telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Umění a kultura

Hudební výchova
Výtvarná výchova
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
1
5. ročník
povinný
1
6. ročník
povinný
1
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • respektuje vnitřní řád školy
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • zapojuje se do evropských projektů
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • používá obecně užívané termíny
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • rozumí různým typům textů a záznamů
Kompetence občanské
  • respektuje zákony a společenské normy

Vokální činnosti
výstupyučivo
  • zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase
  • rytmizuje a melodizuje jednoduché texty, improvizuje v rámci nejjednodušších hudebních forem
  • orientuje se v jednoduchém zápisu skladby

Pěvecký a mluvní projev - pěvecké dovednosti, hlasová hygiena, dynamicky odlišný zpěv, rozšiřování hlasového rozsahu

Hudební rytmus - realizace písní ve 2/4 a 3/4 taktu (vytleskávání, taktování, rozlišování a čtení z notového zápisu)

Pojmy - notová osnova, nota celá, půlová, čtvrťová, osminová

Melodie stoupavá, klesavá

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , Ko
přesahy

Instrumentální činnosti
výstupyučivo
  • využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře
  • rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje, odliší hudbu vokální, instrumentální a vokálně instrumentální

Hra na hudební nástroje - reprodukce motivů, témat, jednoduchých skladbiček pomocí nástrojů z Orffova instrumentáře

Nástroje dechové, smyčcové, žesťové

Rytmizace, hudební hry (otázka - odpověď)

Hudební improvizace

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , MV , Ko , KaK
přesahy

Hudebně pohybové činnosti
výstupyučivo
  • reaguje pohybem na znějící hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo, dynamiku, směr melodie

Taktování, pohybový doprovod znějící hudby

Pohybové vyjádření hudby (pohybová improvizace)

Rytmus valčíku a polky, polkové a valčíkové kroky, chůze dvoudobá a třídobá

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , MV , Ko , KaK
přesahy

Poslechové činnosti
výstupyučivo
  • rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby
  • rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje, odliší hudbu vokální, instrumentální a vokálně instrumentální

Kvality tónů, vztahy mezi tóny (akord)

Hudební výrazové prostředky, hudební prvky (pohyb melodie, rytmus)

Hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas, hudební nástroj

Hudební styly a žánry

Hudba B. Smetany, A. Dvořáka

pokrytí průřezových témat
MuV
KD , LV , PM
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PL , Ko
VMEGS
ES
přesahy