telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a příroda

FyzikaChemiePřírodopisZeměpis
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1+1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
  • učí se asertivnímu chování
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • respektuje vnitřní řád školy
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
Kompetence pracovní
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace
  • užívá odbornou terminologii
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • vytváří si plán pro dosažení učebních cílů
  • dokáže pracovat s chybou
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • učí se sebehodnocení
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
  • rozumí různým typům textů a záznamů
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • umí na PC vytvořit protokol LP,referáty a seminární práce
  • pomocí PC připravuje příspěvky do školního časopisu
  • umí vyhledávat na internetu
Kompetence občanské
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc
  • respektuje požadavky na životní prostředí

Úvod; Opakování učiva 7. ročníku
výstupyučivo
  • hodnotí na přiměřené úrovni místní region
  • hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu;
  • porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry Evropy;
  • užívá zeměpisné pojmy a umí je vysvětlit

Opakování oceánů a světadílů

Opakování krajiny

Opakování životního prostředí

pokrytí průřezových témat
OSV
MV , Ko
VMEGS
ES , OES
přesahy

Evropa
výstupyučivo
  • hodnotí na přiměřené úrovni místní region
  • rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů Evropy;
  • zvažuje, které změny ve vybraných regionech Evropy nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich.
  • užívá zeměpisné pojmy a umí je vysvětlit
  • umí se orientovat ve všech mapách

Evropa se představuje

Historický vývoj evropské civilizace

Co Evropany rozděluje a co spojuje

Přírodní podmínky v Evropě

Přírodní oblasti Evropy

Jak je to s přírodními zdroji v Evropě?

Vývoj rozmístění evropského obyvatelstva

Přirozený pohyb obyvatelstva;

Struktura evropského obyvatelstva

Migrace v Evropě

Města – sídla s výhodami i problémy

Na pomoc těm, co nestačí

Proměny evropského hospodářství

Evropa regionů – hledání řádu v různosti

Střední Evropa

Severní Evropa

Západní Evropa

Jižní Evropa

Jihovýchodní Evropa

Východní Evropa

Evropané hledají cestu k sobě

pokrytí průřezových témat
MuV
EP
VMEGS
ES , OES , JE
přesahy

Česko
výstupyučivo
  • hodnotí na přiměřené úrovni místní region
  • účast České republiky v jiných světových organizacích
  • lokalizuje na mapách jednotlivé kraje České republiky
  • hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu;

Česko v Evropě

Vývoj státního území;

Územní rozdíly

Stará Česká vysočina a mladé Karpaty;

Působení ledovce u nás

Mozaika české krajiny

Surovinové zdroje na našem území

Ochrana krajiny a přírody

Kolik nás kde žije?

Bude nás ubývat či přibývat?

Sonda do české populace

Proč a kam se přemísťujeme?

Žít ve městě nebo na venkově?

Regionální rozvoj a politika;

Hospodářství pod vlivem politiky

Od zemědělství k péči o krajinu

Návrat náročnosti do průmyslu

Služby přebírají vedoucí postavení

Co, jak a kam se přepravuje

Od středověkých panství k regionům EU

Stověžatá matka měst (Hlavní město Praha)

Silné vzájemně vztahy s Prahou (Středočeský kraj)

Zachovalá příroda a historické památky (Jihočeský kraj)

Krajské město dominantním střediskem (Plzeňský kraj)

Region světoznámého lázeňství (Karlovarský kraj)

Území negativně poznamenané člověkem (Ústecký kraj)

Ještěd jako symbol (Liberecký kraj)

Nejen Krkonoše lákají návštěvníky (Královéhradecký kraj)

Když se řekne „pardubická“ … (Pardubický kraj)

Na česko-moravském pomezí

(kraj Vysočina)

Mezi Čechami, Rakouskem a Slovenskem (Jihomoravský kraj)

Podél řeky Moravy od severu k jihu (Olomoucký kraj)

„Baťův kraj“ (Zlínský kraj)

Region průmyslu i rekreace (Moravskoslezský kraj)

Od izolace k přeshraniční spolupráci

ČR součástí evropského i světového dění

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , EP
OSV
MV
VMEGS
JE
EV
ZPŽ , VČP
přesahy

Kam se podívat a proč?
výstupyučivo
  • rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů Evropy;
  • zvažuje, které změny ve vybraných regionech Evropy nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich.

Zajímavosti z Evropy a světa

pokrytí průřezových témat
VMEGS
ES , OES , JE
EV
VČP
přesahy

Zeměpis o prázdninách
výstupyučivo
  • hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu;
  • umí se orientovat ve všech mapách
  • dovede rozpoznat rozdíl mezi rozvojovým a vyspělým stýtem

Cestujema po světě a v Evropě

pokrytí průřezových témat
MuV
KD , LV
VMEGS
ES , OES , JE
EV
E , ZPŽ , ŽP , VČP
přesahy