1. Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Člověk a společnost zahrnuje vzdělávací obory Dějepis a Výchova k občanství. vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jeho aktivní zapojení do života demokratické společnosti.Vzdělání směřuje k tomu, aby žáci poznali dějinné, sociální a kulturně historické aspekty života lidí v jejich rozmanitosti proměnlivosti a ve vzájemných souvislostech. Seznamuje žáky s vývojem společnosti a důležitými společenskými jevy a procesy, které se promítají do každodenního života
a mají vliv na utváření společenského klimatu. Zaměřuje se na utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí vědomí přináležitosti k evropskému civilizačnímu okruhu a podporuje přijetí hodnot, na nichž je současná demokratická Evropa budována. Důležitou součástí vzdělávání v dané oblasti je prevence rasistických, xenofobních a extremistických postojů, výchova k toleranci a respektování lidských práv,
k rovnosti mužů a žen a výchova k úctě k přírodnímu a kulturnímu prostředí i k ochraně uměleckých
a kulturních hodnot.Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost se u žáků formují dovednosti a postoje důležité pro aktivní využívání poznatků o společnosti a mezilidských vztazích v občanském životě. Žáci se učí rozpoznávat a formulovat společenské problémy v minulosti i současnosti, zjišťovat a zpracovávat informace nutné pro jejich řešení, nacházet řešení a vyvozovat závěry, reflektovat je a aplikovat v reálných životních situacích.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Vzdělávací obor Výchova k občanství se zaměřuje na vytváření kvalit, které souvisejí s orientací žáků
v sociální realitě a s jejich začleňováním do různých společenských vztahů a vazeb. Otevírá cestu
k realistickému sebepoznání a poznávání osobnosti druhých lidí a k pochopení vlastního jednání i jednání druhých lidí v kontextu různých životních situací. Seznamuje žáky se vztahy v rodině a širších společenstvích, s hospodářským životem, činností důležitých politických institucí a orgánů a s možnými způsoby zapojení jednotlivců do občanského života. Učí žáky respektovat a uplatňovat mravní principy a pravidla společenského soužití a přebírat odpovědnost za vlastní názory, chování a jednání i jejich důsledky. Rozvíjí občanské a právní vědomí žáků, posiluje smysl jednotlivců pro osobní i občanskou odpovědnost a motivuje žáky k aktivní účasti na životě demokratické společnosti.
1.2. Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se používají tyto formy a metody
- kolektivní práce
- samostatná práce
- skupinové vyučování
- referáty
- internet
- vycházky
- práce s učebnicí
- video, dvd
1.3. Pomůcky
- učebnice
- videokazety
- nástěnné tabule
- Ústava ČR
- Zákoník práce
- drogový kufřík
- internet
- DVD
- brožurky VZP
1.4. Časová dotace vyučovacího předmětu
1 hodina týdně
1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje
6. - 9. ročník
1.6. Místo realizace
- kmenová třída
- PC učebna
- multimediální učebna
2. Výchovné a vzdělávací strategie.
Vzdělávání v dané oblasti směřuje k utváření rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :
- žáci vybírají a využívají vhodné způsoby a metody pro efektivní učení, propojují získané poznatky do širších celků, nalézají souvislost
- žáci tvořivě přistupují k řešení problému, umí vyhledat vhodné informace, pracovat s nimi a umí nalézt řešení
- žáci umí kriticky myslet a jsou schopni hájit své názory
- žáci formulují a vyjadřují své myšlenky a názory souvisle a kultivovaně
- žáci umí naslouchat promluvám druhých lidí, vhodně na ně reagují
- žáci komunikují na odpovídající úrovni
- žáci umí využívat ke komunikaci vhodné technologie
- žáci umí spolupracovat v týmu, vzájemně si naslouchají a pomáhají,
- žáci upevňují dobré mezilidské vztahy
- žáci umí hodnotit svoji práci i práci ostatních
- žáci znají legislativu a obecné morální zákony a dodržují je
- žáci respektují názory ostatních
- žáci si formují volní a charakterové rysy
- žáci se zodpovědně rozhodují podle dané situace
- žáci jsou vedeni k efektivitě při organizování vlastní práce
2.1. Průřezová témata
OSV - sociální rozvoj, osobnostní rozvoj
VDO - občan, občanská společnost a stát, formy participace občanů v politickém životě,
principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
EGS - Evropa a svět nás zajímá, objevujeme Evropu a svět, jsme Evropané
MKV - kulturní diference, lidské vztahy, etnický původ, multikulturalita, princip
sociálního smíru a solidarity
EV - lidské aktivity a problémy životního prostředí,vztah člověka k prostředí
MDV - tvorba mediálního sdělení, práce týmu