1.Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Člověk a příroda, která je zastoupena obory Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis, zahrnuje okruh problémů spojených se zkoumáním přírody.
Zeměpisné vzdělávání, žákům umožňuje postupně odhalovat souvislosti přírodních podmínek a života lidí
i jejich společenství v blízkém okolí, v regionech, na celém území ČR, v Evropě i ve světě.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Zeměpis, má přírodovědný i společenskovědní charakter. Žáci se postupně orientují v mapách světa a získávají nové poznatky o geografickém prostředí a dovedou geografické poznatky zpracovávat. Poznávají závislost člověka na přírodních zdrojích a vlivy lidské činností na stav životního prostředí a na lidské zdraví. Učí se zkoumat změny probíhající v přírodě, odhalovat příčiny a následky ovlivňování důležitých místních i globálních ekosystémů a uvědoměle využívat své přírodovědné poznání ve prospěch ochrany životního prostředí a principů udržitelného rozvoje.
1.2. Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
- frontální výuka s demonstračními pomůckami
- skupinové vyučování
- samostatná práce
- kolektivní práce
- krátkodobé projekty
- práce s učebnicí
- didaktické hry
- testy
- práce s programy pro PC
- práce s internetem
- referáty
- zeměpisné vycházky s pozorováním
1.3. Pomůcky
- učebnice
- obrazový materiál
- různé mapy
- atlasy
- encyklopedie
1.4. Časová dotace vyučovacího předmětu
6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 1 hodina týdně
8. ročník 1 + 1 hodina týdně
9. ročník 1 hodina týdně
1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje
6.-9. ročník
1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu
- kmenová třída
- učebna PC
- multimediální učebna
1.7. Dělení výuky na skupiny, spojování žáků z různých ročníků
Žáci se v hodinách zeměpisu nedělí.
2.Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :
- získávání a rozvíjení orientace v geografickém prostředí, osvojování hlavních objektů geografických jevů, pojmů a používání poznávacích metod
- získávání a rozvíjení dovedností pracovat se zdroji geografických informací
- respektování přírodních hodnot, lidských výtvorů a k podpoře ochrany životního prostředí
- rozvoji trvalého zájmu o poznávání vlastní země a regionů světa jako nedílné součásti životního způsobu moderního člověka
- rozvíjení kritického myšlení a logického uvažování
- aplikování geografických poznatků v praktickém životě