telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a společnost

Výchova k občanství
Dějepis
6. ročník
povinný
1
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • učí se asertivnímu chování
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace
  • používá obecně užívané termíny
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • respektuje požadavky na životní prostředí
  • podporuje zájem ochrany zdraví
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • v krizových situacích se chová ohleduplně

Rok v jeho proměnách a slavnostech
výstupyučivo
  • umí se orientovat v kalendáři zná letopočty
  • umí vysvětlit původ a výsledky svátků
  • chápe význam správného denního rytmu

Cyklus dne, týdne a roku

Denní rytmus

Volný čas

pokrytí průřezových témat
OSV
MV , Ko
EV
E , ZPŽ
přesahy

Domov a rodina
výstupyučivo
  • chápe význam správného denního rytmu
  • chápe rozdíl mezi aktivně a pasivně využitým volným časem
  • rozpozná základní funkce rodiny
  • vysvětlí význam harmonických vztahů mezi členy rodiny, pro zdravý vývoj dítěte
  • rozpozná příčiny rodinných problémů a uvede vhodné způsoby řešení
  • rozumí uspořádání bytu a jeho funkčnosti
  • popíše do kterých oblastí směřuje rodina svůj rozpočet
  • dokáže rozhodnout jak vhodně naložit se svým kapesným
  • uvede příklady, které člověku pomáhají vytvořit si vztah k domovu a okolí

Rodina široká, jaderná, úplná, neúplná

Uspořádání bytu

Funkce rodiny, náhradní rodinná výchova

Manželství a rodičovství

Hospodaření domácnosti

Okolí domova

Sousedé, hosté, cizí lidé

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , PSSS
OSV
SaS , PL , MV , Ko
EV
ŽP , VČP
přesahy

Naše vlast
výstupyučivo
  • uvede příklady, které člověku pomáhají vytvořit si vztah k domovu a okolí
  • rozliší pojmy, národ, stát, vlast, jazykový strom, mteřský jazyk
  • dokáže vysvětlit přínos postav z naší historie, orientuje se ve vědcích a vynálezech

Pověsti a legendy

Naši slavní předkové

Vědci a vynálezci

Jazykový strom, mateřský jazyk

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , EP , PM , PSSS
OSV
SaS , PL , MV , Ko
VMEGS
JE
EV
VČP
přesahy

Obec, region, země
výstupyučivo
  • dokáže vysvětlit přínos postav z naší historie, orientuje se ve vědcích a vynálezech
  • vysvětlí funkce radnice a obecního zastupitelstva
  • zná památná místa své obce regionu, země

Moje obec

Radnice a obecní zastupitelstvo

Památná místa města a regionu

Praha

Významná místa naší země

pokrytí průřezových témat
VDO
OOSS , POPŽ , PD
MuV
LV , EP , PSSS
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , PL , MV
VMEGS
ES , OES , JE
EV
E , ŽP , VČP
přesahy