1.Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie umožňuje všem žákům dosáhnout základní úrovně informační gramotnosti. Vzhledem k narůstající potřebě osvojení si základních dovedností práce s výpo-
četní technikou byla tato vzdělávací oblast zařazena jako povinná součást základního vzdělávání. Získané dovednosti jsou v informační společnosti nezbytným předpokladem uplatnění na trhu práce i podmínkou
k efektivnímu rozvíjení profesní i zájmové činnosti.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Žáci jsou vedeni k chápání a správnému užívání pojmů z oblasti hardware, software a práce v síti. Dále jsou vedeni k praktickému zvládnutí práce s grafikou, textem, s tabulkami a k tvorbě prezentací. Všechny tyto nástroje se žáci učí používat pro zpracování informací, které se učí vyhledávat na Internetu. Pro vzájemnou komunikaci a předávání souborů se učí používat i elektronickou poštu.
1.2. Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
- samostatná práce
- krátkodobé projekty
- testy
- práce s internetem
- referáty zpracované pomocí PC
1.3. Pomůcky
- PC
- internet
- programy pro PC
1.4. Časová dotace vyučovacího předmětu
1 hodina týdně
1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje
5.-9. ročník
1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu
- učebna PC
1.7. Dělení výuky na skupiny, spojování žáků z různých ročníků
Žáci se v hodinách informatiky dělí podle počtu
2.Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
- poznání úlohy informací a informačních činností
- využívání moderních informačních a komunikačních technologií
- porozumění toku informací, počínaje jejich vznikem, uložením na médium
- schopnosti formulovat svůj požadavek a využívat algoritmické myšlení
- využívání výpočetní techniky, aplikačního i výukového software ke zvýšení efektivnosti učení a racionálnější organizaci práce
- tvořivému využívání softwarových a hardwarových prostředků při prezentaci výsledků své práce
- respektování práv k duševnímu vlastnictví při využívání software
- zaujetí odpovědného, etického přístupu k nevhodným obsahům, které se vyskytují na internetu nebo v jiných mediích
- šetrné práci s výpočetní technikou