telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a jeho svět

Člověk a jeho svět
1. ročník
povinný
2
2. ročník
povinný
2
3. ročník
povinný
2
4. ročník
povinný
3
5. ročník
povinný
3

1.Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět je jedinou vzdělávací oblastí RVP ZV,která je koncipována pouze

pro 1.stupeň základního vzdělávání a je realizována v předmětu Člověk a jeho svět. Prolíná se

do vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce.Tato komplexní oblast vymezuje vzdělávací obsah týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdarví a dalších témat. Uplatňuje pohled do historie i současnosti a směřuje

k dovednostem pro praktický život.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Žáci se učí pozorovat a pojmenovávat věci, jevy a děje, jejich vzájemné vztahy a souvislosti, utváří se tak jejich prvotní ucelený obraz světa. Poznávají sebe i své nejbližší okolí a postupně se seznamují

s místně i časově vzdálenějšími osobami i jevy a složitějšími ději. Učí se vnímat lidi a vztahy mezi nimi, všímat si podstatných věcných stránek i krásy lidských výtvorů a přírodních jevů, soustředěně je pozorovat a přemýšlet o nich. Při osvojováná poznatků a dovedností ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět se žáci učí vyjadřovat své myšlenky, poznatky a dojmy, reagovat na myšlenky, názory a podněty jiných.

Podmínkou úspěšného vzdělávání v dané oblasti je vlastní prožitek žáků vycházející z konkrétních nebo modelových situací při osvojování potřebných dovedností, způsobu jednání a rozhodování.

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět je členěn do pěti tematických okruhů.

V tematickém okruhu Místo, kde žijeme se žáci učí na základě poznávání nejbližšího okolí, vztahů

a souvislostí v něm chápat organizaci života v rodině, ve škole, v obci, ve společnosti. Důraz je kladen

na dopravní výchovu, praktické poznávání místních a regionálních skutečností. Úkoly v žácích by měly přirozeným způsobem probudit kladný vztah k místu jejich bydliště.

V tematickém okruhu Lidé kolem nás si žáci postupně osvojují a upevňují základy vhodného chování

a jednání mezi lidmi. Seznamují se se základními právy a povinnostmi. Celý okruh směřuje k prvotním poznatkům a dovednostem budoucího občana demokratického státu.

V tematickém okruhu Lidé a čas se žáci učí orientovat v dějích a časech. Poznávají, jak a proč se čas měří, jak události postupují v čase a utvářejí historii věcí a dějů. V okruhu se vychází od nejznámějších událostí v rodině , obci a regionu a postupuje se k nejdůležitěšjím okamžikům v historii naší země. Podstatou je vyvolat u žáků zájem o minulost, kulturní bohatství regionu i celé země.

Je důležité, aby žáci mohli samostatně vyhledávat, získavat a zkoumat informace.

V tematickém okruhu Rozmanitost přírody žáci poznávají Zemi jako planetu sluneční soustavy. Poznávají velkou rozmanitost i proměnlivost živé i neživé přírody naší vlasti. Žáci se učí hledat důkazy o proměnách přírody, učí se využívat a hodnosti svá pozorování a záznamy, sledovat vliv lidské činnosti na přírodu, hledat možnosti, jak ve svém věku přispět k ochraně přírody a zlepšení životního prostředí.

V tematickém okruhu Člověk a jeho zdraví žáci poznávají především sebe na základě poznávaní člověka jako živé bytosti.Poznávají , jak se člověk vyvíjí a mění od narození do dospělosti, co je pro člověk vhodné a nevhodné z hlediska denního režimu, hygieny, výživy, mezilidských vztahů atd.Získávají základní poučení o zdraví a nemocech, o zdravotní prevenci i první pomoci a o bezpečnénm chování v různých životních situacích. Žáci docházejí k poznání, že zdraví je nejcennější hodnota v životě člověka.

1.2 Upřednostňované formy realizace formy vyučovací procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :

- skupinové vyučování

- samostatné práce

- kolektivní práce

- krátkodobé projekty

- didaktické hry

- práce s učebnicí

- testy

- práce s internetem

- referáty

- exkurze

- vycházky

- pokusy a pozorování

1.3 Pomůcky

- učebnice

- encyklopedie

- atlasy

- folie

- mapy

- didaktické materiály

- audiovizuální technika

- sbírky

- CD přehrávač

1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu

1.-3. ročník 2 hodiny týdně

4.-5. ročník 3 hodiny týdně

1.5 Ročníky,ve kterých se předmět realizuje

1.-5. ročník

1.6 Místo realizace vyučovacího předmětu

- kmenová třída

- lesní školky

- vycházky do přírody

- exkurze a přírodovědné vycházky

- OZO

1.7 Dělení výuky na skupiny, spojováná žáků z různých ročníků

Žáci se v hodinách nedělí

2.Výchovné a vzdělávací strategie

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:

- orientaci ve světě informací, k časovému a místnímu propojování historických , zeměpisných a kulturních, přírodovědných informací

- motivaci pro celoživotní učení

- řešení zadaných úkolů, rozhodování v různých situacích,vyhledávání informací a řešení problémů

- utváření vztahu k přírodě, k motivaci hledání aktivního uplatnění ochrany přírody, k respektování pravidel

- učení používat různé materiály, nástoje , pomůcky a vybavení

- schopnosti vyjadřovat myšlenky, pouznatky, dojmy

- schopnosti pracovat ve skupině,respektovat názory druhých, přispívat k diskuzi, efektivně spolupracovat na řešení problémů

- schopnosti pojmenovávat pozorované skutečnosti a zachycovat je ve vlastních projevech , názorech a výtvorech

- schopnosti vyjadřovat pozitivní city ve vztahu k sobě a okolnímu prostředí

- schopnosti poznávat podstaty zdraví i příčiny nemocí

- schopnosti upevňovat preventivní chování

2.1 Průřezová témata

OSV - psychohygiena, mezilidské vztahy, jedinec, společnost, vnitřní svět, podobnost, odlišnost, vztah k přírodnímu prostředí, komunikace v týmu a různých pracovních situacích

VDO- občanská společnost a škola, občan, občanská společnost a stát

EGS

MKV

EV

MV