telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a svět práce

Člověk a svět práce
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
1
5. ročník
povinný
1
6. ročník
povinný
1
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1

1.Obsahové, časové a organizační vymezení:

RVP ZV nepojmenovává vyučovací předmět ve vzdělávácí oblasti "Člověk a svět práce". Proto byl pro 1. i 2.stupeň zvolen název Pracovní výchova.

Postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Postihuje konkrétní životní situace, v nichž žáci přicházejí do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je rozdělen na 2.stupni na tématické okruhy pro dívky: Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů, Svět práce a navíc k němu je zařazena Péče o dítě.

Vzdělávací oblast Člověk a svět práce" se cíleně zaměřuje na praktické pracovní dovednosti a návyky a doplňuje celé základní vzdělání o složku nezbytnou pro uplatnění člověka v dalším životě a společnosti.

Cílem Pěstitelských prací a chovatelství je vybavit žáka teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oboru zpracování půdy, zeleniny, ovocných a léčivých rostlin a chovatelství zvířat v domácnosti. Cílem Provozu a údržby domácnosti je vést žáky k dovednostem při údržbě oděvů a textilií, naučit je základům ručních prací, péči o estetické prostředí v domácnosti a schopnosti zvládat provoz domácnosti. Cílem Přípravy pokrmů je naučit žáky obsluhovat kuchyňské spotřebiče, estetickým dovednostem při úpravě stolu, společenskému chování, základům zdravé výživy a praktickým dovednostem při přípravě jednoduchých pokrmů. Cílem Světa práce je vybavit žáky dovednostmi orientovat se v různých typech škol, schopností vybrat si povolání vzhledem k zájmům, prospěchu, zdravotnímu stavu, orientovat se na trhu práce, získat základ.vědomosti o drobném podnikání. Tento obor je pro dívky doplněn získánímzákladních dovedností v péči o dítě od narození do školního věku.

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je rozdělen na 2.stupni na tématické okruhy pro chlapce : využití digitálních technologií a práce s PC, svět práce a práce s tech. materiály.

Vzdělávání v pracovních činnostech chlapců směřuje k :

- získání základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, zejména při ručním opracování materiálu

- osvojování správné volby a používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci, osvojení si práce s dostupnou mechanizací a technikou, včetně techniky výpočetní

- osvojování a uplatňování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce, základů organizace a plánování práce a technologické kázně

- získání pozitivního vztahu k práci a odpovědného a tvořivého postoje k vlastní činnosti a její kvalitě

- získání orientace v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro volbu

vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci

- seznámení s historií významných a zajímavých vynálezů technického pokroku pro poznání a pochopení kontinuity vývoje technické vyspělosti a ekonomických podmínek života společnosti

Cílové zaměření vzdělávací oblasti

Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že vede žáky k:

- pozitivnímu vztahu k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce

- osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě

- vytrvalosti a soustavnosti při plnění zadaných úkolů, k uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při pracovní činnosti a k vynakládání úsilí na dosažení kvalitního výsledku

- poznání, že technika jako významná součást lidské kultury je vždy úzce spojena s pracovní činností člověka

- autentickému a objektivnímu poznávání okolního světa, k potřebné sebedůvěře, k novému postoji a hodnotám ve vztahu k práci člověka, technice a životnímu prostředí

- chápání práce a pracovní činnosti jako příležitosti k seberealizaci, sebeaktualizaci a k rozvíjení podnikatelského myšlení

- orientaci v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro možnost uplatnění, pro volbu vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci

1.2. Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody:

- kolektivní práce

- skupinová práce

- samostatná práce

- práce s učebnicí

- práce s internetem

- referáty

1.3. Pomůcky:

- nářadí

- vzorky semen

- pokojové květiny

- kuchyňské náčiní

- učebnice

- příručky"Kam po ZŠ"

- Atlasy SŠ

- PC

- videokazety

- jehlice, háček, jehla, vlna

1.4. Časová dotace vyučovacího předmětu:

1 hodina týdně

1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje:

1.-9. ročník

1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu:

třída, cvičná kuchyňka, počítačová učebna, venkovní prostory školy

1.7. Dělení výuky na skupiny, spojování žáků z různých ročníků:

žáci 1. - 5. ročníku se v hodinách nedělí

žáci 6.-9.ročníku se v hodinách dělí na dívčí a chlapeckou skupinu

2.Výchovné a vzdělávací strategie

Vzdělávání v pracovní výchově dívek směřuje k:

- získání základních pracovních dovedností a návyků v různých pracovních oblastí, zejména činnostech v domácnosti, vedení domácnosti apod.

-poznání vybraných technologických výrobních postupů,materiálů a jejich užitných vlastností, surovin a plodin a osvojení si jednoduchých pracovních postupů pro běžný život

- osvojení si a uplatňování zásad bezpečnosti a ochrany při práci, hygieny práce, základů organizace a plánování práce a technologické kázně

- získání pozitivního vztahu k práci a odpovědného a tvořivého postoje k vlastní činnosti a její kvalitě

- získání základních dovedností v péči o dítě

- získání orientace v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojování potřebných poznatků a dovedností významných pro volbu vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci

2. 1. Průřezová témata

Osobnostní a sociální výchova - komunikace v týmu a různých pracovních situacích

Enviromentální výchova - přírodní zdroje, druhy materiálů