1. Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Člověk a společnost zahrnuje vzdělávací obory Dějepis a Výchova k občanství. vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jeho aktivní zapojení do života demokratické společnosti.Vzdělání směřuje k tomu, aby žáci poznali dějinné, sociální a kulturně historické aspekty života lidí v jejich rozmanitosti proměnlivosti a ve vzájemných souvislostech. Seznamuje žáky s vývojem společnosti a důležitými společenskými jevy a procesy, které se promítají do každodenního života
a mají vliv na utváření společenského klimatu. Zaměřuje se na utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí vědomí přináležitosti k evropskému civilizačnímu okruhu a podporuje přijetí hodnot, na nichž je současná demokratická Evropa budována. Důležitou součástí vzdělávání v dané oblasti je prevence rasistických, xenofobních a extremistických postojů, výchova k toleranci a respektování lidských práv,
k rovnosti mužů a žen a výchova k úctě k přírodnímu a kulturnímu prostředí i k ochraně uměleckých
a kulturních hodnot.Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost se u žáků formují dovednosti a postoje důležité pro aktivní využívání poznatků o společnosti a mezilidských vztazích v občanském životě. Žáci se učí rozpoznávat a formulovat společenské problémy v minulosti i současnosti, zjišťovat a zpracovávat informace nutné pro jejich řešení, nacházet řešení a vyvozovat závěry, reflektovat je a aplikovat v reálných životních situacích.
1.1.Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Výuka světových a českých dějin navazuje na znalosti získané v předmětu Vlastivěda na 1.stupni ZŠ.
Vzdělanostní obsah směřuje k pochopení vztahů, vazeb, souvislostí a procesů.
Žák se seznamuje se základními poznatky o člověku v minulosti, chápe důležitosti přírodních podmínek pro rozvoj kultur,poznává děje, skutky a jevy, které ovlivnily vývoj společnosti a promítly se do současnosti.
Učí se základům vědeckého historického poznávání,rozvíjí svou časovou a prostorovou představu,kritické myšlení a logické uvažování.Vytváří si pozitivní vztah k minulosti a současnosti svého národa,chápe sounáležitost naší kultury s kulturou evropskou,toleruje a chápe odlišnosti kultur a společenství a seznamuje se s historií regionu.
1.2.Formy realizace vyučovacího procesu.
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se používají tyto formy a metody:
- skupinová práce žáků
- individuální práce s žáky
- kombinování forem
- frontální práce
- práce s textem učebnic,odborným textem,textem dokumentu
- zpracovávání údajů z obrazového materiálu,videa,filmu
- řízený rozhovor
- demonstrace
- ústní projevy žáků
- testy,doplňování do prac.listů
- didaktické hry
- exkurze,historické vycházky
- práce s internetem,výukovými programy na počítačích
- projekty
1.3.Pomůcky a technické prostředky
- učebnice
- alternativní učebnice
- mapy,atlasy
- soubory dokumentů
- encyklopedie pro děti
- obrazové soubory
- pracovní sešity
- audiovizuální technika
- diktafon
- fotoaparát
- internet
1.4.Časová dotace
2 hodiny týdně
1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje
6.-9.ročník
1.6 Místo realizace
- kmenová třída
- multimediální učebna
- multimediální učebna.
1.7.Dělení žáků
Žáci se v hodinách dějepisu nedělí.
2.Výchovná a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané oblasti směřuje k utváření rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede
žáka k:
- rozvíjení vlastního historického vědomí
- vnímání obrazu hlavních vývojových linií
- získávání orientace v historickém čase
- pochopení souvislostí dějinných událostí a procesů
- chápání kulturní rozmanitosti světa
- utváření pozitivního hodnotového systému
2.1.Průřezová témata
OSV - komunikace,soc.dovednosti,mezilidské vztahy,kooperace,řešení problémů,kreativita,...
VDO - demokracie,despocie,tyranie,občanská práva,náboženská nesnášenlivost,tolerance,občanská společnost,volební systém,formy vlády,totalita,rasismus,holocaust,ideologie,...
EV - člověk a příroda,příroda a první civilizace,historické památky,dopad průmyslové revoluce na přírodu,zásahy do přírodních poměrů,...
MKV - sbližování a prolínání kulturních vlivů v období helénismu,náš etnický původ,
předsudky,stereotypy,husitství,poznávání jiných kultur,mezinárodní solidarita,..
EGS - integrace Evropy,vliv Říma na raně středověké státy,formování evropských států,křížové výpravy,mírová poselství Jiřího z Poděbrad,reformace,význam objevení Ameriky,buržoazní a demokratické revoluce,...
MDV - národní obrození,propaganda,sdělovací prostředky a politika,...