1.Obsahové,časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Umění a kultura je zastoupena obory Výtvarná výchova a Hudební výchova.Ve výtvarných činnostech vede výtvarná výchova žáky k poznání tvorby cestou zajímavých a podnětných objevů.Výtvarné činnosti
jako činnosti se vzájemně propojující ,ovlivňující a doplňující rozvíjejí ve svém komplexu celkovou osobnost žáka.Především však vedou k rozvoji jeho tvořivosti - jeho výtvarných schopností, jež se následně projevují individuálními výtvarnými dovednostmi - smyslové, kreativity, vnímání a mimouměleckého estetična.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Výtvarná výchova vede žáka prostřednictvím vizulně obraznými znakovými systémy, tvůrčí činností, smyslovou citlivostí, přístupem k uměleckému procesu v jeho celistvosti, užitím různých uměleckých vyjadřovacích prostředků včetně nejnovějších komunikačních technologií, k aktivnímu vnímání tvorby a jejich využívání jako svébytného prostředku komunikace.V etapě základního vzdělávání se tyto výtvarné činnosti stávají v rovině produkce percepce a reflexe obsahovými doménami Výtvarné výchovy.Cílem je vybavit žáka schopnostmi, dovednostmi, postoji a poznatky ,na jejichž základě žáci dovedou a chtějí si samostatně i v kolektivu tvořit.Tyto cílové kvality osobnosti žáků jsou pak východiskem a účastí na výtvarně kulturním životě naší společnosti a pro další samotné sebevzdělávání.
Obsahem výtvarných činností je práce s barvou, světlem, stínem, při níž dochází ke kultivaci výtvarného projevu v souvislosti s uplatňováním a posilováním správných výtvarných návyků.
Obsahem výtvarných činností je aktivní vnímání - percepce - , při níž žák poznává tvorbu ve všech jejich stylových a slohových podobách ,učí se tvorbu analyzovat a interpretovat.
1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
- samostatná práce
- kolektivní práce
- krátkodobé projekty
- referáty
1.3 Pomůcky
- papírové pomůcky
- štětce
- kelímky
- noviny
- lepidlo
- špejle
- nůžky
- textil
- tuš ruzné barvy
- fixy
- hlína
- plastelína
- sádra
- svíčky
- temperové a vodové barvy
- suchý pastel
- barevné pastelky
- izolepa
- tavná pistole
- motouzky, nitě, jehly
- učebnice
- encyklopedie
1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu
1. - 3.ročník 1 hodina týdně
4. - 5.ročník 2 hodiny týdně
6.- 8. ročník - 2 hodiny týdně
9. ročník - 1 hodina týdně
1.5 Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje
1.-9.ročník
1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu
- kmenová třída
- práce v plenéru
1.7 Dělení výuky na skupiny, spojování žáků z různých ročníků
Žáci se v hodinách výtvarné výchovy nedělí.
2.Výchovné a vzdělávací strategi
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím,že vede
žáka k :
Formy a metody prce se užívají podle charakteru učiva a cílů vdělávání - skupinové vyučování, samostatná práce, kolektivní práce, krátkodobé projekty.
Kompetence k učení
- učitel zadává jednotlivé úkoly tak, aby si žák mohl sám zorganizovat vlastní činnost.
- učitel využívá kladného hodnocení k motivaci pro další výtvarnou činnost.
Kompetence k řešení problémů
- učitel zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů.
- při zádávání úkolu žák rozpozná výtvarný problém a hledá nejvhodnější způsob řešení.
Kompetence komunikativní
- učitel klade dostatek prostoru pro střetávání a komunikaci různými fomami.
- učitel dohlíží na dodržování etiky komunikace ( respektování a naslouchání názorů ).
- žák se učí naslouchat názorům ostatních.
Kompetence občanské
- učitel podporuje občanské cítění žáků při vytváření propagačních materiálů.
- žáci prezentují výsledky své práce a účastní se ve výtvarných soutěžích.
- žáci respektují názor ostatních žáků.
Kompetence sociální a personální
- učitel umožňuje každému žákovi zažít úspěch.
-žáci se učí kladně respektovat pravidla při práci v týmu, dodržovat je a svou pracovní činností kladně ovlivňovat kvalitu práce.
Kompetence pracovní
- učitel vede žáky ke správným způsobům užití materiálu, nástrojů a vybavení.
- žáci při práci s výtvarným materiálem dodržují hygienická pravidla.
- žáci si při práci vytváří pozitivní vztah k manuálním činnostem.
2.1. - Průřezová témata
OSV - vztah k přírodnímu prostředí, smysl. vnímání, kreativita
MKV- prevence xenofobie a rasismu
EV - kulturní památky, estetická hodnota prostředí
MV - tvorba mediálního sdělení, práce v realizačním týmu