1.Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět je jedinou vzdělávací oblastí RVP ZV,která je koncipována pouze
pro 1.stupeň základního vzdělávání a je realizována v předmětu Člověk a jeho svět. Prolíná se
do vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce.Tato komplexní oblast vymezuje vzdělávací obsah týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdarví a dalších témat. Uplatňuje pohled do historie i současnosti a směřuje
k dovednostem pro praktický život.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Žáci se učí pozorovat a pojmenovávat věci, jevy a děje, jejich vzájemné vztahy a souvislosti, utváří se tak jejich prvotní ucelený obraz světa. Poznávají sebe i své nejbližší okolí a postupně se seznamují
s místně i časově vzdálenějšími osobami i jevy a složitějšími ději. Učí se vnímat lidi a vztahy mezi nimi, všímat si podstatných věcných stránek i krásy lidských výtvorů a přírodních jevů, soustředěně je pozorovat a přemýšlet o nich. Při osvojováná poznatků a dovedností ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět se žáci učí vyjadřovat své myšlenky, poznatky a dojmy, reagovat na myšlenky, názory a podněty jiných.
Podmínkou úspěšného vzdělávání v dané oblasti je vlastní prožitek žáků vycházející z konkrétních nebo modelových situací při osvojování potřebných dovedností, způsobu jednání a rozhodování.
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět je členěn do pěti tematických okruhů.
V tematickém okruhu Místo, kde žijeme se žáci učí na základě poznávání nejbližšího okolí, vztahů
a souvislostí v něm chápat organizaci života v rodině, ve škole, v obci, ve společnosti. Důraz je kladen
na dopravní výchovu, praktické poznávání místních a regionálních skutečností. Úkoly v žácích by měly přirozeným způsobem probudit kladný vztah k místu jejich bydliště.
V tematickém okruhu Lidé kolem nás si žáci postupně osvojují a upevňují základy vhodného chování
a jednání mezi lidmi. Seznamují se se základními právy a povinnostmi. Celý okruh směřuje k prvotním poznatkům a dovednostem budoucího občana demokratického státu.
V tematickém okruhu Lidé a čas se žáci učí orientovat v dějích a časech. Poznávají, jak a proč se čas měří, jak události postupují v čase a utvářejí historii věcí a dějů. V okruhu se vychází od nejznámějších událostí v rodině , obci a regionu a postupuje se k nejdůležitěšjím okamžikům v historii naší země. Podstatou je vyvolat u žáků zájem o minulost, kulturní bohatství regionu i celé země.
Je důležité, aby žáci mohli samostatně vyhledávat, získavat a zkoumat informace.
V tematickém okruhu Rozmanitost přírody žáci poznávají Zemi jako planetu sluneční soustavy. Poznávají velkou rozmanitost i proměnlivost živé i neživé přírody naší vlasti. Žáci se učí hledat důkazy o proměnách přírody, učí se využívat a hodnosti svá pozorování a záznamy, sledovat vliv lidské činnosti na přírodu, hledat možnosti, jak ve svém věku přispět k ochraně přírody a zlepšení životního prostředí.
V tematickém okruhu Člověk a jeho zdraví žáci poznávají především sebe na základě poznávaní člověka jako živé bytosti.Poznávají , jak se člověk vyvíjí a mění od narození do dospělosti, co je pro člověk vhodné a nevhodné z hlediska denního režimu, hygieny, výživy, mezilidských vztahů atd.Získávají základní poučení o zdraví a nemocech, o zdravotní prevenci i první pomoci a o bezpečnénm chování v různých životních situacích. Žáci docházejí k poznání, že zdraví je nejcennější hodnota v životě člověka.
1.2 Upřednostňované formy realizace formy vyučovací procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
- skupinové vyučování
- samostatné práce
- kolektivní práce
- krátkodobé projekty
- didaktické hry
- práce s učebnicí
- testy
- práce s internetem
- referáty
- exkurze
- vycházky
- pokusy a pozorování
1.3 Pomůcky
- učebnice
- encyklopedie
- atlasy
- folie
- mapy
- didaktické materiály
- audiovizuální technika
- sbírky
- CD přehrávač
1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu
1.-3. ročník 2 hodiny týdně
4.-5. ročník 3 hodiny týdně
1.5 Ročníky,ve kterých se předmět realizuje
1.-5. ročník
1.6 Místo realizace vyučovacího předmětu
- kmenová třída
- lesní školky
- vycházky do přírody
- exkurze a přírodovědné vycházky
- OZO
1.7 Dělení výuky na skupiny, spojováná žáků z různých ročníků
Žáci se v hodinách nedělí
2.Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
- orientaci ve světě informací, k časovému a místnímu propojování historických , zeměpisných a kulturních, přírodovědných informací
- motivaci pro celoživotní učení
- řešení zadaných úkolů, rozhodování v různých situacích,vyhledávání informací a řešení problémů
- utváření vztahu k přírodě, k motivaci hledání aktivního uplatnění ochrany přírody, k respektování pravidel
- učení používat různé materiály, nástoje , pomůcky a vybavení
- schopnosti vyjadřovat myšlenky, pouznatky, dojmy
- schopnosti pracovat ve skupině,respektovat názory druhých, přispívat k diskuzi, efektivně spolupracovat na řešení problémů
- schopnosti pojmenovávat pozorované skutečnosti a zachycovat je ve vlastních projevech , názorech a výtvorech
- schopnosti vyjadřovat pozitivní city ve vztahu k sobě a okolnímu prostředí
- schopnosti poznávat podstaty zdraví i příčiny nemocí
- schopnosti upevňovat preventivní chování
2.1 Průřezová témata
OSV - psychohygiena, mezilidské vztahy, jedinec, společnost, vnitřní svět, podobnost, odlišnost, vztah k přírodnímu prostředí, komunikace v týmu a různých pracovních situacích
VDO- občanská společnost a škola, občan, občanská společnost a stát
EGS
MKV
EV
MV