telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a jeho svět

Člověk a jeho svět
1. ročník
povinný
2
2. ročník
povinný
2
3. ročník
povinný
2
4. ročník
povinný
3
5. ročník
povinný
3
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
  • učí se asertivnímu chování
  • učí se oceňovat více cest k řešení problému
  • k problémům se vyjadřuje v anketách pro školní časopis
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
  • zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
  • přispívá příspěvky do školního časopisu
Kompetence k učení
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • užívá odbornou terminologii
  • vyhledává a třídí informace
  • používá obecně užívané termíny
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • rozumí různým typům textů a záznamů
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • je schopen empatie
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc
  • podporuje zájem ochrany zdraví

Místo, kde žijeme
výstupyučivo
  • určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
  • určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
  • rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí
  • vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického
  • zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
  • rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam

- regiony ČR

- Evropa a svět - poloha, národnostní menšiny, životní prostředí, globalizace, města - vzhledem k ČR, geografie sousedních států

- mapy(Evropa)

pokrytí průřezových témat
VDO
OSŠ , OOSS , POPŽ , PD
MuV
KD , LV , PM , PSSS
MeV
KČPPMS , IVMSR , PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
VMEGS
ES , OES , JE
přesahy

Lidé kolem nás
výstupyučivo
  • vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
  • rozlišuje základní rozdíly mezi jednotlivci, obhájí při konkrétních činnostech své názory, popřípadě připustí svůj omyl, dohodne se na společném postupu a řešení se spolužáky
  • rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy
  • orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích
  • poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města)

- základní globální problémy, sociální problémy, problémy konzumní společnosti, globální problémy přírodního prostředí

- kultura - podoby a projevy kultury, kulturní instituce, masová kultura

- soužití lidí - společný "evropský dům", principy demokracie, politické strany, pomoc sociálně slabým

- vlastnictví

- právo a spravedlnost - protiprávní jednání

pokrytí průřezových témat
VDO
OSŠ , OOSS , POPŽ , PD
MuV
KD , LV , PSSS
MeV
KČPPMS , IVMSR , PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
VMEGS
JE
EV
VČP
přesahy

Lidé a čas
výstupyučivo
  • pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
  • využívá archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek
  • rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
  • srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik
  • rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik

- dějiny jako časový sled událostí, letopečet

- památky - historické, regionální

pokrytí průřezových témat
VDO
OSŠ , OOSS
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
EV
ŽP
přesahy

Rozmanitost přírody
výstupyučivo
  • objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
  • vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období
  • zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
  • porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
  • zhodnotí některé konkrétní ČINNOSTI člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou
  • založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu
  • využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života
  • rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození

- Vesmír a Země - sluneční soustava, den a noc

- životní podmínky - podnebí a počasí, ovzduší, vodstvo, půdy, rostlinstvo a živočišstvo na zemi

- ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody - živelné pohromy, ekologické katastrofy

- rostliny, houby a živočichové

pokrytí průřezových témat
MeV
KČPPMS , PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
EV
E , ZPŽ , ŽP , VČP
přesahy

Člověk a jeho zdraví
výstupyučivo
  • účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
  • uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události
  • předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
  • uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
  • ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
  • uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku

- lidské tělo - základní stavba a funkce, pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince

- partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy - biologické a psychické změny v dospívání, etická stánky sexuality, HIV, cesty přenosu

- péče o zdraví - zdravá výživa, osobní, intimní a duševní hygiena, stres a jeho rizika, reklamní vlivy

- cyklista - dopravní hřiště

- osobní bezpečí - brutalita a násilí v médiích

- služby odborné pomoci

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
EV
ŽP
přesahy