telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a společnost

Výchova k občanství
Dějepis
6. ročník
povinný
1
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • učí se oceňovat více cest k řešení problému
  • učí se asertivnímu chování
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • respektuje vnitřní řád školy
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • vyhledává a třídí informace
  • používá obecně užívané termíny
  • vytváří si plán pro dosažení učebních cílů
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
  • rozumí různým typům textů a záznamů
  • umí vyhledávat na internetu
  • umí na PC vytvořit protokol LP,referáty a seminární práce
Kompetence občanské
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • respektuje zákony a společenské normy
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • v krizových situacích se chová ohleduplně
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc
  • podporuje zájem ochrany zdraví
  • respektuje požadavky na životní prostředí

Člověk a dospívání
výstupyučivo
  • rozliší fáze lids. života
  • na příkladech dokáže vysvětlit změny chování v pubertě

Hledání nového naplnění života, změna koníčků zálib

Vývojové etapy člověka

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
SaS , PH , MV , ŘPRD , HPPE
EV
VČP
přesahy

Člověk hledající společenství
výstupyučivo
  • dokáže vysvětlit rozdíl mezi obohacující a destruktivní skupinou
  • charakterizuje prostředky masové komunikace
  • posoudí vliv masmédií na utváření masové kultury
  • respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí
  • dokáže odhadnout a popsat nebezpečí promiskuitního chování
  • rozliší druhy antikoncepce, dokáže uvést klady a zápory
  • zná rizika šíření pohlavních chorob a možnosti ochrany

Komunikace

Teorie skupin

Sexuální výchova

pokrytí průřezových témat
MuV
KD , LV , PM , PSSS
MeV
IVMSR , FVM , PRT
OSV
SaS , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy

Člověk hledající svůj svět
výstupyučivo
  • chápe souvislosti všech aspektů zdraví
  • dokáže vysvětlit důležitost zdrav. životního stylu

Zdravý způsob života

Aspekty zdraví

Vývoj života na Zemi

pokrytí průřezových témat
přesahy

Člověk hledající sám sebe
výstupyučivo
  • dokáže popsat nebezpečí a účinky drog, alkoholu, cigaret, trénuje odmítání

Kouření

Alkohol

Drogy

pokrytí průřezových témat
OSV
SaS , SRaSO , PL , MV , ŘPRD , HPPE
přesahy

Člověk a předpoklady soužití
výstupyučivo
  • uvede příklady základních práv a svobod každého člověka a dokumentů upravujících lidská práva
  • posoudí význam ochrany lidských práv a svobod, dokáže přiměřeně uplatňovat svá práva
  • dokáže vysvětlit pojmy rasismus, xenofobie, anarchie, terorismus
  • respektuje základní právní normy, vysvětlí proč je každý člověk povinendodržovat právní řád
  • na příkladech rozliší protiprávní jednání
  • umí uvést příklady postihů, pokuta, trestný čin

Člověk a řád

Lidská práva v dějinách

Problémy v oblasti lids. práv

Všeobecná deklarace lids. práv

Právní ochrana človeka

pokrytí průřezových témat
přesahy

Člověk poznává svět
výstupyučivo
  • objasní potřebu tolerance ve společnosti, kulturní zvláštnosti a odlišné názory, zaujímá tolerantní postoje
  • posoudí a doloží přínos lidské spolupráce při řešení konkrétních úkolů

Věda

Víra

Umění

pokrytí průřezových témat
přesahy