Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
 
 | 
 Učební osnovy 
Člověk a příroda
Kompetence k řešení problémů 
- 
 je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení 
 
- 
příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit 
 
- 
učí se asertivnímu chování 
 
- 
učí se oceňovat více cest k řešení problému 
 
- 
umí naslouchat ostatním členům v týmu 
 
 
 
Kompetence sociální a personální 
- 
umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách 
 
- 
dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu 
 
- 
respektuje vnitřní řád školy 
 
- 
čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska 
 
- 
oceňuje zkušenosti druhých lidí 
 
- 
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu 
 
- 
zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí 
 
- 
zapojuje se do evropských projektů 
 
 
 
Kompetence pracovní 
- 
žák je  veden ke koncentraci na pracovní výkon 
 
- 
adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky 
 
- 
dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem 
 
- 
dodržuje vnitřní řád školy, učeben 
 
- 
chápe podstatu, cíl a riziko podnikání 
 
 
 
Kompetence k učení 
- 
užívá odbornou terminologii 
 
- 
propojuje získané znalosti do souvislostí 
 
- 
dokáže pracovat s chybou 
 
- 
vytváří si plán pro dosažení učebních cílů 
 
- 
učí se sebehodnocení 
 
- 
vytváří z těchto zdrojů samostatné práce 
 
 
 
Kompetence komunikativní 
- 
účastní se na mezinárodních projektech 
 
- 
vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu 
 
- 
rozumí různým typům textů a záznamů 
 
- 
naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim 
 
- 
umí vyhledávat na internetu 
 
- 
pomocí PC připravuje příspěvky do školního časopisu 
 
- 
umí na PC vytvořit protokol LP,referáty a seminární práce 
 
 
 
Kompetence občanské 
- 
je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu 
 
- 
respektuje zákony a společenské normy 
 
- 
je schopen empatie 
 
- 
v krizových situacích se chová ohleduplně 
 
- 
podporuje zájem ochrany zdraví 
 
- 
respektuje požadavky na životní prostředí 
 
 
 
| Globalizace | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů; 
 
- 
zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat 
 
 
 | 
Země vyspělá a rozvojová 
Sjednocení států 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 MuV LV
						, 
					EPVMEGS ESEV ŽP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Regionální rozdíly ve vyspělosti zemí | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů; 
 
- 
přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině; 
 
- 
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků; 
 
 
 | 
Různé regionální podmínky 
 
 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 MuV EPOSV PL
						, 
					MV
						, 
					KoEV E
						, 
					ZPŽ
						, 
					ŽP
						, 
					VČP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Kulturní rozmanitost lidstva | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů; 
 
- 
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu. 
 
- 
porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost 
 
- 
posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace 
 
- 
posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel; 
 
 
 | 
Kultura jednotlivých států a její hodnocení 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 VDO PDMuV LVOSV RSPVMEGS ESEV ŽP
						, 
					VČP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Integrace zemí | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu. 
 
- 
lokalizuje na mapách světadílů geopolitické změny 
 
 
 | 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
 | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Migrace | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionu světa 
 
- 
porovnává a přiměřeně hodnotí  rozdílnost jednotlivých makroregiónů světa 
 
- 
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků; 
 
- 
popisuje rozmístění lidských ras, národů, jazyků, lidských sídel a náboženství 
 
 
 | 
Vysvětlení pojmů: emigrace, imigrace, migrace 
Rozdělení migrace 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 MuV LV
						, 
					EP
						, 
					PSSSOSV MV | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Urbanizace | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu. 
 
- 
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit; 
 
- 
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků; 
 
 
 | 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
 | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Změny v zemědělské výrobě | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel; 
 
- 
zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje; 
 
- 
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit; 
 
 
 | 
Rozdělení zemědělské výroby 
Hodnocení v jednotlivých zemích 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 EV E
						, 
					ŽP
						, 
					VČP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Omezenost vodních zdrojů | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje; 
 
- 
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit; 
 
- 
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků; 
 
 
 | 
Voda jako zdroj života. 
Rozdíly v jednotlivých oblastech ve spotřebě vody.  
Pouště, polopouště, savany. 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 EV ZPŽ
						, 
					ŽP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Omezenost energetických zdrojů | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost 
 
- 
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit; 
 
- 
uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí 
 
 
 | 
Hlavní energetické zrdoje. 
Alternativní zdroje. 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 OSV HPPEEV E | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Industrializace | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje; 
 
- 
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit; 
 
 
 | 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 MeV PRTOSV ŘPRD | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Doprava a spoje – propojování světa | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje; 
 
- 
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit; 
 
- 
uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí 
 
- 
dovede se ve světě orientovat 
 
 
 | 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 VMEGS OESEV VČP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Růst sektoru služeb | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu. 
 
- 
porovnává a přiměřeně hodnotí  rozdílnost jednotlivých makroregiónů světa 
 
- 
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků; 
 
 
 | 
Rozdělení sektoru služeb.  
Rozdělení měst podle služeb. 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 VDO PDOSV ŘPRD
						, 
					HPPE | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Rozvoj cestovního ruchu | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků; 
 
- 
aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny. 
 
- 
dovede se ve světě orientovat 
 
 
 | 
Oblasti cestovního ruchu v jednotlivých světadílech. 
Cestovní příkazy a služební cesty. 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 MuV KD
						, 
					LV
						, 
					EPOSV RSP
						, 
					PL
						, 
					MV
						, 
					Ko
						, 
					HPPEVMEGS ES
						, 
					JEEV ŽP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Globální změny klimatu | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost 
 
- 
porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost 
 
- 
rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionu světa 
 
- 
zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat 
 
- 
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků; 
 
- 
uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí 
 
 
 | 
Změny klimatu. 
Vzrůstající teploty a vliv na přírodu. 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 EV E
						, 
					ZPŽ
						, 
					ŽP
						, 
					VČP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Přírodní katastrofy | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině; 
 
- 
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu. 
 
- 
rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost 
 
- 
zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat 
 
 
 | 
Rozdělení přírodních katastrof podle počtu obětí, zemí, podle činnosti. 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 OSV RSPEV E
						, 
					ŽP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Pokles biodiverzity | 
 
| výstupy | učivo | 
 
| 
 | 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
 | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Ochrana přírodního a kulturního dědictví lidstva | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu. 
 
- 
uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí 
 
 
 | 
UNESCO. 
Vysvětlení pojmu. 
Chráněná území. 
Chráněné historické památky. 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 MeV FVMEV ŽP
						, 
					VČP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
| Význam geografického vzdělání pro život | 
 
| výstupy | učivo | 
 
- 
přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině; 
 
- 
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu. 
 
- 
aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny. 
 
- 
dovede se ve světě orientovat 
 
 
 | 
Proč se mám učit geografii. 
 
 | 
 
| pokrytí průřezových témat | 
 
| 
 VDO PDMuV LV
						, 
					EPOSV RSP
						, 
					PLVMEGS OESEV ZPŽ
						, 
					ŽP | 
 
| přesahy | 
 
 | 
 
 
 
 
 
 |