telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Školní projekty

Dejepisná olympiáda

8. ročník9. ročník

Jméno ……………………………………………………

Adresa bydliště …………………………………………..

třída

Dějepisná olympiáda

1.ročník školního kola 2007/08

Zadání úkolů školního korespondenčního kola

Tematické zaměření ročníku:

Věda a technika v průběhu staletí - od pěstního klínu k první Nobelově ceně

K charakteristikám vyber správný pojem, ne všechny však budou použity: mohyla, menhir, depot, dolmen, kromlech, oppidum.

a) Megalitická stavba, na plochých kamenech stojících kolmo jsou vodorovně položeny jiné

kameny jako „střecha“. ……………………………………

b) Kruhová stavba z kamenů kultovního významu. ……………………………………

c) Svisle zapuštěný kámen, osamocený nebo v řadách. ……………………………………

3 body

Úkol č. 2

Kde vznikly tyto matematické soustavy a k čemu je dnes používáme?

stát, oblast vzniku dnešní využití

desítková soustava

šedesátková soustava

4 body

Úkol č. 3

Která poučka je zde nakreslena? viz přiložený obrázek

…………………………………..…………………………….

Kdo ji formuloval? …..……………………………………….

Napiš její znění.

…………………………………………………….…………..

…………………………………………………………………

3 body

Úkol č4

Vysvětli, o co se jdou učenci (viz obrázek s vtipem) s Pythagorem hádat? viz obrázek

…………………………………………………………………………………………………

1 bod

Úkol č.5

Bez technických znalostí by nemohly být ve starověku postaveny stavby, kterým říkáme divy

světa. Vyjmenuj „sedm divů“: ……………………………………………

……………………………………………… ……………………………………………

……………………………………………… ……………………………………………

……………………………………………… ……………………………………………

7 bodů

Úkol č. 6

V oblasti Číny vzniklo mnoho vynálezů, řadu z nich využíváme dodnes. Dopiš slova.

P _ _ _ _ _ _ _ L _ _

P _ _ _ _ T _ _ _ _ _ (dopravní prostředek)

H _ _ _ _ _ _ S _ _ _ _ _ _ P _ _ _

6 bodů

Úkol č.7

Na východním pobřeží Středozemního moře sídlil národ, který vymyslel nový typ písma (nebo zprostředkoval jeho užívání). Zároveň vynikal výrobou látek, které se barvily barvivem

vyráběným z plže ostranky. Napiš: a) jméno národa …………………………………………,

b) název písma ………………………………………….,

c) název barviva …………………………………………

3 body

Úkol č. 8

Starověk znal všechny jednoduché stroje, mezi nejlepší mechaniky patřili Řekové. Pojmenuj stroje a přístroje na obrázcích. Pomůže ti nápověda, nevyužiješ však všechny možnosti: jeřáb s kladkostrojem, přístroj k vyměřování vodovodů, přístroj na měření ploch, šlapací kolo k vynášení vody z hloubky, klínový lis, pákostroj, přístroj ke konstrukci přímek a kolmic.

viz obrázek

A B C D

4 body

Úkol č. 9

Napiš k následujícím charakteristikám odpovídající pojmy:

.............................................. = opevněné sídlo Keltů, středisko správy, výroby i obchodu

...............................................= zlaté mince používané Kelty

...............................................= vynález umožňující vyrábět tenkostěnnou keramiku

3 body

Úkol č.10

Která z řemesel vznikla až ve středověku? Správné pojmy podtrhni.

Krejčovství, hrnčířství, pekařství, kovářství, košíkářství, bednářství, kovolitectví, kovotepectví.

4 body

Úkol č. 11

Vypiš z atlasu všechny univerzity, které byly založeny od 12. do poloviny 13. století v těchto zemích.

1. Itálie: ......................................................................

2. Francie: ......................................................................

3. Německo: .....................................................................

4. Španělsko: .....................................................................

5. Portugalsko: .....................................................................

6. Anglie: .....................................................................

7. Čechy a Morava: .....................................................................

7 bodů

Úkol č. 12

Doplň údaje do tabulky o středověkých univerzitách:

v čele univerzity r......................................

jednotlivé fakulty a........................ t..................... p...................... l....................

v čele fakult d..............................

na fakultách vyučují m............................. a d.....................................

student, který úspěšně dokončil studium b................................

9 bodů

Úkol č. 13

Utvoř správné dvojice (k číslici přiřaď písmeno):

1. Adam Zalužanský ze Zalužan a) Dvanáct knih o hornictví a hutnictví

2. Jan Dubravius b) Gramatika česká

3. Jan Blahoslav c) Herbář

4. Jiří Agricola d) O rybníkářství

5. Tadeáš Hájek z Hájku e) Tři knihy o rostlinopisu

1……, 2……., 3…….., 4…….., 5……..

5 bodů

Úkol č. 14

Co mají společné Celsius, Reomirus a Fahrenheit?

…………………………………………………………………………………………………..

1 bod

Úkol č. 15

Uveď dva důvody, díky kterým je místo Greenwich velmi známé.

1) ……………………………………… 2) ………………………………………………

2 body

Úkol č. 16

Odkud a kam vedly koňské dráhy? Kdy byl zahájen provoz? (V kterém roce?)

4 body

Úkol č17

Nejstarší vědecké společnosti v Evropě: Rok založení:

3 body

Úkol č.18

Revoluce v průmyslu zachvátila také dopravu. Obrázky pojmenuj, připiš jméno konstruktéra (vynálezce).

viz obrázky

A B C D

4 body

Úkol č. 19

Zakroužkuj správnou odpověď.

1. Průmyslová revoluce využívá jako nový zdroj energie a) vodu, b) páru, c) elektřinu.

2. Průmyslová revoluce začíná v odvětví výroby a) textilní, b) strojírenské, c) potravinářské.

3. Průmyslová revoluce je dovršena výrobou a) textilní, b) strojírenskou, c) potravinářskou.

4. V průběhu průmyslové revoluce dochází a) k růstu, b) k úpadku měst.

5. Průmyslová revoluce přinesla a) zlepšení, b) zhoršení životního prostředí.

5 bodů

Úkol č. 20

Ke každému jménu přiřaď následující výrazy: České Budějovice – Linec, genetické zákony, hrách na zahrádce, koňská železnice, lodní šroub umístěný mezi zádí lodi a kormidlem, Olomouc - Praha, parní železnice, zaměstnání v Terstu

Johann Gregor Mendel

Josef Ressel

František Gerstner

Jan Perner

8 bodů

Souhrnné úkoly:

Úkol č. 21

K názvům období připiš (pouze čísly) názvy dovedností lidí.

Starší doba kamenná: .............................

Mladší doba kamenná: ...........................

Doba bronzová: ......................................

Doba železná: .........................................

Období prvních států: .............................

1 - tkaní látek 6 - objev písma

2 - lov pomocí oštěpů 7 - pravidelný výměnný obchod

3 - kovolitectví 8 - hrnčířství

4 - malby v jeskyni 9 - stavba chrámů

5 - vrtání kamene 10 - orba rádlem

5 bodů

Úkol č. 22

Vyber a označ možnost, ve které jsou správně chronologicky seřazeny vynálezy od nejstaršího k nejmladšímu.

1. parník, lokomotiva, telefon, mechanický tkalcovský stav, šicí stroj

2. lokomotiva, mechanický tkalcovský stav, šicí stroj, parník, telefon

3. mechanický tkalcovský stav, parník, lokomotiva, šicí stroj, telefon

2 body

Úkol č. 23

Vysvětli pojmy:

akvadukt: …………………………………………………………………………………..

viadukt: …………………………………………………………………………………….

2 body