telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a svět práce

Člověk a svět práce

Oblast člověk a svět práce postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Koncepce vzdělávací oblasti člověk a svět práce vychází z konkrétních životních situací, v nichž žáci přicházejí do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou v jejich rozmanitých

podobách a širších souvislostech.

Vzdělávací oblast člověk a svět práce se cíleně zaměřuje na praktické pracovní dovednosti a návyky a doplňuje celé základní vzdělání o důležitou složku nezbytnou pro uplatnění člověka v dalším životě a ve společnosti. Tím se odlišuje od ostatních vzdělávacích oblastí a je jejich určitou protiváhou. Je založena na tvůrčí myšlenkové spoluúčasti žáků. Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru člověk a svět práce je rozdělen na 1. stupni na čtyři tematické okruhy: Práce s drobným materiálem, Konstrukční činnosti, Pěstitelské práce, Příprava pokrmů, které jsou pro školu povinné. Na 2. stupni je rozdělen na šest tematických okruhů: Práce s technickými materiály, Design a konstruování, Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů, Svět práce. Tematické okruhy na 2. stupni tvoří nabídku, z níž školy vybírají podle svých podmínek a pedagogických záměrů, kromě povinného tematického okruhu Svět práce, minimálně další dva tematické okruhy. Vybrané tematické okruhy je nutné realizovat v plném rozsahu.

Tematický okruh Svět práce je určen pro 8. a 9. ročník i odpovídající ročníky víceletých středních škol. Je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu a lze jej zařadit již od 7. ročníku. Vzdělávací obsah je realizován v průběhu celého základního vzdělávání a je určen všem žákům

(tedy chlapcům i dívkám bez rozdílu). Žáci se učí pracovat s různými materiály a osvojují si základní pracovní dovednosti a návyky. Učí se plánovat, organizovat a hodnotit pracovní činnost samostatně i v týmu. Ve všech tematických okruzích jsou žáci soustavně vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci. V závislosti na věku žáků se postupně buduje systém, který žákům poskytuje důležité informace ze sféry výkonu práce a pomáhá jim při odpovědném rozhodování o dalším profesním zaměření. Proto je vhodné zařazovat do vzdělávání žáků co největší počet tematických okruhů.

Cílové zaměření vzdělávací oblasti

Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že vede žáky k:

- pozitivnímu vztahu k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce

- osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě

- vytrvalosti a soustavnosti při plnění zadaných úkolů, k uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při pracovní činnosti a k vynakládání úsilí na dosažení kvalitního výsledku

- poznání, že technika jako významná součást lidské kultury je vždy úzce spojena s pracovní činností člověka

- autentickému a objektivnímu poznávání okolního světa, k potřebné sebedůvěře, k novému postoji a hodnotám ve vztahu k práci člověka, technice a životnímu prostředí

- chápání práce a pracovní činnosti jako příležitosti k seberealizaci, sebeaktualizaci a k rozvíjení podnikatelského myšlení

- orientaci v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro možnost uplatnění, pro volbu vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci

Vzdělávání v pracovních činnostech chlapců směřuje k :

- získání základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, zejména při ručním opracování materiálu

- osvojování správné volby a používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci, osvojení si práce s dostupnou mechanizací a technikou, včetně techniky výpočetní

- osvojování a uplatňování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce, základů organizace a plánování práce a technologické kázně

- získání pozitivního vztahu k práci a odpovědného a tvořivého postoje k vlastní činnosti a její kvalitě

- získání orientace v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro volbu

vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci

- seznámení s historií významných a zajímavých vynálezů technického pokroku pro poznání a pochopení kontinuity vývoje technické vyspělosti a ekonomických podmínek života společnosti

Vzdělávání v pracovních činnostech dívek směřuje k :

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je rozdělen na 2.stupni na tématické okruhy pro dívky: Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů, Svět práce a navíc k němu je zařazena Péče o dítě.

Vzdělávací oblast Člověk a svět práce" se cíleně zaměřuje na praktické pracovní dovednosti a návyky a doplňuje celé základní vzdělání o složku nezbytnou pro uplatnění člověka v dalším životě a společnosti.

Cílem Pěstitelských prací a chovatelství je vybavit žáka teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oboru zpracování půdy, zeleniny, ovocných a léčivých rostlin a chovatelství zvířat v domácnosti. Cílem Provozu a údržby domácnosti je vést žáky k dovednostem při údržbě oděvů a textilií, naučit je základům ručních prací, péči o estetické prostředí v domácnosti a schopnosti zvládat provoz domácnosti. Cílem Přípravy pokrmů je naučit žáky obsluhovat kuchyňské spotřebiče, estetickým dovednostem při úpravě stolu, společenskému chování, základům zdravé výživy a praktickým dovednostem při přípravě jednoduchých pokrmů. Cílem Světa práce je vybavit žáky dovednostmi orientovat se v různých typech škol, schopností vybrat si povolání vzhledem k zájmům, prospěchu, zdravotnímu stavu, orientovat se na trhu práce, získat základ.vědomosti o drobném podnikání. Tento obor je pro dívky doplněn získánímzákladních dovedností v péči o dítě od narození do školního věku.