Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Učební osnovy
Člověk a příroda
Kompetence k řešení problémů
-
je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
-
příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
-
učí se asertivnímu chování
-
učí se oceňovat více cest k řešení problému
-
umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
-
umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
-
dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
-
respektuje vnitřní řád školy
-
čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
-
oceňuje zkušenosti druhých lidí
-
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
-
zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
-
zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
-
žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
-
adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
-
dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
-
dodržuje vnitřní řád školy, učeben
-
chápe podstatu, cíl a riziko podnikání
Kompetence k učení
-
užívá odbornou terminologii
-
propojuje získané znalosti do souvislostí
-
dokáže pracovat s chybou
-
vytváří si plán pro dosažení učebních cílů
-
učí se sebehodnocení
-
vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
Kompetence komunikativní
-
účastní se na mezinárodních projektech
-
vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
-
rozumí různým typům textů a záznamů
-
naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
-
umí vyhledávat na internetu
-
pomocí PC připravuje příspěvky do školního časopisu
-
umí na PC vytvořit protokol LP,referáty a seminární práce
Kompetence občanské
-
je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
-
respektuje zákony a společenské normy
-
je schopen empatie
-
v krizových situacích se chová ohleduplně
-
podporuje zájem ochrany zdraví
-
respektuje požadavky na životní prostředí
| Globalizace |
| výstupy | učivo |
-
organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů;
-
zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat
|
Země vyspělá a rozvojová
Sjednocení států
|
| pokrytí průřezových témat |
|
MuV LV
,
EPVMEGS ESEV ŽP |
| přesahy |
|
| Regionální rozdíly ve vyspělosti zemí |
| výstupy | učivo |
-
organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů;
-
přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině;
-
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;
|
Různé regionální podmínky
|
| pokrytí průřezových témat |
|
MuV EPOSV PL
,
MV
,
KoEV E
,
ZPŽ
,
ŽP
,
VČP |
| přesahy |
|
| Kulturní rozmanitost lidstva |
| výstupy | učivo |
-
organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů;
-
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
-
porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost
-
posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace
-
posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel;
|
Kultura jednotlivých států a její hodnocení
|
| pokrytí průřezových témat |
|
VDO PDMuV LVOSV RSPVMEGS ESEV ŽP
,
VČP |
| přesahy |
|
| Integrace zemí |
| výstupy | učivo |
-
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
-
lokalizuje na mapách světadílů geopolitické změny
|
|
| pokrytí průřezových témat |
|
| přesahy |
|
| Migrace |
| výstupy | učivo |
-
rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionu světa
-
porovnává a přiměřeně hodnotí rozdílnost jednotlivých makroregiónů světa
-
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;
-
popisuje rozmístění lidských ras, národů, jazyků, lidských sídel a náboženství
|
Vysvětlení pojmů: emigrace, imigrace, migrace
Rozdělení migrace
|
| pokrytí průřezových témat |
|
MuV LV
,
EP
,
PSSSOSV MV |
| přesahy |
|
| Urbanizace |
| výstupy | učivo |
-
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
-
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;
-
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;
|
|
| pokrytí průřezových témat |
|
| přesahy |
|
| Změny v zemědělské výrobě |
| výstupy | učivo |
-
posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel;
-
zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje;
-
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;
|
Rozdělení zemědělské výroby
Hodnocení v jednotlivých zemích
|
| pokrytí průřezových témat |
|
EV E
,
ŽP
,
VČP |
| přesahy |
|
| Omezenost vodních zdrojů |
| výstupy | učivo |
-
zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje;
-
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;
-
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;
|
Voda jako zdroj života.
Rozdíly v jednotlivých oblastech ve spotřebě vody.
Pouště, polopouště, savany.
|
| pokrytí průřezových témat |
|
EV ZPŽ
,
ŽP |
| přesahy |
|
| Omezenost energetických zdrojů |
| výstupy | učivo |
-
rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost
-
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;
-
uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
|
Hlavní energetické zrdoje.
Alternativní zdroje.
|
| pokrytí průřezových témat |
|
OSV HPPEEV E |
| přesahy |
|
| Industrializace |
| výstupy | učivo |
-
zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje;
-
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;
|
|
| pokrytí průřezových témat |
|
MeV PRTOSV ŘPRD |
| přesahy |
|
| Doprava a spoje – propojování světa |
| výstupy | učivo |
-
zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje;
-
porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit;
-
uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
-
dovede se ve světě orientovat
|
|
| pokrytí průřezových témat |
|
VMEGS OESEV VČP |
| přesahy |
|
| Růst sektoru služeb |
| výstupy | učivo |
-
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
-
porovnává a přiměřeně hodnotí rozdílnost jednotlivých makroregiónů světa
-
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;
|
Rozdělení sektoru služeb.
Rozdělení měst podle služeb.
|
| pokrytí průřezových témat |
|
VDO PDOSV ŘPRD
,
HPPE |
| přesahy |
|
| Rozvoj cestovního ruchu |
| výstupy | učivo |
-
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;
-
aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
-
dovede se ve světě orientovat
|
Oblasti cestovního ruchu v jednotlivých světadílech.
Cestovní příkazy a služební cesty.
|
| pokrytí průřezových témat |
|
MuV KD
,
LV
,
EPOSV RSP
,
PL
,
MV
,
Ko
,
HPPEVMEGS ES
,
JEEV ŽP |
| přesahy |
|
| Globální změny klimatu |
| výstupy | učivo |
-
rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost
-
porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost
-
rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionu světa
-
zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat
-
porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků;
-
uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
|
Změny klimatu.
Vzrůstající teploty a vliv na přírodu.
|
| pokrytí průřezových témat |
|
EV E
,
ZPŽ
,
ŽP
,
VČP |
| přesahy |
|
| Přírodní katastrofy |
| výstupy | učivo |
-
přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině;
-
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
-
rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost
-
zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat
|
Rozdělení přírodních katastrof podle počtu obětí, zemí, podle činnosti.
|
| pokrytí průřezových témat |
|
OSV RSPEV E
,
ŽP |
| přesahy |
|
| Pokles biodiverzity |
| výstupy | učivo |
|
|
|
| pokrytí průřezových témat |
|
| přesahy |
|
| Ochrana přírodního a kulturního dědictví lidstva |
| výstupy | učivo |
-
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
-
uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
|
UNESCO.
Vysvětlení pojmu.
Chráněná území.
Chráněné historické památky.
|
| pokrytí průřezových témat |
|
MeV FVMEV ŽP
,
VČP |
| přesahy |
|
| Význam geografického vzdělání pro život |
| výstupy | učivo |
-
přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině;
-
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
-
aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
-
dovede se ve světě orientovat
|
Proč se mám učit geografii.
|
| pokrytí průřezových témat |
|
VDO PDMuV LV
,
EPOSV RSP
,
PLVMEGS OESEV ZPŽ
,
ŽP |
| přesahy |
|
|