1.Obsahové, časové a organizační vymezení
Počítačové praktikum je rozšiřující obor Informatiky. Vzhledem k narůstající potřebě osvojení si všech dovedností práce s výpočetní technikou byla tato rozšiřující vzdělávací oblast zařazena do základního vzdělávání. Vzdělávací oblast Počítačové praktikum umožňuje všem zájemcům dosáhnout vyšší úrovně informační gramotnosti. Získané dovednosti jsou v informační společnosti nezbytným předpokladem pro další studium na středních a odborných školách. 
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Cílem práce s počítačem je vyřešení úlohy, získání výsledků. Ať již vytváříme nějaký text, kreslíme obrázek, počítáme početní příklad, vždy se musíme dopracovat k nějakému výsledku. Tím bude konečný tvar textu, hotový obrázek, nebo výsledek početního příkladu. K vyřešení úlohy (aplikace) použijeme k tomu určený aplikační program. 
Počítačové praktikum umožní rozšíření znalostí a dovedností potřebných při zpracovávání náročnějších textů v prostředí MS Word a MS Excel. Seznámí žáky s využitím stylů, odstavců, šablon, formulářů, vkládání objektů, tiskem obálek a štítků. Možnosti využití objektů wordartu, klipů a obrázků, jejich formátování  a kombinování s textem (vodoznak, obtékání, podkládání pod text a podobně), přehled možností zefektivnění a zrychlení práce a náměty na vytváření reprezentativní formy vizitek, jídelních lístků, pozvánek, diplomů, zpracovávání náročnějších datových tabulek a grafů.
1.2. Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
- samostatná práce
- krátkodobé projekty
- testy
- práce s internetem
- referáty 
- ročníkové práce
1.3. Pomůcky
- PC
- internet
- programy pro PC
  
1.4. Časová dotace  vyučovacího předmětu
       1 hodina týdně
1.5. Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje
        7. a 9. ročník
1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu
       odborná učebna  PC
1.7. Dělení výuky na skupiny, spojování žáků z různých ročníků
       žáci se v Počítačových praktikách nedělí, utvářejí se skupiny podle zájmu    
 2. Výchovné a vzdělávací strategie
 Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí  tím, že vede žáka k:
- poznání úlohy informací a informačních činností
- využívání moderních informačních  a komunikačních technologií
- porozumění toku informací, počínaje jejich vznikem, uložením na médium
- schopnosti formulovat svůj požadavek a využívat algoritmické myšlení 
- využívání  výpočetní   techniky,aplikačního i výukového software  ke zvýšení efektivnosti učení 
  a   racionálnější organizaci práce
- tvořivému  využívání   softwarových a hardwarových prostředků  při  prezentaci výsledků své práce
- respektování práv k duševnímu vlastnictví při využívání software
- zaujetí odpovědného, etického přístupu k nevhodným obsahům, které se vyskytují na internetu nebo
  v jiných mediích 
- šetrné práci s výpočetní technikou