Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
 
 | 
 Učební osnovy 
Člověk a jeho svět
Kompetence k řešení problémů 
- 
 sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů 
 
- 
nenechá se odradit neúspěchem a nachází  jiná řešení 
 
- 
umí naslouchat ostatním členům v týmu 
 
- 
učí se asertivnímu chování 
 
- 
učí se oceňovat více cest k řešení problému 
 
- 
k problémům se vyjadřuje  v anketách pro školní časopis 
 
 
 
Kompetence sociální a personální 
- 
dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu 
 
- 
respektuje vnitřní řád školy 
 
- 
umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách 
 
- 
aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin 
 
- 
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu 
 
- 
oceňuje zkušenosti druhých lidí 
 
- 
čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska 
 
- 
seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák 
 
- 
zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí 
 
- 
zapojuje se do evropských projektů 
 
 
 
Kompetence pracovní 
- 
adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky 
 
- 
žák je  veden ke koncentraci na pracovní výkon 
 
- 
vytváří si pozitivní vztah k práci 
 
- 
dodržuje vnitřní řád školy, učeben 
 
- 
dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem 
 
- 
zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu 
 
- 
přispívá  příspěvky do školního časopisu 
 
 
 
Kompetence k učení 
- 
propojuje získané znalosti do souvislostí 
 
- 
užívá odbornou terminologii 
 
- 
vyhledává  a třídí informace 
 
- 
používá obecně užívané termíny 
 
- 
při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace 
 
- 
dokáže pracovat s chybou 
 
- 
vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení 
 
- 
učí se pracovat samostatně a tvořivě 
 
- 
vytváří z těchto zdrojů samostatné práce 
 
- 
učí se sebehodnocení 
 
 
 
Kompetence komunikativní 
- 
účastní se na mezinárodních projektech 
 
- 
vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu 
 
- 
rozumí různým typům textů a záznamů 
 
- 
naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim 
 
 
 
Kompetence občanské 
- 
je schopen empatie 
 
- 
odmítá útlak a hrubé zacházení 
 
- 
respektuje zákony a společenské normy 
 
- 
je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu 
 
- 
poskytne dle svých možností účinnou pomoc 
 
- 
podporuje zájem ochrany zdraví 
 
 
 
| Místo, kde žijeme | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu 
 
- 
určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě 
 
- 
rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí 
 
- 
vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického 
 
- 
zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích 
 
- 
rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam 
 
 
 | 
- regiony ČR 
- Evropa a svět - poloha, národnostní menšiny, životní prostředí, globalizace, města - vzhledem k ČR, geografie sousedních států 
- mapy(Evropa) 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 VDO OSŠ
						, 
					OOSS
						, 
					POPŽ
						, 
					PDMuV KD
						, 
					LV
						, 
					PM
						, 
					PSSSMeV KČPPMS
						, 
					IVMSR
						, 
					PRTOSV RSP
						, 
					SaS
						, 
					SRaSO
						, 
					PH
						, 
					K
						, 
					PL
						, 
					MV
						, 
					Ko
						, 
					KaK
						, 
					ŘPRD
						, 
					HPPEVMEGS ES
						, 
					OES
						, 
					JE | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Lidé kolem nás | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě) 
 
- 
rozlišuje základní rozdíly mezi jednotlivci, obhájí při konkrétních činnostech své názory, popřípadě připustí svůj omyl, dohodne se na společném postupu a řešení se spolužáky 
 
- 
rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy 
 
- 
orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích 
 
- 
poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města) 
 
 
 | 
- základní globální problémy, sociální problémy, problémy konzumní společnosti, globální problémy přírodního prostředí 
- kultura - podoby a projevy  kultury, kulturní instituce, masová kultura 
- soužití lidí - společný "evropský dům", principy demokracie, politické strany, pomoc sociálně slabým 
- vlastnictví 
- právo a spravedlnost - protiprávní jednání 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 VDO OSŠ
						, 
					OOSS
						, 
					POPŽ
						, 
					PDMuV KD
						, 
					LV
						, 
					PSSSMeV KČPPMS
						, 
					IVMSR
						, 
					PRTOSV RSP
						, 
					SaS
						, 
					SRaSO
						, 
					PH
						, 
					K
						, 
					PL
						, 
					MV
						, 
					Ko
						, 
					KaK
						, 
					ŘPRD
						, 
					HPPEVMEGS JEEV VČP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Lidé a čas | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy 
 
- 
využívá archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek 
 
- 
rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik 
 
- 
srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik 
 
- 
rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik 
 
 
 | 
- dějiny jako časový sled událostí, letopečet 
- památky - historické, regionální 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 VDO OSŠ
						, 
					OOSSMuV LVOSV RSP
						, 
					SaS
						, 
					SRaSO
						, 
					PH
						, 
					PL
						, 
					MV
						, 
					Ko
						, 
					KaK
						, 
					ŘPRD
						, 
					HPPEEV ŽP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Rozmanitost přírody | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka 
 
- 
vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období 
 
- 
zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí 
 
- 
porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy 
 
- 
zhodnotí některé konkrétní ČINNOSTI člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou 
 
- 
založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu 
 
- 
využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života 
 
- 
rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození 
 
 
 | 
- Vesmír a Země - sluneční soustava, den a noc 
- životní podmínky - podnebí a počasí, ovzduší, vodstvo, půdy, rostlinstvo a živočišstvo na zemi 
- ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody - živelné pohromy, ekologické katastrofy 
- rostliny, houby a živočichové 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 MeV KČPPMS
						, 
					PRTOSV RSP
						, 
					SaS
						, 
					SRaSO
						, 
					PH
						, 
					K
						, 
					PL
						, 
					MV
						, 
					Ko
						, 
					KaK
						, 
					ŘPRD
						, 
					HPPEEV E
						, 
					ZPŽ
						, 
					ŽP
						, 
					VČP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Člověk a jeho zdraví | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob 
 
- 
uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události 
 
- 
předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek 
 
- 
uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou 
 
- 
ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc 
 
- 
uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku 
 
 
 | 
- lidské tělo - základní stavba a funkce, pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince 
- partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy - biologické a psychické změny v dospívání, etická stánky sexuality, HIV, cesty  přenosu 
- péče o zdraví - zdravá výživa, osobní, intimní a duševní hygiena, stres a jeho rizika, reklamní vlivy 
- cyklista - dopravní hřiště 
- osobní bezpečí - brutalita a násilí v médiích 
- služby odborné pomoci 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 MuV LVOSV RSP
						, 
					SaS
						, 
					SRaSO
						, 
					PH
						, 
					K
						, 
					PL
						, 
					MV
						, 
					Ko
						, 
					KaK
						, 
					ŘPRD
						, 
					HPPEEV ŽP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
 
 
 
 |