Jméno ……………………………………………………
Adresa bydliště …………………………………………..
třída
Dějepisná olympiáda
1.ročník školního kola 2007/08
Zadání úkolů školního korespondenčního kola
Tematické zaměření ročníku:
Věda a technika v průběhu staletí - od pěstního klínu k první Nobelově ceně
K charakteristikám vyber správný pojem, ne všechny však budou použity: mohyla, menhir, depot, dolmen, kromlech, oppidum.
a) Megalitická stavba, na plochých kamenech stojících kolmo jsou vodorovně položeny jiné
kameny jako „střecha“. ……………………………………
b) Kruhová stavba z kamenů kultovního významu. ……………………………………
c) Svisle zapuštěný kámen, osamocený nebo v řadách. ……………………………………
3 body
Úkol č. 2
Kde vznikly tyto matematické soustavy a k čemu je dnes používáme?
stát, oblast vzniku dnešní využití
desítková soustava
šedesátková soustava
4 body
Úkol č. 3
Která poučka je zde nakreslena? viz přiložený obrázek
…………………………………..…………………………….
Kdo ji formuloval? …..……………………………………….
Napiš její znění.
…………………………………………………….…………..
…………………………………………………………………
3 body
Úkol č4
Vysvětli, o co se jdou učenci (viz obrázek s vtipem) s Pythagorem hádat? viz obrázek
…………………………………………………………………………………………………
1 bod
Úkol č.5
Bez technických znalostí by nemohly být ve starověku postaveny stavby, kterým říkáme divy
světa. Vyjmenuj „sedm divů“: ……………………………………………
……………………………………………… ……………………………………………
……………………………………………… ……………………………………………
……………………………………………… ……………………………………………
7 bodů
Úkol č. 6
V oblasti Číny vzniklo mnoho vynálezů, řadu z nich využíváme dodnes. Dopiš slova.
P _ _ _ _ _ _ _ L _ _
P _ _ _ _ T _ _ _ _ _ (dopravní prostředek)
H _ _ _ _ _ _ S _ _ _ _ _ _ P _ _ _
6 bodů
Úkol č.7
Na východním pobřeží Středozemního moře sídlil národ, který vymyslel nový typ písma (nebo zprostředkoval jeho užívání). Zároveň vynikal výrobou látek, které se barvily barvivem
vyráběným z plže ostranky. Napiš: a) jméno národa …………………………………………,
b) název písma ………………………………………….,
c) název barviva …………………………………………
3 body
Úkol č. 8
Starověk znal všechny jednoduché stroje, mezi nejlepší mechaniky patřili Řekové. Pojmenuj stroje a přístroje na obrázcích. Pomůže ti nápověda, nevyužiješ však všechny možnosti: jeřáb s kladkostrojem, přístroj k vyměřování vodovodů, přístroj na měření ploch, šlapací kolo k vynášení vody z hloubky, klínový lis, pákostroj, přístroj ke konstrukci přímek a kolmic.
viz obrázek
A B C D
4 body
Úkol č. 9
Napiš k následujícím charakteristikám odpovídající pojmy:
.............................................. = opevněné sídlo Keltů, středisko správy, výroby i obchodu
...............................................= zlaté mince používané Kelty
...............................................= vynález umožňující vyrábět tenkostěnnou keramiku
3 body
Úkol č.10
Která z řemesel vznikla až ve středověku? Správné pojmy podtrhni.
Krejčovství, hrnčířství, pekařství, kovářství, košíkářství, bednářství, kovolitectví, kovotepectví.
4 body
Úkol č. 11
Vypiš z atlasu všechny univerzity, které byly založeny od 12. do poloviny 13. století v těchto zemích.
1. Itálie: ......................................................................
2. Francie: ......................................................................
3. Německo: .....................................................................
4. Španělsko: .....................................................................
5. Portugalsko: .....................................................................
6. Anglie: .....................................................................
7. Čechy a Morava: .....................................................................
7 bodů
Úkol č. 12
Doplň údaje do tabulky o středověkých univerzitách:
v čele univerzity r......................................
jednotlivé fakulty a........................ t..................... p...................... l....................
v čele fakult d..............................
na fakultách vyučují m............................. a d.....................................
student, který úspěšně dokončil studium b................................
9 bodů
Úkol č. 13
Utvoř správné dvojice (k číslici přiřaď písmeno):
1. Adam Zalužanský ze Zalužan a) Dvanáct knih o hornictví a hutnictví
2. Jan Dubravius b) Gramatika česká
3. Jan Blahoslav c) Herbář
4. Jiří Agricola d) O rybníkářství
5. Tadeáš Hájek z Hájku e) Tři knihy o rostlinopisu
1……, 2……., 3…….., 4…….., 5……..
5 bodů
Úkol č. 14
Co mají společné Celsius, Reomirus a Fahrenheit?
…………………………………………………………………………………………………..
1 bod
Úkol č. 15
Uveď dva důvody, díky kterým je místo Greenwich velmi známé.
1) ……………………………………… 2) ………………………………………………
2 body
Úkol č. 16
Odkud a kam vedly koňské dráhy? Kdy byl zahájen provoz? (V kterém roce?)
4 body
Úkol č17
Nejstarší vědecké společnosti v Evropě: Rok založení:
3 body
Úkol č.18
Revoluce v průmyslu zachvátila také dopravu. Obrázky pojmenuj, připiš jméno konstruktéra (vynálezce).
viz obrázky
A B C D
4 body
Úkol č. 19
Zakroužkuj správnou odpověď.
1. Průmyslová revoluce využívá jako nový zdroj energie a) vodu, b) páru, c) elektřinu.
2. Průmyslová revoluce začíná v odvětví výroby a) textilní, b) strojírenské, c) potravinářské.
3. Průmyslová revoluce je dovršena výrobou a) textilní, b) strojírenskou, c) potravinářskou.
4. V průběhu průmyslové revoluce dochází a) k růstu, b) k úpadku měst.
5. Průmyslová revoluce přinesla a) zlepšení, b) zhoršení životního prostředí.
5 bodů
Úkol č. 20
Ke každému jménu přiřaď následující výrazy: České Budějovice – Linec, genetické zákony, hrách na zahrádce, koňská železnice, lodní šroub umístěný mezi zádí lodi a kormidlem, Olomouc - Praha, parní železnice, zaměstnání v Terstu
Johann Gregor Mendel
Josef Ressel
František Gerstner
Jan Perner
8 bodů
Souhrnné úkoly:
Úkol č. 21
K názvům období připiš (pouze čísly) názvy dovedností lidí.
Starší doba kamenná: .............................
Mladší doba kamenná: ...........................
Doba bronzová: ......................................
Doba železná: .........................................
Období prvních států: .............................
1 - tkaní látek 6 - objev písma
2 - lov pomocí oštěpů 7 - pravidelný výměnný obchod
3 - kovolitectví 8 - hrnčířství
4 - malby v jeskyni 9 - stavba chrámů
5 - vrtání kamene 10 - orba rádlem
5 bodů
Úkol č. 22
Vyber a označ možnost, ve které jsou správně chronologicky seřazeny vynálezy od nejstaršího k nejmladšímu.
1. parník, lokomotiva, telefon, mechanický tkalcovský stav, šicí stroj
2. lokomotiva, mechanický tkalcovský stav, šicí stroj, parník, telefon
3. mechanický tkalcovský stav, parník, lokomotiva, šicí stroj, telefon
2 body
Úkol č. 23
Vysvětli pojmy:
akvadukt: …………………………………………………………………………………..
viadukt: …………………………………………………………………………………….
2 body