Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
 
 | 
 Učební osnovy 
Člověk a jeho svět
Kompetence k řešení problémů 
- 
 sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů 
 
- 
nenechá se odradit neúspěchem a nachází  jiná řešení 
 
- 
učí se asertivnímu chování 
 
- 
umí naslouchat ostatním členům v týmu 
 
 
 
Kompetence sociální a personální 
- 
aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin 
 
- 
umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách 
 
- 
respektuje vnitřní řád školy 
 
- 
dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu 
 
- 
oceňuje zkušenosti druhých lidí 
 
- 
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu 
 
- 
čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska 
 
- 
zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí 
 
 
 
Kompetence pracovní 
- 
žák je  veden ke koncentraci na pracovní výkon 
 
- 
adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky 
 
- 
vytváří si pozitivní vztah k práci 
 
- 
dodržuje vnitřní řád školy, učeben 
 
- 
dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem 
 
- 
zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu 
 
- 
přispívá  příspěvky do školního časopisu 
 
 
 
Kompetence k učení 
- 
používá obecně užívané termíny 
 
- 
vyhledává  a třídí informace 
 
- 
užívá odbornou terminologii 
 
- 
propojuje získané znalosti do souvislostí 
 
- 
při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace 
 
- 
dokáže pracovat s chybou 
 
- 
vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení 
 
- 
učí se pracovat samostatně a tvořivě 
 
- 
vytváří z těchto zdrojů samostatné práce 
 
- 
učí se sebehodnocení 
 
 
 
Kompetence občanské 
- 
je schopen empatie 
 
- 
odmítá útlak a hrubé zacházení 
 
- 
je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu 
 
- 
respektuje zákony a společenské normy 
 
- 
podporuje zájem ochrany zdraví 
 
 
 
| Místo, kde žijeme | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
učí se určit a vysvětit polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu 
 
- 
určí světové strany 
 
- 
seznamuje se s různými druhy map 
 
- 
učí se zprostředkovat ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích 
 
 
 | 
- obec - město, místní krajina (mapa), region (Ostravsko) 
- okolní krajina - města, řeky, pohoří na mapě v ČR 
- naše vlast - státní symboly, parlament 
- mapy obecně zeměpisné a tématické (ČR) - jen v kontextu republiky, základní orientace na mapě 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 VDO OSŠ
						, 
					OOSS
						, 
					PDMuV LVOSV RSP
						, 
					SaS
						, 
					SRaSO
						, 
					PH
						, 
					K
						, 
					PL
						, 
					MV
						, 
					Ko
						, 
					KaK
						, 
					ŘPRD
						, 
					HPPE | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Lidé kolem nás | 
 
| výstupy | učivo | 
 
| 
 | 
právo a spravedlnost - ústava, listina základních  práv a svobod, principy demokracie 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 VDO OSŠ
						, 
					OOSSMuV LVOSV RSP
						, 
					SaS
						, 
					SRaSO
						, 
					PH
						, 
					PL
						, 
					MV
						, 
					Ko
						, 
					ŘPRD
						, 
					HPPE | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Lidé a čas | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
seznamuje se  s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy 
 
- 
využívá  knihoven, sbírek  jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek 
 
- 
rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik 
 
 
 | 
- dějiny jako časový sled událostí, kalendáře, letopočet 
- proměny způsobu života, bydlení, předměty denní potřeby, státní svátky a významné dny 
- báje, mýty a pověstí - regionální 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 MuV LVOSV RSP
						, 
					SaS
						, 
					SRaSO
						, 
					PH
						, 
					K
						, 
					PL
						, 
					MV
						, 
					Ko | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Rozmanitost přírody | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka 
 
- 
vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi   souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období 
 
- 
zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí 
 
- 
objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka 
 
- 
zhodnotí některé konkrétní ČINNOSTI člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou 
 
- 
založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu 
 
 
 | 
- látky a jejich  vlastnosti - v praxi 
- voda a vzduch - pochopení souvistosti  v přírodě, pokusy 
- nerosty, horniny a půda - poznávání minerálů, druhy půd 
- rostliny, houby a živočichové - znaky života, životní prostředí, význam pro člověka, způsob života, fauna a flóra v určitém prostředí 
- životní podmínky - rozmanitost podmínek života na Zemi, význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi 
- rovnováha v přírodě - vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva 
- ohleduplné chování v přírodě  a ochrana přírody - ochrana a tvorba životního prostředí, ochrana rostlin a živočichů 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 MuV LVMeV PRTOSV RSP
						, 
					SaS
						, 
					SRaSO
						, 
					PH
						, 
					K
						, 
					MV
						, 
					Ko
						, 
					KaK
						, 
					ŘPRD
						, 
					HPPEEV E
						, 
					ZPŽ
						, 
					ŽP
						, 
					VČP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Člověk a jeho zdraví | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
učí se účelně plánovat svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob 
 
- 
uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události 
 
- 
uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku 
 
 
 | 
- návykové látky (automaty, počítače, ...) 
- zdravá výživa (vitamíny) 
- cyklista - dopravní hřiště 
- služby první pomoci 
- situace hromadného ohrožení (násilí,brutalita) 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 MuV LVOSV RSP
						, 
					SaS
						, 
					SRaSO
						, 
					PH
						, 
					K
						, 
					PL
						, 
					MV
						, 
					Ko
						, 
					ŘPRD
						, 
					HPPEEV ŽP
						, 
					VČP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
 
 
 
 |