1.Obsahové, časové a organizační vymezení:
RVP ZV nepojmenovává vyučovací předmět ve vzdělávácí oblasti "Člověk a svět práce". Proto byl pro 1. i 2.stupeň zvolen název Pracovní výchova.
Postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Postihuje konkrétní životní situace, v nichž žáci přicházejí do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je rozdělen na 2.stupni na tématické okruhy pro dívky: Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů, Svět práce a navíc k němu je zařazena Péče o dítě.
Vzdělávací oblast Člověk a svět práce" se cíleně zaměřuje na praktické pracovní dovednosti a návyky a doplňuje celé základní vzdělání o složku nezbytnou pro uplatnění člověka v dalším životě a společnosti.
Cílem Pěstitelských prací a chovatelství je vybavit žáka teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oboru zpracování půdy, zeleniny, ovocných a léčivých rostlin a chovatelství zvířat v domácnosti. Cílem Provozu a údržby domácnosti je vést žáky k dovednostem při údržbě oděvů a textilií, naučit je základům ručních prací, péči o estetické prostředí v domácnosti a schopnosti zvládat provoz domácnosti. Cílem Přípravy pokrmů je naučit žáky obsluhovat kuchyňské spotřebiče, estetickým dovednostem při úpravě stolu, společenskému chování, základům zdravé výživy a praktickým dovednostem při přípravě jednoduchých pokrmů. Cílem Světa práce je vybavit žáky dovednostmi orientovat se v různých typech škol, schopností vybrat si povolání vzhledem k zájmům, prospěchu, zdravotnímu stavu, orientovat se na trhu práce, získat základ.vědomosti o drobném podnikání. Tento obor je pro dívky doplněn získánímzákladních dovedností v péči o dítě od narození do školního věku.
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je rozdělen na 2.stupni na tématické okruhy pro chlapce : využití digitálních technologií a práce s PC, svět práce a práce s tech. materiály.
Vzdělávání v pracovních činnostech chlapců směřuje k :
- získání základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, zejména při ručním opracování materiálu
- osvojování správné volby a používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci, osvojení si práce s dostupnou mechanizací a technikou, včetně techniky výpočetní
- osvojování a uplatňování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce, základů organizace a plánování práce a technologické kázně
- získání pozitivního vztahu k práci a odpovědného a tvořivého postoje k vlastní činnosti a její kvalitě
- získání orientace v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro volbu
vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci
- seznámení s historií významných a zajímavých vynálezů technického pokroku pro poznání a pochopení kontinuity vývoje technické vyspělosti a ekonomických podmínek života společnosti
Cílové zaměření vzdělávací oblasti
Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že vede žáky k:
- pozitivnímu vztahu k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce
- osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě
- vytrvalosti a soustavnosti při plnění zadaných úkolů, k uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při pracovní činnosti a k vynakládání úsilí na dosažení kvalitního výsledku
- poznání, že technika jako významná součást lidské kultury je vždy úzce spojena s pracovní činností člověka
- autentickému a objektivnímu poznávání okolního světa, k potřebné sebedůvěře, k novému postoji a hodnotám ve vztahu k práci člověka, technice a životnímu prostředí
- chápání práce a pracovní činnosti jako příležitosti k seberealizaci, sebeaktualizaci a k rozvíjení podnikatelského myšlení
- orientaci v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro možnost uplatnění, pro volbu vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci
1.2. Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody:
- kolektivní práce
- skupinová práce
- samostatná práce
- práce s učebnicí
- práce s internetem
- referáty
1.3. Pomůcky:
- nářadí
- vzorky semen
- pokojové květiny
- kuchyňské náčiní
- učebnice
- příručky"Kam po ZŠ"
- Atlasy SŠ
- PC
- videokazety
- jehlice, háček, jehla, vlna
1.4. Časová dotace vyučovacího předmětu:
1 hodina týdně
1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje:
1.-9. ročník
1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu:
třída, cvičná kuchyňka, počítačová učebna, venkovní prostory školy
1.7. Dělení výuky na skupiny, spojování žáků z různých ročníků:
žáci 1. - 5. ročníku se v hodinách nedělí
žáci 6.-9.ročníku se v hodinách dělí na dívčí a chlapeckou skupinu
2.Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v pracovní výchově dívek směřuje k:
- získání základních pracovních dovedností a návyků v různých pracovních oblastí, zejména činnostech v domácnosti, vedení domácnosti apod.
-poznání vybraných technologických výrobních postupů,materiálů a jejich užitných vlastností, surovin a plodin a osvojení si jednoduchých pracovních postupů pro běžný život
- osvojení si a uplatňování zásad bezpečnosti a ochrany při práci, hygieny práce, základů organizace a plánování práce a technologické kázně
- získání pozitivního vztahu k práci a odpovědného a tvořivého postoje k vlastní činnosti a její kvalitě
- získání základních dovedností v péči o dítě
- získání orientace v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojování potřebných poznatků a dovedností významných pro volbu vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci
2. 1. Průřezová témata
Osobnostní a sociální výchova - komunikace v týmu a různých pracovních situacích
Enviromentální výchova - přírodní zdroje, druhy materiálů