají své děti ze školy či ŠD.

Hlavní budova ZŠ je v 1.paviloně. V této části sídlí vedení školy, výchovný poradce, preventista patologických jevů ,od letošního šk. roku také školní psycholog. Jsou zde odborné učebny a kabinety se sbírkami(fyziky, chemie, přírodopisu, zeměpisu, dějepisu, informatiky). V hlavní budově je i většina tříd 2.stupně.

Ve 2.pavilonu jsou umístěny třídy 1.-5., hudebna, učebna cizích jazyků, zástupkyně ředitelky školy, ekonomka školy, kabinet správních zaměstnanců,kabinet Hv,Vv,kabinet NŠ 1.- 3.roč.,kabinet NŠ 4.-5.roč.,3.oddělní ŠD.

V suterénu pavilonu je keramická dílna s pecí.

Tělocvična školy je umístěna v propojeném areálu .Má vybavení na florbal,fotbal,

házenou,basketbal. K dispozici jsou i šatny a kompletní sociální zázemí.

Tělocvična má parketový povrch, kvalitní osvětlení a sousedí s multifunkčním hřištěm.Vzniklo v letech 2005-2006 jako dar Nadace Duhové energie a dostavěno bylo na jaře 2006 z prostředků MMO –vznik lehkoatletického oválu. Tělocvična spolu s hřištěm slouží potřebám školy i veřejnosti.

Součástí areálu jsou i školní dílny a cvičná kuchyň. V této části má své sídlo i správce budov.

Poslední samostatný pavilon areálu tvoří z části ŠD s 2 odděleními a zázemím pro vychovatelky z části jídelna a nová školní kuchyň.

Areál MŠ je možno rozdělit na 4 propojené části. Nacházejí se zde 2 pavilony pro děti ve věku 3-6ti let, školní výdejna a zelené plochy zahrady s vybavením pro relaxaci dětí.

Na podzim roku 2006 došlo v nevyužité části vstupu do školky ke zřízení parkoviště, které

odlehčí stání aut na přetížených stáních kolem chodníků v Mitušově ulici.

Při hezkém počasí slouží škole pro oddych i výuku 2 školní terasy a zelený prostor mezi

2 učebními pavilony.

Škola není bezbariérová, integrovat vozíčkáře je možné jen tehdy, že škola bude mít „schodolez“.Pro potřeby akcí vozíčkářů z oblasti Ostrava-Jih zajistila v jedné části areálu (ŠD) vybudování nájezdových ramp.

technické

Jednou z priorit školy ve výuce i běžném chodu školy je využití informačních a komunikačních technologií. Z toho vychází i vybavenost školy počítačovou technikou.

Pro výuku nejen ICT, ale i dalších předmětů jsou určeny 2 učebny výpočetní techniky

s 27 stanicemi . Pro práci učitelů jsou počítače ve sborovnách 1.a 2.stupně, v kabinetě VP

a počítači jsou vybaveny i kanceláře ředitelky, ZŘ, sekretariátu a ekonoma školy.

Dalším cílem je umístění stanice i do multimediální odborné učebny a knihovny.

Počítače na pavilonech jsou propojeny do počítačové sítě, přes kterou mají žáci a učitelé přístup na internet. Každý pracovník školy i žák 4.-9.ročníku má svůj účet, přístupové heslo do školní počítačové sítě, prostor na serveru k ukládání dat a svou e-mailovou schránku. 1x týdně funguje na škole volný internet pro žáky školy. Na škole jsou 4 funkční kopírky, které mohou žáci i učitelé využívat pro svou práci. Škola disponuje

i interaktivní tabulí, dobře vybavenými odbornými učebnami a keramickou dílnou.

hygienické

Pro dodržování pitného režimu školy – především žáků ŠD a ŠJ slouží várnice s čajem. Pro využití volného času dětí slouží školní družina a především Centrum volného času, kde žáci školy pracují v nejrůznějších zájmových kroužcích. Od jara do podzimu mohou využívat žáci otevřené terasy a školní zahradu. Ke sportování slouží otevřené víceúčelové hřiště.Letos bylo kompletně zrekonstruováno sociální zařízení na 2.stupni.Do budoucna se počítá s obnovou zařízení i na pavilonu 1.stupně.

d) charakteristika pedagogického sboru

Pedagogický sbor tvoří ředitelka, zástupce ředitele pro 1.a 2.stupeň, zástupce ředitele pro předškolní výchovu, zástupce ředitele pro ekonomiku , 30 učitelů pro 1.- 2.stupeň , 9 učitelek MŠ a 1 VP pro 1.a 2.stupeň. Dále 2 vychovatelky ŠD.

Sbor je smíšený s většinovou převahou žen. Věkově je sbor pestrý-tvoří jej na 1.stupni mladí učitelé, na 2.stupni je polovina mladých a několik zkušených kolegů.Prioritou školy je regionální výchova a výchova zaměřená na výchovu všestranného člověka 21.století.

DVPP je zaměřeno na studium moderní didaktiky humanit. předmětů a v neposlední řadě i práci s výpočetní technikou a komunikační technikou.

V uplynulých letech téměř 100% pedagogů prošlo úrovní Z ve školení práce na počítači v projektu PI SIPVZ a přibližně 40% prošlo úrovní P.Cílem je rutinní práce na počítači, komunikace prostřednictvím elektronické pošty a využívání výpočetní, komunikační a prezentační techniky ve vhodných případech i ve výuce žáků.

e) charakteristika žáků

Většina žáků školy pochází z městské části Hrabůvka, pouze někteří patří do vzdálenější spádové oblasti.Škola nevzdělává cizí státní příslušníky. Dlouholeté zkušenosti jsou s integrací žáků se SPUCH i s jiným zdravotním postižením. Každý integrovaný žák má vypracován na základě doporučení PPP vlastní individuální vzdělávací plán, který je pravidelně aktualizován a doplňován.

f) dlouhodobé projekty.

Od roku 2000 je škola zapojena do mezinárodních projektů Socrates-Partnerství škol,

Phare – Přátelství bez hranic,

Projekty příhraniční spolupráce : Česko – polské

Česko-slovenské

g) mezinárodní spolupráce

Škola udržuje již 5 rokem kontakty se základní školou ve španělském Arnedu, slovenské Žilině, polských Katovicích a od roku 2006 se ZŠ v oblasti Omiše v Chorvatsku.

Předmětem jsou vzájemné návštěvy, spolupráce při řešení výchovných a vzdělávacích cílů škol, soutěže a výstavy mezinárodního charakteru,práce na p