telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Doplňující vzdělávací obory

Další cizí jazykKonverzace v cizím jazyceDějepisné praktikum
Počitačové praktikumFyzikální praktika
7. ročník
volitelný (bez skupiny)
2

1. Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Člověk a společnost zahrnuje vzdělávací obory Dějepis a Výchova k občanství. vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jeho aktivní zapojení do života demokratické společnosti.Vzdělání směřuje k tomu, aby žáci poznali dějinné, sociální a kulturně historické aspekty života lidí v jejich rozmanitosti proměnlivosti a ve vzájemných souvislostech. Seznamuje žáky s vývojem společnosti a důležitými společenskými jevy a procesy, které se promítají do každodenního života

a mají vliv na utváření společenského klimatu. Zaměřuje se na utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí vědomí přináležitosti k evropskému civilizačnímu okruhu a podporuje přijetí hodnot, na nichž je současná demokratická Evropa budována. Důležitou součástí vzdělávání v dané oblasti je prevence rasistických, xenofobních a extremistických postojů, výchova k toleranci a respektování lidských práv,

k rovnosti mužů a žen a výchova k úctě k přírodnímu a kulturnímu prostředí i k ochraně uměleckých

a kulturních hodnot.Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost se u žáků formují dovednosti a postoje důležité pro aktivní využívání poznatků o společnosti a mezilidských vztazích v občanském životě. Žáci se učí rozpoznávat a formulovat společenské problémy v minulosti i současnosti, zjišťovat a zpracovávat informace nutné pro jejich řešení, nacházet řešení a vyvozovat závěry, reflektovat je a aplikovat v reálných životních situacích.

1.1.Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Výuka českých dějin navazuje na znalosti získané v předmětu Vlastivěda na 1.stupni ZŠ.

Vzdělanostní obsah směřuje k pochopení vztahů, vazeb, souvislostí a procesů.

Žák se seznamuje se základními poznatky o člověku v minulosti, chápe důležitosti přírodních podmínek pro rozvoj kultur,poznává děje, skutky a jevy, které ovlivnily vývoj společnosti a promítly se do současnosti.

Učí se základům vědeckého historického poznávání,rozvíjí svou časovou a prostorovou představu,kritické myšlení a logické uvažování.Vytváří si pozitivní vztah k minulosti a současnosti svého národa,chápe sounáležitost naší kultury s kulturou evropskou,toleruje a chápe odlišnosti kultur a společenství a seznamuje se s historií regionu.

1.2.Formy realizace vyučovacího procesu.

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se používají tyto formy a metody:

- skupinová práce žáků

- individuální práce s žáky

- kombinování forem

- frontální práce

- práce s textem učebnic,odborným textem,textem dokumentu

- zpracovávání údajů z obrazového materiálu,videa,filmu

- řízený rozhovor

- demonstrace

- ústní projevy žáků

- testy,doplňování do prac.listů

- didaktické hry

- exkurze,historické vycházky

- práce s internetem,výukovými programy na počítačích

- projekty

1.3.Pomůcky a technické prostředky

- učebnice

- alternativní učebnice

- mapy,atlasy

- soubory dokumentů

- encyklopedie pro děti

- obrazové soubory

- pracovní sešity

- audiovizuální technika

- diktafon

- fotoaparát

- internet

1.4.Časová dotace

2 hodinytýdně

1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje

7.ročník

1.6 Místo realizace

- multimediální učebna.

- exkurze - region Ostrava

1.7.Dělení žáků

Podle specifik Dějepisného praktika

2.Výchovná a vzdělávací strategie

Vzdělávání ve vyučovacím předmětu DP směřuje k:

- rozvíjení vlastního historického vědomí

- vnímání obrazu hlavních vývojových linií

- získávání orientace v historickém čase

- pochopení souvislostí dějinných událostí a procesů

- chápání kulturní rozmanitosti světa

- utváření pozitivního hodnotového systému

- přiblížení dějin všedního dne

-zvýraznění osobností regionu

-zapojení do regionálních soutěží

2.1.Průřezová témata

OSV - komunikace,soc.dovednosti,mezilidské vztahy,kooperace,řešení problémů,kreativita,...

VDO - demokracie,despocie,tyranie,občanská práva,náboženská nesnášenlivost,tolerance,občanská společnost,volební systém,formy vlády,totalita,rasismus,holocaust,ideologie,...

EV člověk a příroda,příroda a první civilizace,historické památky,dopad průmyslové revoluce na přírodu,zásahy do přírodních poměrů,...

MKV - sbližování a prolínání kulturních vlivů v období helénismu,náš etnický původ,předsudky,stereotypy,husitství,poznávání jiných kultur,mezinárodní solidarita,..

EGS- integrace Evropy

MDV - propaganda,sdělovací prostředky a politika,...