telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a jeho svět

Člověk a jeho svět
1. ročník
povinný
2
2. ročník
povinný
2
3. ročník
povinný
2
4. ročník
povinný
3
5. ročník
povinný
3
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • učí se asertivnímu chování
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • respektuje vnitřní řád školy
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace
  • používá obecně užívané termíny
  • užívá odbornou terminologii
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • respektuje zákony a společenské normy
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • podporuje zájem ochrany zdraví

Místo, kde žijeme
výstupyučivo
  • vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
  • začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě)

- domov - bydliště, nejbližší okolí

- obec - začlenění do kraje, poloha v kraji

- okolní krajina - světové strany, orientační body, vliv krajiny na život lidí, působení lidí na krajinu a životní prostředí

pokrytí průřezových témat
VDO
OSŠ , OOSS
MuV
LV
MeV
PRT
OSV
RSP , SaS , K , PL , MV , Ko
EV
ŽP
přesahy

Lidé kolem nás
výstupyučivo
  • rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi
  • odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností
  • projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům

- rodina - práce fyzická a duševní, zaměstnání

- soužití lidí - obchod, firmy, zájmové spolky

- chování lidí - vlastnosti lidí

- vlastnictví - soukromé, osobní, veřejné

- právo a spravedlnost - práva a povinnosti dítěte, ochrana občanů a majetku

pokrytí průřezových témat
VDO
OSŠ , OOSS
MuV
LV
MeV
PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK
EV
ŽP
přesahy

Lidé a čas
výstupyučivo
  • využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti

- orientace v čase a časový řád - čas jako fyzikální veličina

- současnost a minulost v našem životě - průběh lidského života, státní svátky a významné dny

- regionální památky

- báje a pověsti, mýty - domov, rodný kraj

pokrytí průřezových témat
VDO
OSŠ
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , ŘPRD
přesahy

Rozmanitost přírody
výstupyučivo
  • rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost
  • pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
  • roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě
  • provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů

- látky a jejich vlastnosti - třídění látek, změny látek a skupenství, porovnávání látek a měření veličin s praktickým užíváním základních jednotek

- voda a vzduch - výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení, proudění vzduchu, význam pro život

- nerosty a horniny, půda - některé hospodářsky významné horniny, zvětrávání, vznik půdy a její nerosty

- rostliny, houby, živočichové - znaky života, životní potřeby a projevy, stavba těla u některých nejznámějších druhů, význam v přírodě a pro člověka

pokrytí průřezových témat
MeV
PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , Ko , KaK , ŘPRD
EV
E , ZPŽ , ŽP , VČP
přesahy

Člověk a jeho zdraví
výstupyučivo
  • uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví
  • dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
  • chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě
  • uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu
  • reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech

- lidské tělo - určit jednotlivé části těla, nejdůležitější vnější a vnitřní ústrojí, smysly

- partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy - rodina, pozorování a chování lidí, partnerské vztahy

- péče o zdraví a zdravá výživa - pitný režim, pohybový režim, úrazová zábrana

- návykové látky a zdraví - odmítání návykových látek

- osobní bezpečí, bezpečné chování v rizikovém prostředí, v silničním prostředí

- krizové situace - šikana, týrání, sexuální zneužívání

- situace hromadného ohrožení

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
EV
ŽP , VČP
přesahy