telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a příroda

FyzikaChemie
PřírodopisZeměpis
8. ročník
povinný
2
9. ročník
povinný
2

1. Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Člověk a příroda zahrnuje problémy se zkoumáním přírody. Poskytuje žákům potřebný základ pro hlubší porozumění přírodním faktům a jejich zákonitostem, pro lepší pochopení a využívání současných technologií a pomáhá jim lépe se orientovat v běžném životě. Vzdělávací oblast také významně podporuje vytváření otevřeného myšlení. Vzdělávací oblast "Člověk a příroda" je zastoupena obory Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Předmět Chemie vede žáky svým činnostním a badatelským charakterem výuky k porozumění zákonitostí přírodních procesů. Žáci se učí klást si otázky "Jak? Proč? Co se stane, jestliže?", dovedou hledat odpovědi, vysvětlovat pozorované jevy.

Předmět vede žáky k uvědomělému využívání získaných poznatků ve prospěch ochrany životního prostředí, lidského zdraví a principů udržitelného rozvoje.

1.2. Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody:

- práce s učebnicí

- testy

- práce s internetem

- samostatné práce

- krátkodobé projekty

- frontální výuka spojená s praktickými činnostmi

- laboratorní práce - nácvik jednod.metod a postupů

- referáty

1.3. Pomůcky

- laboratorní soupravy

- chemikálie

- učebnice

- periodická soustava prvků

- pracovní sešity

- PC

- videofimy pro chemii

1.4.Časová dotace vyučovacího procesu

2 hodiny týdně

1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje

8. - 9.ročník

1.6.Místo realizace vyučovacího předmětu

- kmenová třída

- odborná učebna chemie

1.7. Dělení výuky na skupiny, spojování žáků z různých ročníků

Žáci se v hodinách chemie nedělí

2.Výchovné a vzdělávací strategie

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím,že vede

žáka k :

- k podchycení a rozvíjení zájmu o obor

- k poznávání základních chemických pojmů a zákonitostí na příkladech směsí, chemických látek a jejich reakcí s využitím jednoduchých chem.pokusů

- řešení problémů a správnému jednání v praktických situacích, vysvětlení a zdůvodňovat chem.jevy

- využívání a rozvíjení odpovědných občanských postojů

- získávání a upevňovňování dovednosti pracovat podle pravidel bezpečné práce s chemikáliemi a dovednosti poskytnout první pomoc při úrazech s nebezpečnými chem.látkami a přípravky

2.1 Průřezová témata:

VDO - rozvíjení kritického myšlení, navrhování způsobů řešení problémů, ochota pomoci a spolupracovat

OSV - rozvíjení dovedností a schopností

EV - posuzování obnovitelných a neobnovitelných zdrojů energie, klady a zápory jaderné energetiky, lidské aktivity a životní prostředí

MDV - komunikace a kooperace, kritické čtení

EGS - evropská a globální dimenze v efektivním využívání zdrojů energie v praxi, výroba a potřeba energie v globálním měřítku, udržitelný rozvoj

MKV - vzájemné respektování podstatě pozorovaných jevů, analyzovat výsledky a vyvozovat závěry.