1.Obsahové,časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Umění a kultura je zastoupena obory Hudební výchova a Výtvarná výchova.V hudebních činnostech vede hudební výchova žáky k poznání hudby cestou zajímavých a podnětných objevů.Hudební činnosti jako činnosti se vzájemně propojující ,ovlivňující a doplňující rozvíjejí ve svém komlpexu celkovou odsobnost žáka,především však vedou k rozvoji jeho hudebnosti - jeho hudebních schopností,jež se následně projevují individuálními hudebními dovednostmi sluchovými,rytmickými,
pěveckými,intonačními,instrumentálními,hudebně pohybovými,hudebně tvořivými a poslechovými.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Hudební výchova vede žáka prostřednictvím vokálních ,instrumentálních,hudebně pohybových
a poslechových činností k porozumění hudebnímu umění,k aktivnímu vnímání hudby a zpěvu a jejich využívání jako svébytného prostředku komunikace.V etapě základního vzdělávání se tyto hudební činnosti stávají v rovině produkce,recepce a reflexe obsahovými doménami hudební výchovy.Cílem je vybavit žáka schopnostmi,dovednostmi,postoji a poznatky,na jejichž základě žáci dovedou a chtějí si samostatně
i v kolektivu vkusně zazpívat, dovedou pozorně a s porozuměním naslouchat hudbě různých druhů
a žánrů.Tyto cílové kvality osobnosti žáků jsou pak východiskem pro jejich postupně rozšiřovanou,
věkově přiměřenou aktivní účast na hudebně kulturním životě naší společnosti a pro další samotné sebevzdělávání.Hudební výchova vede žáka prostřednictvím vokálních,instrumentálních,hudebně pohybových a poslechových činností k porozumění hudebnímu umění,k aktivnímu vnímání hudby a zpěvu a jejich využívání jako svébytného prostředku komunikace.V etapě základního vzdělání se tyto hudební činnosti stávají v rovině produkce,recepce a reflexe obsahovými doménami hudební výchovy.
Obsahem Vokálních činností je práce s hlasem,při níž dochází ke kultivaci pěveckého i mluvního projevu v souvislosti s uplatňováním a posilováním správných pěveckých návyků.
Obsahem Instrumentálních činností je hra na hudební nástroje a jejich využití při hudební produkci a reprodukci.
Obsahem Hudebně pohybových činností je ztvárňování hudby a reagování na ni pomocí pohybu,tance a gest.
Obsahem Poslechových činností je aktivní vnímání - percepce - znějící hudby,při níž žák poznává hudbu ve všech jejich žánrových,stylových a funkčních podobách,učí se hudbu analyzovat a interpretovat.
1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
- skupinové vyučování
- samostatná práce
- kolektivní práce
- krátkodobé projekty
- práce s učebnicí
- didaktické hry
- testy
- výchovné koncerty
- práce s internetem
- referáty
1.3 Pomůcky
- Orfův instrumentář
- klavír,kytara,zobcová flétna
- CD přehrávač/ CD - poslechové skladby/
- učebnice
- zpěvníky
- notové tabule
- encyklopedie
1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu
1 hodina týdně
1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje
6.-9.ročník
1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu
- učebna hudební výchovy
1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků
Žáci se v hodinách hudební výchovy nedělí.
2.Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím . že vede
žáka k :
- pochopení umění jako specifického způsobu poznání a užívání jazyka jako svébytného prostředku komunikace
- chápání umění a kultury v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence
- učení se prostřednictvím vlastní tvorby opírající se o subjektivně jedinečné vnímání,cítění,prožívání a představy
- rozvíjení tvůrčího potenciálu,kultivování projevů a potřeb a utváření hierarchie hodnot
- spoluvytváření vstřícné a podnětné atmosféry pro tvorbu,pochopení a poznání uměleckých hodnot
v širších sociálních a kulturních souvislostech
- tolerantnímu přístupu k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti i kulturním projevům
- tvořivému přístupu ke světu
- možnosti aktivního překonávání životních stereotypů a obohacování emocionálního života
2.1 Průřezová témata
MV - kulturní diference,lidské vztahy,podpora multikulturality,etnický původ
EGS- Evropa a svět nás zajímá,jsme Evropané,objevujeme Evropu a svět
MV - fungování a vliv médií,tvorba mediálních sdělení, práce v realizačních týmech
OSV - kreativita,sebepoznání a sebepojetí,poznávání lidí,mezilidské vztahy,řešení problému a rozhodovací dovednosti