1. Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Člověk a příroda zahrnuje problémy se zkoumáním přírody. Poskytuje žákům potřebný základ pro hlubší porozumění přírodním faktům a jejich zákonitostem, pro lepší pochopení a využívání současných technologií a pomáhá jim lépe se orientovat v běžném životě. Vzdělávací oblast také významně podporuje vytváření otevřeného myšlení. Vzdělávací oblast "Člověk a příroda" je zastoupena obory Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Předmět Chemie vede žáky svým činnostním a badatelským charakterem výuky k porozumění zákonitostí přírodních procesů. Žáci se učí klást si otázky "Jak? Proč? Co se stane, jestliže?", dovedou hledat odpovědi, vysvětlovat pozorované jevy.
Předmět vede žáky k uvědomělému využívání získaných poznatků ve prospěch ochrany životního prostředí, lidského zdraví a principů udržitelného rozvoje.
1.2. Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody:
- práce s učebnicí
- testy
- práce s internetem
- samostatné práce
- krátkodobé projekty
- frontální výuka spojená s praktickými činnostmi
- laboratorní práce - nácvik jednod.metod a postupů
- referáty
1.3. Pomůcky
- laboratorní soupravy
- chemikálie
- učebnice
- periodická soustava prvků
- pracovní sešity
- PC
- videofimy pro chemii
1.4.Časová dotace vyučovacího procesu
2 hodiny týdně
1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje
8. - 9.ročník
1.6.Místo realizace vyučovacího předmětu
- kmenová třída
- odborná učebna chemie
1.7. Dělení výuky na skupiny, spojování žáků z různých ročníků
Žáci se v hodinách chemie nedělí
2.Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím,že vede
žáka k :
- k podchycení a rozvíjení zájmu o obor
- k poznávání základních chemických pojmů a zákonitostí na příkladech směsí, chemických látek a jejich reakcí s využitím jednoduchých chem.pokusů
- řešení problémů a správnému jednání v praktických situacích, vysvětlení a zdůvodňovat chem.jevy
- využívání a rozvíjení odpovědných občanských postojů
- získávání a upevňovňování dovednosti pracovat podle pravidel bezpečné práce s chemikáliemi a dovednosti poskytnout první pomoc při úrazech s nebezpečnými chem.látkami a přípravky
2.1 Průřezová témata:
VDO - rozvíjení kritického myšlení, navrhování způsobů řešení problémů, ochota pomoci a spolupracovat
OSV - rozvíjení dovedností a schopností
EV - posuzování obnovitelných a neobnovitelných zdrojů energie, klady a zápory jaderné energetiky, lidské aktivity a životní prostředí
MDV - komunikace a kooperace, kritické čtení
EGS - evropská a globální dimenze v efektivním využívání zdrojů energie v praxi, výroba a potřeba energie v globálním měřítku, udržitelný rozvoj
MKV - vzájemné respektování podstatě pozorovaných jevů, analyzovat výsledky a vyvozovat závěry.