telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a příroda

FyzikaChemiePřírodopisZeměpis
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1+1
9. ročník
povinný
1

1.Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Člověk a příroda, která je zastoupena obory Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis, zahrnuje okruh problémů spojených se zkoumáním přírody.

Zeměpisné vzdělávání, žákům umožňuje postupně odhalovat souvislosti přírodních podmínek a života lidí

i jejich společenství v blízkém okolí, v regionech, na celém území ČR, v Evropě i ve světě.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Zeměpis, má přírodovědný i společenskovědní charakter. Žáci se postupně orientují v mapách světa a získávají nové poznatky o geografickém prostředí a dovedou geografické poznatky zpracovávat. Poznávají závislost člověka na přírodních zdrojích a vlivy lidské činností na stav životního prostředí a na lidské zdraví. Učí se zkoumat změny probíhající v přírodě, odhalovat příčiny a následky ovlivňování důležitých místních i globálních ekosystémů a uvědoměle využívat své přírodovědné poznání ve prospěch ochrany životního prostředí a principů udržitelného rozvoje.

1.2. Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :

- frontální výuka s demonstračními pomůckami

- skupinové vyučování

- samostatná práce

- kolektivní práce

- krátkodobé projekty

- práce s učebnicí

- didaktické hry

- testy

- práce s programy pro PC

- práce s internetem

- referáty

- zeměpisné vycházky s pozorováním

1.3. Pomůcky

- učebnice

- obrazový materiál

- různé mapy

- atlasy

- encyklopedie

1.4. Časová dotace vyučovacího předmětu

6. ročník 2 hodiny týdně

7. ročník 1 hodina týdně

8. ročník 1 + 1 hodina týdně

9. ročník 1 hodina týdně

1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje

6.-9. ročník

1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu

- kmenová třída

- učebna PC

- multimediální učebna

1.7. Dělení výuky na skupiny, spojování žáků z různých ročníků

Žáci se v hodinách zeměpisu nedělí.

2.Výchovné a vzdělávací strategie

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :

- získávání a rozvíjení orientace v geografickém prostředí, osvojování hlavních objektů geografických jevů, pojmů a používání poznávacích metod

- získávání a rozvíjení dovedností pracovat se zdroji geografických informací

- respektování přírodních hodnot, lidských výtvorů a k podpoře ochrany životního prostředí

- rozvoji trvalého zájmu o poznávání vlastní země a regionů světa jako nedílné součásti životního způsobu moderního člověka

- rozvíjení kritického myšlení a logického uvažování

- aplikování geografických poznatků v praktickém životě