1.Obsahové,časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Člověk a příroda je zastoupena obory Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Směřuje žáky k podchycení a rozvíjení zájmu o přírodu a přírodniny. Poskytuje žákům prostředky a metody pro hlubší porozumění přírodním faktům.Umožňuje žákům poznat přírodu jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se.Podporuje vytváření otevřeného myšlení a logického uvažování. Učí se aplikovat přírodovědné poznatky v praktickém životě. Vede žáky k chápání podstatných souvislostí mezi stavem přírody a lidskou činností, závislostí člověka na přírodních zdrojích. Seznamuje žáky se stavbou živých organismů.
1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
- frontální výuka s demonstračními pomůckami
- skupinové vyučování
- samostatná práce
- laboratorní práce
- krátkodobé projekty
- práce s učebnicí
- didaktické hry
- testy
- práce s internetem
- referáty
- přírodovědné vycházky
1.3 Pomůcky
- učebnice
- nástěnné obrazy
- modely
- mikroskopiská technika
- přírodniny
- videosnímky
- encyklopedie, atlasy
- výukové programy
1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu
6. - 8. ročník 2 hodiny týdně
9. ročník 1 hodina týdně
1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje
6.-9.ročník
1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu
- kmenová třída
- odborná učebna
- počítačová učebna
1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků
Žáci se v hodinách přírodopiosu nedělí
2.Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :
- vyhledávání, třídění a propojování informací, ke správnému používání odborné terminologie,
- samostatnému pozorování a porovnávání získaných zkušeností, k nalézání souvislostí
- objevování různých postupů při řešení úkolů, k samostatnému navrhování metod řešení a samostatnému vyhodnocování získaných faktů
- komunikaci žáků při práci ve skupině, diskuzi, respektování názorů druhých
- dovednosti formulovat své myšlenky v písemné i mluvené podobě,
- dovednosti prezentace své práce, zhodnocení vlastních výsledků
- dovednosti reagovat na kritiku druhých, argumentaci a k přijetí kritiky
- pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou životního prostředí
- ochraně zdraví vlastního i svých blízkých
- dodržování pravidel slušného chování
- dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel při práci s mikroskopickými preparáty a s živými přírodninami
- samostatnému organizování své práce
- vzájemné spolupráci při řešení problémů, uvědomování si své zodpovědnosti a posilování sebedůvěry
- uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince
- tvořivému přístupu ke světu,k možnosti aktivního překonávání životních stereotypů
- utváření dovedností vhodně se chovat při kontaktu s objekty či situacemi potenciálně či aktuálně ohrožujícími životy, zdraví, majetek nebo životní prostředí lidí.
2.1 Průřezová témata
OSV - komunikace v týmu a v různých pracovních situacích, rozvíjení dovedností a schopností
EV - základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí, posuzování obnovitelných a neobnovitelných zdrojů energie, klady a zápory jaderné energetiky, lidské aktivity a životní prostředí
MV - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, jejich stavba a tvorba, interpretace ve vztahu k realitě, práce v realizačním týmu
VDO - rozvíjení kritického myšlení, navrhování způsobů řešení problémů, ochota pomoci a spolupracovat
EGS - evropská a globální dimenze v efektivním využívání zdrojů energie v praxi, výroba a potřeba energie v globálním měřítku, udržitelný rozvoj
MKV - vzájemné respektování podstatě pozorovaných jevů, analyzovat výsledky a vyvozovat závěry.