telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Informační a komunikační technologie

Informační a komunikační technologie
5. ročník
povinný
1
6. ročník
volitelný (bez skupiny)
1
7. ročník
povinný
1
8. ročník
volitelný (bez skupiny)
1
9. ročník
povinný
1

1.Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie umožňuje všem žákům dosáhnout základní úrovně informační gramotnosti. Vzhledem k narůstající potřebě osvojení si základních dovedností práce s výpo-

četní technikou byla tato vzdělávací oblast zařazena jako povinná součást základního vzdělávání. Získané dovednosti jsou v informační společnosti nezbytným předpokladem uplatnění na trhu práce i podmínkou

k efektivnímu rozvíjení profesní i zájmové činnosti.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Žáci jsou vedeni k chápání a správnému užívání pojmů z oblasti hardware, software a práce v síti. Dále jsou vedeni k praktickému zvládnutí práce s grafikou, textem, s tabulkami a k tvorbě prezentací. Všechny tyto nástroje se žáci učí používat pro zpracování informací, které se učí vyhledávat na Internetu. Pro vzájemnou komunikaci a předávání souborů se učí používat i elektronickou poštu.

1.2. Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :

- samostatná práce

- krátkodobé projekty

- testy

- práce s internetem

- referáty zpracované pomocí PC

1.3. Pomůcky

- PC

- internet

- programy pro PC

1.4. Časová dotace vyučovacího předmětu

1 hodina týdně

1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje

5.-9. ročník

1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu

- učebna PC

1.7. Dělení výuky na skupiny, spojování žáků z různých ročníků

Žáci se v hodinách informatiky dělí podle počtu

2.Výchovné a vzdělávací strategie

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:

- poznání úlohy informací a informačních činností

- využívání moderních informačních a komunikačních technologií

- porozumění toku informací, počínaje jejich vznikem, uložením na médium

- schopnosti formulovat svůj požadavek a využívat algoritmické myšlení

- využívání výpočetní techniky, aplikačního i výukového software ke zvýšení efektivnosti učení a racionálnější organizaci práce

- tvořivému využívání softwarových a hardwarových prostředků při prezentaci výsledků své práce

- respektování práv k duševnímu vlastnictví při využívání software

- zaujetí odpovědného, etického přístupu k nevhodným obsahům, které se vyskytují na internetu nebo v jiných mediích

- šetrné práci s výpočetní technikou