telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a jeho svět

Člověk a jeho svět
1. ročník
povinný
2
2. ročník
povinný
2
3. ročník
povinný
2
4. ročník
povinný
3
5. ročník
povinný
3
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • učí se asertivnímu chování
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • respektuje vnitřní řád školy
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
Kompetence pracovní
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
  • přispívá příspěvky do školního časopisu
Kompetence k učení
  • používá obecně užívané termíny
  • vyhledává a třídí informace
  • užívá odbornou terminologii
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
  • rozumí různým typům textů a záznamů
Kompetence občanské
  • je schopen empatie
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • respektuje zákony a společenské normy
  • podporuje zájem ochrany zdraví

Místo, kde žijeme
výstupyučivo
  • učí se určit a vysvětit polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
  • určí světové strany
  • seznamuje se s různými druhy map
  • učí se zprostředkovat ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích

- obec - město, místní krajina (mapa), region (Ostravsko)

- okolní krajina - města, řeky, pohoří na mapě v ČR

- naše vlast - státní symboly, parlament

- mapy obecně zeměpisné a tématické (ČR) - jen v kontextu republiky, základní orientace na mapě

pokrytí průřezových témat
VDO
OSŠ , OOSS , PD
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy

Lidé kolem nás
výstupyučivo
  • učí se rozpoznat ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy

právo a spravedlnost - ústava, listina základních práv a svobod, principy demokracie

pokrytí průřezových témat
VDO
OSŠ , OOSS
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , PL , MV , Ko , ŘPRD , HPPE
přesahy

Lidé a čas
výstupyučivo
  • seznamuje se s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
  • využívá knihoven, sbírek jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek
  • rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik

- dějiny jako časový sled událostí, kalendáře, letopočet

- proměny způsobu života, bydlení, předměty denní potřeby, státní svátky a významné dny

- báje, mýty a pověstí - regionální

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko
přesahy

Rozmanitost přírody
výstupyučivo
  • objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
  • vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období
  • zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
  • objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
  • zhodnotí některé konkrétní ČINNOSTI člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou
  • založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu

- látky a jejich vlastnosti - v praxi

- voda a vzduch - pochopení souvistosti v přírodě, pokusy

- nerosty, horniny a půda - poznávání minerálů, druhy půd

- rostliny, houby a živočichové - znaky života, životní prostředí, význam pro člověka, způsob života, fauna a flóra v určitém prostředí

- životní podmínky - rozmanitost podmínek života na Zemi, význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi

- rovnováha v přírodě - vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva

- ohleduplné chování v přírodě a ochrana přírody - ochrana a tvorba životního prostředí, ochrana rostlin a živočichů

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
MeV
PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
EV
E , ZPŽ , ŽP , VČP
přesahy

Člověk a jeho zdraví
výstupyučivo
  • učí se účelně plánovat svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
  • uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události
  • uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku

- návykové látky (automaty, počítače, ...)

- zdravá výživa (vitamíny)

- cyklista - dopravní hřiště

- služby první pomoci

- situace hromadného ohrožení (násilí,brutalita)

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , ŘPRD , HPPE
EV
ŽP , VČP
přesahy