telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a příroda

FyzikaChemiePřírodopis
Zeměpis
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
2
9. ročník
povinný
1

1.Obsahové,časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Člověk a příroda je zastoupena obory Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Směřuje žáky k podchycení a rozvíjení zájmu o přírodu a přírodniny. Poskytuje žákům prostředky a metody pro hlubší porozumění přírodním faktům.Umožňuje žákům poznat přírodu jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se.Podporuje vytváření otevřeného myšlení a logického uvažování. Učí se aplikovat přírodovědné poznatky v praktickém životě. Vede žáky k chápání podstatných souvislostí mezi stavem přírody a lidskou činností, závislostí člověka na přírodních zdrojích. Seznamuje žáky se stavbou živých organismů.

1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :

- frontální výuka s demonstračními pomůckami

- skupinové vyučování

- samostatná práce

- laboratorní práce

- krátkodobé projekty

- práce s učebnicí

- didaktické hry

- testy

- práce s internetem

- referáty

- přírodovědné vycházky

1.3 Pomůcky

- učebnice

- nástěnné obrazy

- modely

- mikroskopiská technika

- přírodniny

- videosnímky

- encyklopedie, atlasy

- výukové programy

1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu

6. - 8. ročník 2 hodiny týdně

9. ročník 1 hodina týdně

1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje

6.-9.ročník

1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu

- kmenová třída

- odborná učebna

- počítačová učebna

1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků

Žáci se v hodinách přírodopiosu nedělí

2.Výchovné a vzdělávací strategie

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :

- vyhledávání, třídění a propojování informací, ke správnému používání odborné terminologie,

- samostatnému pozorování a porovnávání získaných zkušeností, k nalézání souvislostí

- objevování různých postupů při řešení úkolů, k samostatnému navrhování metod řešení a samostatnému vyhodnocování získaných faktů

- komunikaci žáků při práci ve skupině, diskuzi, respektování názorů druhých

- dovednosti formulovat své myšlenky v písemné i mluvené podobě,

- dovednosti prezentace své práce, zhodnocení vlastních výsledků

- dovednosti reagovat na kritiku druhých, argumentaci a k přijetí kritiky

- pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou životního prostředí

- ochraně zdraví vlastního i svých blízkých

- dodržování pravidel slušného chování

- dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel při práci s mikroskopickými preparáty a s živými přírodninami

- samostatnému organizování své práce

- vzájemné spolupráci při řešení problémů, uvědomování si své zodpovědnosti a posilování sebedůvěry

- uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince

- tvořivému přístupu ke světu,k možnosti aktivního překonávání životních stereotypů

- utváření dovedností vhodně se chovat při kontaktu s objekty či situacemi potenciálně či aktuálně ohrožujícími životy, zdraví, majetek nebo životní prostředí lidí.

2.1 Průřezová témata

OSV - komunikace v týmu a v různých pracovních situacích, rozvíjení dovedností a schopností

EV - základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí, posuzování obnovitelných a neobnovitelných zdrojů energie, klady a zápory jaderné energetiky, lidské aktivity a životní prostředí

MV - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, jejich stavba a tvorba, interpretace ve vztahu k realitě, práce v realizačním týmu

VDO - rozvíjení kritického myšlení, navrhování způsobů řešení problémů, ochota pomoci a spolupracovat

EGS - evropská a globální dimenze v efektivním využívání zdrojů energie v praxi, výroba a potřeba energie v globálním měřítku, udržitelný rozvoj

MKV - vzájemné respektování podstatě pozorovaných jevů, analyzovat výsledky a vyvozovat závěry.