Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Učební osnovy
Člověk a jeho svět
Kompetence k řešení problémů
-
sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
-
nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
-
umí naslouchat ostatním členům v týmu
-
učí se asertivnímu chování
-
učí se oceňovat více cest k řešení problému
-
k problémům se vyjadřuje v anketách pro školní časopis
Kompetence sociální a personální
-
dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
-
respektuje vnitřní řád školy
-
umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
-
aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
-
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
-
oceňuje zkušenosti druhých lidí
-
čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
-
seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
-
zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
-
zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
-
adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
-
žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
-
vytváří si pozitivní vztah k práci
-
dodržuje vnitřní řád školy, učeben
-
dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
-
zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
-
přispívá příspěvky do školního časopisu
Kompetence k učení
-
propojuje získané znalosti do souvislostí
-
užívá odbornou terminologii
-
vyhledává a třídí informace
-
používá obecně užívané termíny
-
při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
-
dokáže pracovat s chybou
-
vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
-
učí se pracovat samostatně a tvořivě
-
vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
-
učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
-
účastní se na mezinárodních projektech
-
vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
-
rozumí různým typům textů a záznamů
-
naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
-
je schopen empatie
-
odmítá útlak a hrubé zacházení
-
respektuje zákony a společenské normy
-
je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
-
poskytne dle svých možností účinnou pomoc
-
podporuje zájem ochrany zdraví
Místo, kde žijeme |
výstupy | učivo |
-
určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
-
určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
-
rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí
-
vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického
-
zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
-
rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam
|
- regiony ČR
- Evropa a svět - poloha, národnostní menšiny, životní prostředí, globalizace, města - vzhledem k ČR, geografie sousedních států
- mapy(Evropa)
|
pokrytí průřezových témat |
VDO OSŠ
,
OOSS
,
POPŽ
,
PDMuV KD
,
LV
,
PM
,
PSSSMeV KČPPMS
,
IVMSR
,
PRTOSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
K
,
PL
,
MV
,
Ko
,
KaK
,
ŘPRD
,
HPPEVMEGS ES
,
OES
,
JE |
přesahy |
|
Lidé kolem nás |
výstupy | učivo |
-
vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
-
rozlišuje základní rozdíly mezi jednotlivci, obhájí při konkrétních činnostech své názory, popřípadě připustí svůj omyl, dohodne se na společném postupu a řešení se spolužáky
-
rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy
-
orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích
-
poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města)
|
- základní globální problémy, sociální problémy, problémy konzumní společnosti, globální problémy přírodního prostředí
- kultura - podoby a projevy kultury, kulturní instituce, masová kultura
- soužití lidí - společný "evropský dům", principy demokracie, politické strany, pomoc sociálně slabým
- vlastnictví
- právo a spravedlnost - protiprávní jednání
|
pokrytí průřezových témat |
VDO OSŠ
,
OOSS
,
POPŽ
,
PDMuV KD
,
LV
,
PSSSMeV KČPPMS
,
IVMSR
,
PRTOSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
K
,
PL
,
MV
,
Ko
,
KaK
,
ŘPRD
,
HPPEVMEGS JEEV VČP |
přesahy |
|
Lidé a čas |
výstupy | učivo |
-
pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
-
využívá archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek
-
rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
-
srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik
-
rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
|
- dějiny jako časový sled událostí, letopečet
- památky - historické, regionální
|
pokrytí průřezových témat |
VDO OSŠ
,
OOSSMuV LVOSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
PL
,
MV
,
Ko
,
KaK
,
ŘPRD
,
HPPEEV ŽP |
přesahy |
|
Rozmanitost přírody |
výstupy | učivo |
-
objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
-
vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období
-
zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
-
porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
-
zhodnotí některé konkrétní ČINNOSTI člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou
-
založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu
-
využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života
-
rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození
|
- Vesmír a Země - sluneční soustava, den a noc
- životní podmínky - podnebí a počasí, ovzduší, vodstvo, půdy, rostlinstvo a živočišstvo na zemi
- ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody - živelné pohromy, ekologické katastrofy
- rostliny, houby a živočichové
|
pokrytí průřezových témat |
MeV KČPPMS
,
PRTOSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
K
,
PL
,
MV
,
Ko
,
KaK
,
ŘPRD
,
HPPEEV E
,
ZPŽ
,
ŽP
,
VČP |
přesahy |
|
Člověk a jeho zdraví |
výstupy | učivo |
-
účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
-
uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události
-
předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
-
uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
-
ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
-
uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku
|
- lidské tělo - základní stavba a funkce, pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince
- partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy - biologické a psychické změny v dospívání, etická stánky sexuality, HIV, cesty přenosu
- péče o zdraví - zdravá výživa, osobní, intimní a duševní hygiena, stres a jeho rizika, reklamní vlivy
- cyklista - dopravní hřiště
- osobní bezpečí - brutalita a násilí v médiích
- služby odborné pomoci
|
pokrytí průřezových témat |
MuV LVOSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
PH
,
K
,
PL
,
MV
,
Ko
,
KaK
,
ŘPRD
,
HPPEEV ŽP |
přesahy |
|
|