1. Obsahové,časové a organizační vymezení předmětu
Fyzikální praktika patří do doplňujících vzdělávacích oborů.Vede žáky k poznání okolního světa. Společně s fyzikou, chemií, přírodopisem a zeměpisem se snaží podporovat touhu žáků po poznání a napomáhá tak k rozvíjení celkové osobnosti žáka. Fyzikální praktika však především vedou k chápání materiální podstaty světa, přírodních zákonů v jejich vzájemných souvislostech.Rovněž vedou k upevňování dovedností objektivně pozorovat a měřit fyzikální veličiny.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
V etapě základního vzdělávání je cílem vybavit žáka schopnostmi, dovednostmi, postoji a poznatky,
na jejichž základě dovedou žáci pracovat v kolektivu, společně i samostatně řešit vzniklé problémy.Vzdělávání v předmětu fyzikální praktika směřuje k podpoře hledání a poznávání fyzikálních faktů a jejich vzájemných souvislostí,vede k rozvíjení a upevňování dovedností objektivně pozorovat
a měřit fyzikální vlastnosti a procesy.Vede také k vytváření a ověřování hypotéz a učí žáky zkoumat příčiny přírodních procesů, souvislosti a vztahy mezi nimi.
Zároveň rovněž směřuje k osvojení základních fyzikálních pojmů a odborné terminologie a podporuje vytváření otevřeného myšlení, kritického myšlení a logického uvažování.
1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
- práce s učebnicí
- didaktické hry
- testy
- práce s internetem
- referáty
- kolektivní práce
- frontální výuka s demonstračními pomůckami
- skupinová práce (s využitím pomůcek, přístrojů a měřidel, pracovních listů, odborné literatury)
- samostatné pozorování
- krátkodobé projekty
1.3 Pomůcky
- učebnice
- pracovní sešity
- videoakazety
- DVD
- počítače, internet
- pomůcky k demonstračním a frontálním pokusům
1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu
1 hodina týdně
1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje
9.ročník
1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu
- kmenová třída
- odborná učebna fyziky
- učebna VT
1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků
žáci jsou spojováni z jednotlivých tříd daného ročníku podle zájmu a výběru
2.Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím,že vede žáka k :
- chápání vědy a kultury v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence
- rozvíjení tvůrčího potenciálu,kultivování projevů a potřeb a k utváření hierarchie hodnot
- spoluvytváření vstřícné a podnětné atmosféry pro tvorbu hodnot v širších sociálnícha kulturních
souvislostech
- tolerantnímu přístupu k různorodým hodnotám současnosti a minulosti
- uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince
- tvořivému přístupu ke světu,k možnosti aktivního překonávání životních stereotypů
2.1 Průřezová témata:
VDO - rozvíjení kritického myšlení, navrhování způsobů řešení problémů, ochota pomoci a spolupracovat
OSV - rozvíjení dovedností a schopností
EV - posuzování obnovitelných a neobnovitelných zdrojů energie, princip výroby elektrické energie, klady a zápory jaderné energetiky
MDV - komunikace a kooperace, kritické čtení
EGS - evropská a globální dimenze v efektivním využívání zdrojů energie v praxi, výroba a potřeba energie v globálním měřítku, udržitelný rozvoj
MKV - vzájemné respektování