telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a příroda

Fyzika
ChemiePřírodopisZeměpis
6. ročník
povinný
1+1
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
2
9. ročník
povinný
1

1. Obsahové,časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Člověk a příroda je zastoupena obory Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis.

Fyzika vede žáky k poznání okolního světa. Společně s chemií, přírodopisem a zeměpisem se snaží podporovat touhu žáků po poznání a napomáhá tak k rozvíjení celkové osobnosti žáka. Fyzika však především vede k chápání materiální podstaty světa, přírodních zákonů v jejich vzájemných souvislostech.Rovněž vede k upevňování dovedností objektivně pozorovat a měřit fyzikální veličiny.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

V etapě základního vzdělávání je cílem vybavit žáka schopnostmi, dovednostmi, postoji a poznatky,

na jejichž základě dovedou žáci pracovat v kolektivu, společně i samostatně řešit vzniklé problémy.Vzdělávání v předmětu fyzika směřuje k podpoře hledání a poznávání fyzikálních faktů a jejich vzájemných souvislostí,vede k rozvíjení a upevňování dovedností objektivně pozorovat a měřit fyzikální vlastnosti a procesy.Vede také k vytváření a ověřování hypotéz a učí žáky zkoumat příčiny přírodních procesů, souvislosti a vztahy mezi nimi.

Zároveň rovněž směřuje k osvojení základních fyzikálních pojmů a odborné terminologie a podporuje vytváření otevřeného myšlení, kritického myšlení a logického uvažování.

1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :

- práce s učebnicí

- didaktické hry

- testy

- práce s internetem

- referáty

- kolektivní práce

- frontální výuka s demonstračními pomůckami

- skupinová práce (s využitím pomůcek, přístrojů a měřidel, pracovních listů, odborné literatury)

- samostatné pozorování

- krátkodobé projekty

1.3 Pomůcky

- učebnice

- pracovní sešity

- videoakazety

- DVD

- počítače, internet

- pomůcky k demonstračním a frontálním pokusům

1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu

2 hodiny týdně

1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje

6.-9.ročník

1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu

- kmenová třída

- odborná učebna fyziky

- učebna PC

1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků

Žáci se v hodinách fyziky nedělí.

2.Výchovné a vzdělávací strategie

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím,že vede

žáka k :

- chápání vědy a kultury v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence

- rozvíjení tvůrčího potenciálu,kultivování projevů a potřeb a k utváření hierarchie hodnot

- spoluvytváření vstřícné a podnětné atmosféry pro tvorbu hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech

- tolerantnímu přístupu k různorodým hodnotám současnosti a minulosti

- uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince

- tvořivému přístupu ke světu,k možnosti aktivního překonávání životních stereotypů

2.1 Průřezová témata:

VDO - rozvíjení kritického myšlení, navrhování způsobů řešení problémů, ochota pomoci a spolupracovat

OSV - rozvíjení dovedností a schopností

EV - posuzování obnovitelných a neobnovitelných zdrojů energie, princip výroby elektrické energie, klady a zápory jaderné energetiky

MDV - komunikace a kooperace, kritické čtení

EGS - evropská a globální dimenze v efektivním využívání zdrojů energie v praxi, výroba a potřeba energie v globálním měřítku, udržitelný rozvoj

MKV - vzájemné respektování