Jméno ……………………………………………………
Adresa bydliště …………………………………………..
třída
Dějepisná olympiáda
1.ročník školního kola 2007/08
Zadání úkolů školního korespondenčního kola
Tematické zaměření ročníku:
Věda a technika v průběhu staletí - od pěstního klínu k první Nobelově ceně
K charakteristikám vyber správný pojem, ne všechny však budou použity: mohyla, menhir, depot, dolmen, kromlech, oppidum.
a) Megalitická stavba, na plochých kamenech stojících kolmo jsou vodorovně položeny jiné 
kameny jako „střecha“.					……………………………………
b) Kruhová stavba z kamenů kultovního významu.		……………………………………
c) Svisle zapuštěný kámen, osamocený nebo v řadách.	……………………………………
3 body	
Úkol č. 2
Kde vznikly tyto matematické soustavy a k čemu je dnes používáme? 
	stát, oblast vzniku	dnešní využití
desítková soustava		
šedesátková soustava		
4 body 
	
Úkol č. 3
Která poučka je zde nakreslena?   viz přiložený obrázek
…………………………………..…………………………….
Kdo ji formuloval? …..……………………………………….
Napiš její znění. 
…………………………………………………….…………..
…………………………………………………………………
3 body
	
Úkol č4
 
Vysvětli, o co se jdou učenci (viz obrázek s vtipem) s Pythagorem hádat? viz obrázek
…………………………………………………………………………………………………
1 bod	
Úkol č.5
Bez technických znalostí by nemohly být ve starověku postaveny stavby, kterým říkáme divy
světa. Vyjmenuj „sedm divů“: 			……………………………………………
………………………………………………	……………………………………………
………………………………………………	……………………………………………
………………………………………………	……………………………………………
7 bodů	
Úkol č. 6
V oblasti Číny vzniklo mnoho vynálezů, řadu z nich využíváme dodnes. Dopiš slova.
P  _   _   _   _   _   _   _			L  _   _
P  _   _   _   _ 				T  _   _   _   _   _ (dopravní prostředek)
H  _   _   _   _   _   _			S  _   _   _   _   _   _   P _   _   _
6 bodů	
Úkol č.7
Na východním pobřeží Středozemního moře sídlil národ, který vymyslel nový typ písma (nebo zprostředkoval jeho užívání). Zároveň vynikal výrobou látek, které se barvily barvivem
vyráběným z plže ostranky. Napiš: 	a) jméno národa …………………………………………, 
b) název písma ………………………………………….,
c) název barviva …………………………………………
3 body
	
Úkol č. 8
Starověk znal všechny jednoduché stroje, mezi nejlepší mechaniky patřili Řekové. Pojmenuj stroje a přístroje na obrázcích. Pomůže ti nápověda, nevyužiješ však všechny možnosti: jeřáb s kladkostrojem, přístroj k vyměřování vodovodů, přístroj na měření ploch, šlapací kolo k vynášení vody z hloubky, klínový lis, pákostroj, přístroj ke konstrukci přímek a kolmic.
viz obrázek
	 	 	 
A	B	C	D
	
4 body	
Úkol č. 9
Napiš k následujícím charakteristikám odpovídající pojmy:
.............................................. = opevněné sídlo Keltů, středisko správy, výroby i obchodu
...............................................= zlaté mince používané Kelty
...............................................= vynález umožňující vyrábět tenkostěnnou keramiku
3 body
	
Úkol č.10
Která z řemesel vznikla až ve středověku? Správné pojmy podtrhni.
Krejčovství, hrnčířství, pekařství, kovářství, košíkářství, bednářství, kovolitectví, kovotepectví.
4 body	
Úkol č. 11
Vypiš z atlasu všechny univerzity, které byly založeny od 12. do poloviny 13. století v těchto zemích.
1.	Itálie: 			......................................................................
2.	Francie:		......................................................................
3.	Německo:		.....................................................................
4.	Španělsko:		.....................................................................
5.	Portugalsko:		.....................................................................
6.	Anglie:		.....................................................................
7.	Čechy a Morava:	.....................................................................
7 bodů 
	
Úkol č. 12
Doplň údaje do tabulky o středověkých univerzitách:
v čele univerzity	r......................................
jednotlivé fakulty	a........................	t.....................	p......................	l....................
v čele fakult	d..............................
na fakultách vyučují	m............................. a d.....................................
student, který úspěšně dokončil studium	b................................
9 bodů	
Úkol č. 13
Utvoř správné dvojice (k číslici přiřaď písmeno):
1.	Adam Zalužanský ze Zalužan 		a) Dvanáct knih o hornictví a hutnictví  
2.	Jan Dubravius					b) Gramatika česká
3.	Jan Blahoslav 					c) Herbář
4.	Jiří Agricola 					d) O rybníkářství
5.	Tadeáš Hájek z Hájku 			e) Tři knihy o rostlinopisu
1……, 2……., 3…….., 4…….., 5……..
5 bodů	
 
Úkol č. 14
Co mají společné Celsius, Reomirus a Fahrenheit?
…………………………………………………………………………………………………..
1 bod
	
Úkol č. 15
Uveď dva důvody, díky kterým je místo Greenwich velmi známé.
1) ………………………………………	2) ………………………………………………
2 body
	
Úkol č. 16
Odkud a kam vedly koňské dráhy?	Kdy byl zahájen provoz? (V kterém roce?)
	
4 body	
Úkol č17
Nejstarší vědecké společnosti v Evropě:	Rok založení:
3 body	
Úkol č.18
Revoluce v průmyslu zachvátila také dopravu. Obrázky pojmenuj, připiš jméno konstruktéra (vynálezce).
 viz obrázky
	 	 	 
A	B	C	D
	
4 body	
Úkol č. 19
Zakroužkuj správnou odpověď. 
1.  Průmyslová revoluce využívá jako nový zdroj energie a) vodu, b) páru, c) elektřinu.
2.  Průmyslová revoluce začíná v odvětví výroby a) textilní, b) strojírenské, c) potravinářské.
3.  Průmyslová revoluce je dovršena výrobou a) textilní, b) strojírenskou, c) potravinářskou.
4.  V průběhu průmyslové revoluce dochází	a) k růstu, b) k úpadku měst.
5.  Průmyslová revoluce přinesla a) zlepšení, b) zhoršení životního prostředí.
 5 bodů
	
Úkol č. 20
Ke každému jménu přiřaď následující výrazy: České Budějovice – Linec, genetické zákony, hrách na zahrádce, koňská železnice, lodní šroub umístěný mezi zádí lodi a kormidlem, Olomouc -  Praha, parní železnice,  zaměstnání v Terstu
Johann Gregor Mendel	
Josef Ressel	
František Gerstner	
Jan Perner	
8 bodů	
Souhrnné úkoly:
Úkol č. 21	
K názvům období připiš (pouze čísly) názvy dovedností lidí.
Starší doba kamenná: .............................
Mladší doba kamenná: ...........................
Doba bronzová: ......................................
Doba železná: .........................................
Období prvních států: .............................
1	- tkaní látek			6   - objev písma 
2	- lov pomocí oštěpů	7   - pravidelný výměnný  obchod
3	- kovolitectví		8   - hrnčířství
4	- malby v jeskyni		9   - stavba chrámů
5	- vrtání kamene		10 - orba rádlem
5 bodů
  	
Úkol č. 22
Vyber a označ možnost, ve které jsou správně chronologicky seřazeny vynálezy od nejstaršího k nejmladšímu.
1.	parník, lokomotiva, telefon, mechanický tkalcovský stav, šicí stroj
2.	lokomotiva, mechanický tkalcovský stav, šicí stroj, parník, telefon
3.	mechanický tkalcovský stav, parník, lokomotiva, šicí stroj, telefon
2 body 	
Úkol č. 23
Vysvětli pojmy: 
akvadukt: …………………………………………………………………………………..
viadukt: …………………………………………………………………………………….
2 body