telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a společnost

Výchova k občanstvíDějepis
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
2
9. ročník
povinný
2
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
  • zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
  • chápe podstatu, cíl a riziko podnikání
  • přispívá příspěvky do školního časopisu
Kompetence komunikativní
  • umí vyhledávat na internetu
  • pomocí PC připravuje příspěvky do školního časopisu
  • umí na PC vytvořit protokol LP,referáty a seminární práce
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • rozumí různým typům textů a záznamů
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • respektuje požadavky na životní prostředí
  • podporuje zájem ochrany zdraví
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc
  • v krizových situacích se chová ohleduplně

Moderní doba -situace v letech 1914 - 1948
výstupyučivo
  • učí se chápat 1.pol.20.stol. jako období dvou nejničivějších válek
  • učí se chápat okolnosti vzniku ČSR,její vnitřní a zahraniční situaci v období 1.republiky
  • uvědomí si změnu mezinárodně politických vztahů vznikem komunistického režimu,totalitarismu a vypjatého nacionalismu
  • uvědomí si souvislosti mezi nepříznivým stavem ekonomiky a tendencí řešit problémy extrémními způsoby
  • chápe historický rozměr pojmů nacionalismus,extrémismus,agrese
  • učí se vnímat rozmanitost projevů kutlury a přínos národní a evropské kultury k tomuto odkazu
  • seznámí se s obdobím 2. republiky,protektorátu
  • učí se úctě k odkazu účastníků odboje
  • učí se chápat poválečný vývoj v ČSR,který vyústil v únorové události 1948
  • chápe možnost různé interpretace historických faktů a nutnosti kritického přístupu k nim

První světová válka

Situace v Rusku,ruské revoluce

Vznik ČSR,hospodářsko-politický rozvoj republiky,sociální a národnostní problémy

Mezinárodněpolitická situace Evropy ve 20.letech

Počátky fašistického hnutí

SSSR v meziválečném období

Světová hospodářská krize a její důsledky

První projevy fašistické agrese,vznik válečných ohnisek

Kultura,věda a technika před vypuknutím 2.sv.války

Cesta k Mnichovu,michovská dohoda a její důsledky

Protektorát Čechy a Morava

2.sv.válka

Domácí a zahraniční odboj

Mezinárodní konference a poválečné uspořádání světa

Poválečná ČSR/1945 - 48/

únorový převrat 1948

Shrnutí do r.1948

pokrytí průřezových témat
VDO
OOSS , POPŽ , PD
MuV
KD , LV , EP , PM , PSSS
MeV
KČPPMS , VAMS , TMS , PRT
VMEGS
ES , OES , JE
EV
VČP
přesahy

Dějiny od poloviny 20.století do současnosti
výstupyučivo
  • seznámí se s postavením ČSR v mezinárodních souvislostech
  • učí se rozpoznávat znaky totalitní společnosti
  • učí se chápat vznik a problémy bipolárního světa
  • uvědomí si nutnost respektovat identitu druhých
  • seznámí se se situací roku 1968
  • učí se chápat postupný rozklad východního bloku rozkladem komunistického systému
  • seznámí se s vnitřní situací v letech 1989 - 92 v ČSR
  • ustavení demokratického režimu
  • hrozba terorismu
  • pochopí vliv medií na každodenní život
  • ujasní si začlenění ČR do integračního procesu

Postavení ČSR a její postupné začleňování do sféry vlivu SSSR,projevy sovětizace ČSR ve všech oblastech společenského života i v každodenním životě lidí

Studená válka,rozdělení světa do vojenských bloků

Rozpad koloniálního systému,mimoevropský svět

Vnitřní situace v zemích východního bloku/krizové projevy/

Charakteristika západních zemí /na vybraných příkladech/

Krize sovětského imperia a perestrojka

Obnova demokracie ve východní Evropě a sametová revoluce

Rozpad Československa vznik ČR

ČR na přelomu tisíciletí

Technika,věda a kultura v 2.pol.20.stol,evropská integrace,globalizace

Shrnutí a opakování učiva 9.ročníku

pokrytí průřezových témat
VDO
OOSS , POPŽ , PD
MuV
KD , LV , EP , PM , PSSS
MeV
KČPPMS , IVMSR , VAMS , FVM , TMS , PRT
VMEGS
ES , OES , JE
EV
ZPŽ , VČP
přesahy