telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Umění a kultura

Hudební výchovaVýtvarná výchova
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1

1.Obsahové,časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Umění a kultura je zastoupena obory Výtvarná výchova a Hudební výchova.Ve výtvarných činnostech vede výtvarná výchova žáky k poznání tvorby cestou zajímavých a podnětných objevů.Výtvarné činnosti

jako činnosti se vzájemně propojující ,ovlivňující a doplňující rozvíjejí ve svém komplexu celkovou osobnost žáka.Především však vedou k rozvoji jeho tvořivosti - jeho výtvarných schopností, jež se následně projevují individuálními výtvarnými dovednostmi - smyslové, kreativity, vnímání a mimouměleckého estetična.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Výtvarná výchova vede žáka prostřednictvím vizulně obraznými znakovými systémy, tvůrčí činností, smyslovou citlivostí, přístupem k uměleckému procesu v jeho celistvosti, užitím různých uměleckých vyjadřovacích prostředků včetně nejnovějších komunikačních technologií, k aktivnímu vnímání tvorby a jejich využívání jako svébytného prostředku komunikace.V etapě základního vzdělávání se tyto výtvarné činnosti stávají v rovině produkce percepce a reflexe obsahovými doménami Výtvarné výchovy.Cílem je vybavit žáka schopnostmi, dovednostmi, postoji a poznatky ,na jejichž základě žáci dovedou a chtějí si samostatně i v kolektivu tvořit.Tyto cílové kvality osobnosti žáků jsou pak východiskem a účastí na výtvarně kulturním životě naší společnosti a pro další samotné sebevzdělávání.

Obsahem výtvarných činností je práce s barvou, světlem, stínem, při níž dochází ke kultivaci výtvarného projevu v souvislosti s uplatňováním a posilováním správných výtvarných návyků.

Obsahem výtvarných činností je aktivní vnímání - percepce - , při níž žák poznává tvorbu ve všech jejich stylových a slohových podobách ,učí se tvorbu analyzovat a interpretovat.

1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :

- samostatná práce

- kolektivní práce

- krátkodobé projekty

- referáty

1.3 Pomůcky

- papírové pomůcky

- štětce

- kelímky

- noviny

- lepidlo

- špejle

- nůžky

- textil

- tuš ruzné barvy

- fixy

- hlína

- plastelína

- sádra

- svíčky

- temperové a vodové barvy

- suchý pastel

- barevné pastelky

- izolepa

- tavná pistole

- motouzky, nitě, jehly

- učebnice

- encyklopedie

1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu

1. - 3.ročník 1 hodina týdně

4. - 5.ročník 2 hodiny týdně

6.- 8. ročník - 2 hodiny týdně

9. ročník - 1 hodina týdně

1.5 Ročníky, ve kterých se vyučovací předmět realizuje

1.-9.ročník

1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu

- kmenová třída

- práce v plenéru

1.7 Dělení výuky na skupiny, spojování žáků z různých ročníků

Žáci se v hodinách výtvarné výchovy nedělí.

2.Výchovné a vzdělávací strategi

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím,že vede

žáka k :

Formy a metody prce se užívají podle charakteru učiva a cílů vdělávání - skupinové vyučování, samostatná práce, kolektivní práce, krátkodobé projekty.

Kompetence k učení

- učitel zadává jednotlivé úkoly tak, aby si žák mohl sám zorganizovat vlastní činnost.

- učitel využívá kladného hodnocení k motivaci pro další výtvarnou činnost.

Kompetence k řešení problémů

- učitel zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů.

- při zádávání úkolu žák rozpozná výtvarný problém a hledá nejvhodnější způsob řešení.

Kompetence komunikativní

- učitel klade dostatek prostoru pro střetávání a komunikaci různými fomami.

- učitel dohlíží na dodržování etiky komunikace ( respektování a naslouchání názorů ).

- žák se učí naslouchat názorům ostatních.

Kompetence občanské

- učitel podporuje občanské cítění žáků při vytváření propagačních materiálů.

- žáci prezentují výsledky své práce a účastní se ve výtvarných soutěžích.

- žáci respektují názor ostatních žáků.

Kompetence sociální a personální

- učitel umožňuje každému žákovi zažít úspěch.

-žáci se učí kladně respektovat pravidla při práci v týmu, dodržovat je a svou pracovní činností kladně ovlivňovat kvalitu práce.

Kompetence pracovní

- učitel vede žáky ke správným způsobům užití materiálu, nástrojů a vybavení.

- žáci při práci s výtvarným materiálem dodržují hygienická pravidla.

- žáci si při práci vytváří pozitivní vztah k manuálním činnostem.

2.1. - Průřezová témata

OSV - vztah k přírodnímu prostředí, smysl. vnímání, kreativita

MKV- prevence xenofobie a rasismu

EV - kulturní památky, estetická hodnota prostředí

MV - tvorba mediálního sdělení, práce v realizačním týmu