telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a příroda

FyzikaChemiePřírodopisZeměpis
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1+1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • učí se asertivnímu chování
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • zapojuje se do evropských projektů
  • zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
Kompetence k učení
  • užívá odbornou terminologii
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • vyhledává a třídí informace
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • rozumí různým typům textů a záznamů
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • umí na PC vytvořit protokol LP,referáty a seminární práce
  • pomocí PC připravuje příspěvky do školního časopisu
  • umí vyhledávat na internetu
Kompetence občanské
  • respektuje zákony a společenské normy
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • v krizových situacích se chová ohleduplně
  • podporuje zájem ochrany zdraví
  • respektuje požadavky na životní prostředí

Proč se učím zeměpis, obsah učebnice, nad stránkami učebnice (jak budeme s učebnicí pracovat).
výstupyučivo
  • ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu;

Vysvětlení pojmu Zeměpis - geografie.

Proč se mám uorientovat ve světě.

Učím se orientovat v mapách a ve svém okolí. (Projekt Orientace v přírodě)

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , EP , PM
OSV
RSP , PL , MV , Ko
EV
E , ŽP
přesahy

Planeta Země
výstupyučivo
  • zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy;
  • prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů;

Naše planeta je součástí vesmíru.

Kde jsme?

Kdy jsme?

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP
přesahy

Mapa - obraz Země
výstupyučivo
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii;
  • vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
  • přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře

Co můžeme vidět na mapě?

Druhy map.

Určování azimutu

Orientace mapy a určení vlastního stanoviště

Znázornění prošlé trasy

Měření na mapách

pokrytí průřezových témat
MeV
TMS
EV
VČP
přesahy

Přírodní složky a oblasti Země
výstupyučivo
  • rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu;
  • porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost.
  • porovnává různé krajiny jako součást pevninské části krajinné sféry, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky a funkce krajin;
  • uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků, prostorové rozmístění hlavních ekosystémů (biomů);

Výprava za poznáním přírody naší planety

Po čem šlapeme

Putující kontinenty

Jak se rodí hory

Jak vznikají ostrovy

Bez vody není život

Atmosféra – vzdušný obal naší planety

Deštník, sluneční brýle nebo rukavice?

Kdo nás živí?

Proč u nás nežijí lední medvědi?

Polární kraje

Tam, kde jsou stromy vysoké jako tráva

Vzhůru do lesů!

O krajině slavných indiánských časů

Krajina olivových hájů

Komu stačí kapka vody

Kde jsou jen dvě roční období?

Vlhký zelený ráj

Království hor

Lidé v ohrožení

Jak lidé využívají přírodu

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP
EV
ZPŽ , VČP
přesahy

Jak žijí lidé na Zemi
výstupyučivo
  • ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu;
  • aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny;
  • uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě.
  • srovnává život v rozvojových a vyspělých zeních
  • dovede určit základní podmínky pro život

Domov, obec, stát, světadíl

Zeměpisná vycházka (exkurze)

Lidé na Zemi

Jak se lidé odlišují

Kde žijí lidé

Život ve městech

Lesy – přírodní bohatství Země

Voda – nezbytná podmínka života na Zemi

Kdo má na starost obživu lidí?

Pšenici, kukuřici nebo rýži?

Od nerostných surovin k automobilu

Jsou zásoby přírodních zdrojů na Zemi omezené?

Co potřebujeme každý den?

Od koňských povozů k superrychlým vlakům

Boeing nebo Hikari

K čemu potřebujeme služby?

Zeměpisná vycházka (exkurze)

Jak rozdělit země podle vyspělosti

Život v rozvojových zemích

Co jsme ještě o rozvojových zemích neřekli

Život ve velmi vyspělých zemích

Co jsme o rozvinutých zemích ještě neřekli

Opakování

Zeměpisná vycházka (exkurze)

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , EP
MeV
FVM
OSV
PL , MV
VMEGS
JE
EV
ZPŽ , VČP
přesahy

Svět se propojuje
výstupyučivo
  • porovnává různé krajiny jako součást pevninské části krajinné sféry, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky a funkce krajin;
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně,
  • srovnává život v rozvojových a vyspělých zeních

Svět se propojuje. (Projekt - "Děti v Evropě").

Mezinárodní spolupráce

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , EP
OSV
MV
VMEGS
ES
EV
ŽP
přesahy

Závěrečné opakování
výstupyučivo
  • porovnává různé krajiny jako součást pevninské části krajinné sféry, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky a funkce krajin;
  • ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu;
  • uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě.
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně,

Opakování o planetách.

Opakování -základní orientece na mapě

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , MV
EV
ZPŽ
přesahy