telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a příroda

FyzikaChemiePřírodopisZeměpis
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1+1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • učí se asertivnímu chování
  • učí se oceňovat více cest k řešení problému
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • chápe podstatu, cíl a riziko podnikání
Kompetence k učení
  • užívá odbornou terminologii
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • dokáže pracovat s chybou
  • vytváří si plán pro dosažení učebních cílů
  • učí se sebehodnocení
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • rozumí různým typům textů a záznamů
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
  • umí vyhledávat na internetu
  • pomocí PC připravuje příspěvky do školního časopisu
  • umí na PC vytvořit protokol LP,referáty a seminární práce
Kompetence občanské
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je schopen empatie
  • v krizových situacích se chová ohleduplně
  • podporuje zájem ochrany zdraví
  • respektuje požadavky na životní prostředí

Globalizace
výstupyučivo
  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů;
  • zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat

Země vyspělá a rozvojová

Sjednocení států

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , EP
VMEGS
ES
EV
ŽP
přesahy

Regionální rozdíly ve vyspělosti zemí
výstupyučivo
  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů;
  • přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině;
  • porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;

Různé regionální podmínky

pokrytí průřezových témat
MuV
EP
OSV
PL , MV , Ko
EV
E , ZPŽ , ŽP , VČP
přesahy

Kulturní rozmanitost lidstva
výstupyučivo
  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů;
  • vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
  • porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost
  • posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace
  • posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel;

Kultura jednotlivých států a její hodnocení

pokrytí průřezových témat
VDO
PD
MuV
LV
OSV
RSP
VMEGS
ES
EV
ŽP , VČP
přesahy

Integrace zemí
výstupyučivo
  • vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
  • lokalizuje na mapách světadílů geopolitické změny
pokrytí průřezových témat
přesahy

Migrace
výstupyučivo
  • rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionu světa
  • porovnává a přiměřeně hodnotí rozdílnost jednotlivých makroregiónů světa
  • porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;
  • popisuje rozmístění lidských ras, národů, jazyků, lidských sídel a náboženství

Vysvětlení pojmů: emigrace, imigrace, migrace

Rozdělení migrace

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , EP , PSSS
OSV
MV
přesahy

Urbanizace
výstupyučivo
  • vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
  • porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;
  • porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;
pokrytí průřezových témat
přesahy

Změny v zemědělské výrobě
výstupyučivo
  • posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel;
  • zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje;
  • porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;

Rozdělení zemědělské výroby

Hodnocení v jednotlivých zemích

pokrytí průřezových témat
EV
E , ŽP , VČP
přesahy

Omezenost vodních zdrojů
výstupyučivo
  • zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje;
  • porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;
  • porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;

Voda jako zdroj života.

Rozdíly v jednotlivých oblastech ve spotřebě vody.

Pouště, polopouště, savany.

pokrytí průřezových témat
EV
ZPŽ , ŽP
přesahy

Omezenost energetických zdrojů
výstupyučivo
  • rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost
  • porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;
  • uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí

Hlavní energetické zrdoje.

Alternativní zdroje.

pokrytí průřezových témat
OSV
HPPE
EV
E
přesahy

Industrializace
výstupyučivo
  • zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje;
  • porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;
pokrytí průřezových témat
MeV
PRT
OSV
ŘPRD
přesahy

Doprava a spoje – propojování světa
výstupyučivo
  • zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje;
  • porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;
  • uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
  • dovede se ve světě orientovat

Rozdělení dopravy.

pokrytí průřezových témat
VMEGS
OES
EV
VČP
přesahy

Růst sektoru služeb
výstupyučivo
  • vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
  • porovnává a přiměřeně hodnotí rozdílnost jednotlivých makroregiónů světa
  • porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;

Rozdělení sektoru služeb.

Rozdělení měst podle služeb.

pokrytí průřezových témat
VDO
PD
OSV
ŘPRD , HPPE
přesahy

Rozvoj cestovního ruchu
výstupyučivo
  • porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;
  • aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
  • dovede se ve světě orientovat

Oblasti cestovního ruchu v jednotlivých světadílech.

Cestovní příkazy a služební cesty.

pokrytí průřezových témat
MuV
KD , LV , EP
OSV
RSP , PL , MV , Ko , HPPE
VMEGS
ES , JE
EV
ŽP
přesahy

Globální změny klimatu
výstupyučivo
  • rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost
  • porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost
  • rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionu světa
  • zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat
  • porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;
  • uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí

Změny klimatu.

Vzrůstající teploty a vliv na přírodu.

pokrytí průřezových témat
EV
E , ZPŽ , ŽP , VČP
přesahy

Přírodní katastrofy
výstupyučivo
  • přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině;
  • vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
  • rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost
  • zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat

Rozdělení přírodních katastrof podle počtu obětí, zemí, podle činnosti.

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP
EV
E , ŽP
přesahy

Pokles biodiverzity
výstupyučivo
    pokrytí průřezových témat
    přesahy

    Ochrana přírodního a kulturního dědictví lidstva
    výstupyučivo
    • vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
    • uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí

    UNESCO.

    Vysvětlení pojmu.

    Chráněná území.

    Chráněné historické památky.

    pokrytí průřezových témat
    MeV
    FVM
    EV
    ŽP , VČP
    přesahy

    Význam geografického vzdělání pro život
    výstupyučivo
    • přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině;
    • vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
    • aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
    • dovede se ve světě orientovat

    Proč se mám učit geografii.

    pokrytí průřezových témat
    VDO
    PD
    MuV
    LV , EP
    OSV
    RSP , PL
    VMEGS
    OES
    EV
    ZPŽ , ŽP
    přesahy