telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a společnost

Výchova k občanství
Dějepis
6. ročník
povinný
1
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1

1. Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Člověk a společnost zahrnuje vzdělávací obory Dějepis a Výchova k občanství. vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jeho aktivní zapojení do života demokratické společnosti.Vzdělání směřuje k tomu, aby žáci poznali dějinné, sociální a kulturně historické aspekty života lidí v jejich rozmanitosti proměnlivosti a ve vzájemných souvislostech. Seznamuje žáky s vývojem společnosti a důležitými společenskými jevy a procesy, které se promítají do každodenního života

a mají vliv na utváření společenského klimatu. Zaměřuje se na utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí vědomí přináležitosti k evropskému civilizačnímu okruhu a podporuje přijetí hodnot, na nichž je současná demokratická Evropa budována. Důležitou součástí vzdělávání v dané oblasti je prevence rasistických, xenofobních a extremistických postojů, výchova k toleranci a respektování lidských práv,

k rovnosti mužů a žen a výchova k úctě k přírodnímu a kulturnímu prostředí i k ochraně uměleckých

a kulturních hodnot.Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost se u žáků formují dovednosti a postoje důležité pro aktivní využívání poznatků o společnosti a mezilidských vztazích v občanském životě. Žáci se učí rozpoznávat a formulovat společenské problémy v minulosti i současnosti, zjišťovat a zpracovávat informace nutné pro jejich řešení, nacházet řešení a vyvozovat závěry, reflektovat je a aplikovat v reálných životních situacích.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Vzdělávací obor Výchova k občanství se zaměřuje na vytváření kvalit, které souvisejí s orientací žáků

v sociální realitě a s jejich začleňováním do různých společenských vztahů a vazeb. Otevírá cestu

k realistickému sebepoznání a poznávání osobnosti druhých lidí a k pochopení vlastního jednání i jednání druhých lidí v kontextu různých životních situací. Seznamuje žáky se vztahy v rodině a širších společenstvích, s hospodářským životem, činností důležitých politických institucí a orgánů a s možnými způsoby zapojení jednotlivců do občanského života. Učí žáky respektovat a uplatňovat mravní principy a pravidla společenského soužití a přebírat odpovědnost za vlastní názory, chování a jednání i jejich důsledky. Rozvíjí občanské a právní vědomí žáků, posiluje smysl jednotlivců pro osobní i občanskou odpovědnost a motivuje žáky k aktivní účasti na životě demokratické společnosti.

1.2. Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se používají tyto formy a metody

- kolektivní práce

- samostatná práce

- skupinové vyučování

- referáty

- internet

- vycházky

- práce s učebnicí

- video, dvd

1.3. Pomůcky

- učebnice

- videokazety

- nástěnné tabule

- Ústava ČR

- Zákoník práce

- drogový kufřík

- internet

- DVD

- brožurky VZP

1.4. Časová dotace vyučovacího předmětu

1 hodina týdně

1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje

6. - 9. ročník

1.6. Místo realizace

- kmenová třída

- PC učebna

- multimediální učebna

2. Výchovné a vzdělávací strategie.

Vzdělávání v dané oblasti směřuje k utváření rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :

- žáci vybírají a využívají vhodné způsoby a metody pro efektivní učení, propojují získané poznatky do širších celků, nalézají souvislost

- žáci tvořivě přistupují k řešení problému, umí vyhledat vhodné informace, pracovat s nimi a umí nalézt řešení

- žáci umí kriticky myslet a jsou schopni hájit své názory

- žáci formulují a vyjadřují své myšlenky a názory souvisle a kultivovaně

- žáci umí naslouchat promluvám druhých lidí, vhodně na ně reagují

- žáci komunikují na odpovídající úrovni

- žáci umí využívat ke komunikaci vhodné technologie

- žáci umí spolupracovat v týmu, vzájemně si naslouchají a pomáhají,

- žáci upevňují dobré mezilidské vztahy

- žáci umí hodnotit svoji práci i práci ostatních

- žáci znají legislativu a obecné morální zákony a dodržují je

- žáci respektují názory ostatních

- žáci si formují volní a charakterové rysy

- žáci se zodpovědně rozhodují podle dané situace

- žáci jsou vedeni k efektivitě při organizování vlastní práce

2.1. Průřezová témata

OSV - sociální rozvoj, osobnostní rozvoj

VDO - občan, občanská společnost a stát, formy participace občanů v politickém životě,

principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

EGS - Evropa a svět nás zajímá, objevujeme Evropu a svět, jsme Evropané

MKV - kulturní diference, lidské vztahy, etnický původ, multikulturalita, princip

sociálního smíru a solidarity

EV - lidské aktivity a problémy životního prostředí,vztah člověka k prostředí

MDV - tvorba mediálního sdělení, práce týmu