telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Umění a kultura

Hudební výchova
Výtvarná výchova
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
1
5. ročník
povinný
1
6. ročník
povinný
1
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1

1.Obsahové,časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Umění a kultura je zastoupena obory Hudební výchova a Výtvarná výchova.V hudebních činnostech vede hudební výchova žáky k poznání hudby cestou zajímavých a podnětných objevů.Hudební činnosti jako činnosti se vzájemně propojující ,ovlivňující a doplňující rozvíjejí ve svém komlpexu celkovou odsobnost žáka,především však vedou k rozvoji jeho hudebnosti - jeho hudebních schopností,jež se následně projevují individuálními hudebními dovednostmi sluchovými,rytmickými,

pěveckými,intonačními,instrumentálními,hudebně pohybovými,hudebně tvořivými a poslechovými.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Hudební výchova vede žáka prostřednictvím vokálních ,instrumentálních,hudebně pohybových

a poslechových činností k porozumění hudebnímu umění,k aktivnímu vnímání hudby a zpěvu a jejich využívání jako svébytného prostředku komunikace.V etapě základního vzdělávání se tyto hudební činnosti stávají v rovině produkce,recepce a reflexe obsahovými doménami hudební výchovy.Cílem je vybavit žáka schopnostmi,dovednostmi,postoji a poznatky,na jejichž základě žáci dovedou a chtějí si samostatně

i v kolektivu vkusně zazpívat, dovedou pozorně a s porozuměním naslouchat hudbě různých druhů

a žánrů.Tyto cílové kvality osobnosti žáků jsou pak východiskem pro jejich postupně rozšiřovanou,

věkově přiměřenou aktivní účast na hudebně kulturním životě naší společnosti a pro další samotné sebevzdělávání.Hudební výchova vede žáka prostřednictvím vokálních,instrumentálních,hudebně pohybových a poslechových činností k porozumění hudebnímu umění,k aktivnímu vnímání hudby a zpěvu a jejich využívání jako svébytného prostředku komunikace.V etapě základního vzdělání se tyto hudební činnosti stávají v rovině produkce,recepce a reflexe obsahovými doménami hudební výchovy.

Obsahem Vokálních činností je práce s hlasem,při níž dochází ke kultivaci pěveckého i mluvního projevu v souvislosti s uplatňováním a posilováním správných pěveckých návyků.

Obsahem Instrumentálních činností je hra na hudební nástroje a jejich využití při hudební produkci a reprodukci.

Obsahem Hudebně pohybových činností je ztvárňování hudby a reagování na ni pomocí pohybu,tance a gest.

Obsahem Poslechových činností je aktivní vnímání - percepce - znějící hudby,při níž žák poznává hudbu ve všech jejich žánrových,stylových a funkčních podobách,učí se hudbu analyzovat a interpretovat.

1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :

- skupinové vyučování

- samostatná práce

- kolektivní práce

- krátkodobé projekty

- práce s učebnicí

- didaktické hry

- testy

- výchovné koncerty

- práce s internetem

- referáty

1.3 Pomůcky

- Orfův instrumentář

- klavír,kytara,zobcová flétna

- CD přehrávač/ CD - poslechové skladby/

- učebnice

- zpěvníky

- notové tabule

- encyklopedie

1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu

1 hodina týdně

1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje

6.-9.ročník

1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu

- učebna hudební výchovy

1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků

Žáci se v hodinách hudební výchovy nedělí.

2.Výchovné a vzdělávací strategie

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím . že vede

žáka k :

- pochopení umění jako specifického způsobu poznání a užívání jazyka jako svébytného prostředku komunikace

- chápání umění a kultury v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence

- učení se prostřednictvím vlastní tvorby opírající se o subjektivně jedinečné vnímání,cítění,prožívání a představy

- rozvíjení tvůrčího potenciálu,kultivování projevů a potřeb a utváření hierarchie hodnot

- spoluvytváření vstřícné a podnětné atmosféry pro tvorbu,pochopení a poznání uměleckých hodnot

v širších sociálních a kulturních souvislostech

- tolerantnímu přístupu k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti i kulturním projevům

- tvořivému přístupu ke světu

- možnosti aktivního překonávání životních stereotypů a obohacování emocionálního života

2.1 Průřezová témata

MV - kulturní diference,lidské vztahy,podpora multikulturality,etnický původ

EGS- Evropa a svět nás zajímá,jsme Evropané,objevujeme Evropu a svět

MV - fungování a vliv médií,tvorba mediálních sdělení, práce v realizačních týmech

OSV - kreativita,sebepoznání a sebepojetí,poznávání lidí,mezilidské vztahy,řešení problému a rozhodovací dovednosti