Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Učební osnovy
Člověk a jeho svět
Kompetence k řešení problémů
-
sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
-
nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
-
učí se asertivnímu chování
-
umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
-
aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
-
umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
-
respektuje vnitřní řád školy
-
dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
-
oceňuje zkušenosti druhých lidí
-
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
-
čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
-
zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
Kompetence pracovní
-
žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
-
adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
-
vytváří si pozitivní vztah k práci
-
dodržuje vnitřní řád školy, učeben
-
dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
-
zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
-
přispívá příspěvky do školního časopisu
Kompetence k učení
-
používá obecně užívané termíny
-
vyhledává a třídí informace
-
užívá odbornou terminologii
-
propojuje získané znalosti do souvislostí
-
při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
-
dokáže pracovat s chybou
-
vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
-
učí se pracovat samostatně a tvořivě
-
vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
-
učí se sebehodnocení
Kompetence občanské
-
je schopen empatie
-
odmítá útlak a hrubé zacházení
-
je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
-
respektuje zákony a společenské normy
-
podporuje zájem ochrany zdraví
Místo, kde žijeme |
výstupy | učivo |
-
učí se určit a vysvětit polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
-
určí světové strany
-
seznamuje se s různými druhy map
-
učí se zprostředkovat ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
|
- obec - město, místní krajina (mapa), region (Ostravsko)
- okolní krajina - města, řeky, pohoří na mapě v ČR
- naše vlast - státní symboly, parlament
- mapy obecně zeměpisné a tématické (ČR) - jen v kontextu republiky, základní orientace na mapě
|
pokrytí průřezových témat |
VDO OSŠ
,
OOSS
,
PDMuV LVOSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
K
,
PL
,
MV
,
Ko
,
KaK
,
ŘPRD
,
HPPE |
přesahy |
|
Lidé kolem nás |
výstupy | učivo |
|
právo a spravedlnost - ústava, listina základních práv a svobod, principy demokracie
|
pokrytí průřezových témat |
VDO OSŠ
,
OOSSMuV LVOSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
PL
,
MV
,
Ko
,
ŘPRD
,
HPPE |
přesahy |
|
Lidé a čas |
výstupy | učivo |
-
seznamuje se s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
-
využívá knihoven, sbírek jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek
-
rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
|
- dějiny jako časový sled událostí, kalendáře, letopočet
- proměny způsobu života, bydlení, předměty denní potřeby, státní svátky a významné dny
- báje, mýty a pověstí - regionální
|
pokrytí průřezových témat |
MuV LVOSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
K
,
PL
,
MV
,
Ko |
přesahy |
|
Rozmanitost přírody |
výstupy | učivo |
-
objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
-
vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období
-
zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
-
objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
-
zhodnotí některé konkrétní ČINNOSTI člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou
-
založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu
|
- látky a jejich vlastnosti - v praxi
- voda a vzduch - pochopení souvistosti v přírodě, pokusy
- nerosty, horniny a půda - poznávání minerálů, druhy půd
- rostliny, houby a živočichové - znaky života, životní prostředí, význam pro člověka, způsob života, fauna a flóra v určitém prostředí
- životní podmínky - rozmanitost podmínek života na Zemi, význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
- rovnováha v přírodě - vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva
- ohleduplné chování v přírodě a ochrana přírody - ochrana a tvorba životního prostředí, ochrana rostlin a živočichů
|
pokrytí průřezových témat |
MuV LVMeV PRTOSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
K
,
MV
,
Ko
,
KaK
,
ŘPRD
,
HPPEEV E
,
ZPŽ
,
ŽP
,
VČP |
přesahy |
|
Člověk a jeho zdraví |
výstupy | učivo |
-
učí se účelně plánovat svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
-
uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události
-
uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku
|
- návykové látky (automaty, počítače, ...)
- zdravá výživa (vitamíny)
- cyklista - dopravní hřiště
- služby první pomoci
- situace hromadného ohrožení (násilí,brutalita)
|
pokrytí průřezových témat |
MuV LVOSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
K
,
PL
,
MV
,
Ko
,
ŘPRD
,
HPPEEV ŽP
,
VČP |
přesahy |
|
|