telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a společnost

Výchova k občanstvíDějepis
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
2
9. ročník
povinný
2
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
  • zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
  • přispívá příspěvky do školního časopisu
Kompetence komunikativní
  • umí vyhledávat na internetu
  • pomocí PC připravuje příspěvky do školního časopisu
  • umí na PC vytvořit protokol LP,referáty a seminární práce
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • rozumí různým typům textů a záznamů
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • respektuje požadavky na životní prostředí
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc

Raný novověk
výstupyučivo
  • osvojí si periodizaci novověku
  • seznámí se s pojmy humanismus,renesance a jejich projevy v kultuře,myšlení a životě lidí
  • poznává význam objevných plaveb a důsledky pronikání evropských civilizací do nově objevených zemí
  • seznámí se s pojmem reformace,jejími příčinami a cíli
  • chápe podstatu pojmů absolutní moc a absolutismus
  • učí se chápat postavení českých zemí v rámci habsburské monarchie,rozdělení Evropy na katolický a reformační blok
  • chápe důsledky náboženské nesnášenlivosti
  • osvojí si pojmy konstituční monarchie,parlamentarismus

Počátky novověku - periodizace dějin

Humanismus,renesance

Objevné plavby a jejich společenské důsledky

Náboženská reformace

Počátky absolutních monarchií

Český stát v předbělohorských poměrech

Třicetiletá válka

Občanská válka v Anglii

Shrnutí učiva raného novověku

pokrytí průřezových témat
MuV
KD , LV , EP , PM
MeV
KČPPMS , VAMS , TMS , PRT
VMEGS
ES , OES
EV
ZPŽ , VČP
přesahy

Období od 2.pol 17.století - konec 18.století
výstupyučivo
  • rozpoznává projevy barokní kultury
  • seznámí se se situací českých zemí po třicetileté válce
  • chápe význam osvícenectví jako významného myšlenkového předělu
  • ujasní si pojem osvícený absolutismus
  • uvědomí si rozpor mezi projevy absolutní moci a snahami nastupující buržoazie
  • chápe pojem kolonie,uvědomí si význam boje za svobodu

Baroko a životní styl

Upevňování vlády Habsburků po třicetileté válce

Rozvoj vzdělanosti v době osvícensrví

České zeme za vlády Marie Terezie a Josefa II.

Situace ve Francii,Rusku a Prusku,vzestup VB

Boj amerických osad za nezávislost,vznik USA

Shrnutí do konce 18.století

pokrytí průřezových témat
VDO
OOSS , POPŽ
MuV
KD , LV , EP
MeV
KČPPMS , TMS , PRT
VMEGS
ES , OES
EV
ZPŽ
přesahy

Novověk od konce 18.stol - 1914
výstupyučivo
  • uvědomí si důsledky rozbití středověkých politických,hospodářských a spol.struktur
  • uvědomí si prudký průmyslový rozvoj jako předpoklad spol.změn a dopad na životní prostředí
  • uvědomí si emancipační hnutí národů jako důsledek změn ve společnosti
  • chápe NO jako celoevropský jev, jehož výsledkem je vytvoření novodobých národů
  • seznámí se s příčinami a průběhem českého NO
  • uvědomí si význam obrozeneckých snah významných osobností
  • uvědomí si dokončení boje jednotlivých skupin jako předpoklad pro ustavení moderních pol.stran
  • chápe emancipační hnutí českého národa jako projev dané doby
  • seznámí se s úsilím o vytvoření jednotlivých národních celků
  • chápe historický rozměr pojmu rasismus

VFR její průběh a význam pro Francii i evropské dějiny

Napoleonské války a jejich důsledky

Průmyslová revoluce,modernizace společnosti,změna sociální struktury

Národní a osvobozenecká hnutí v Evropě,pojem vlastenectví a požadavek národa na svobodný rozvoj

Utváření novodobého národa

Rok 1848 v Evropě a Čechách

Postavení českých zemí v habsburské monarchii v 2.pol.19.století,základní rysy české politiky,její představitelé

Procesy sjednocování v Německu a Itálii

Občanská válka v USA

shrnutí učiva 8.ročníku

pokrytí průřezových témat
VDO
OOSS , POPŽ , PD
MuV
KD , LV , PSSS
MeV
KČPPMS , VAMS , TMS , PRT
VMEGS
ES , OES
EV
ZPŽ , VČP
přesahy