telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Umění a kultura

Hudební výchovaVýtvarná výchova
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
  • učí se asertivnímu chování
  • učí se oceňovat více cest k řešení problému
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • používá obecně užívané termíny
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • dokáže pracovat s chybou
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • je schopen empatie
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc
  • v krizových situacích se chová ohleduplně

Zobrazování přírodních a umělých forem.Dějiny výtvarné kultury- Pravěk
výstupyučivo
  • Zobrazování přírodních a umělých forem.Dějiny výtvarné kultury- Pravěk.

Zobrazování přírodních a umělých forem:

Výseky z nejbližšího okolí - domy ( perspektiva )

- stroje

- auta

- přírodní detaily - přírodní tvary ( rostliny, živočichové, kořeny, kůra, hmyz, struktury, rostliny, květiny, stromy, plody, ovoce,

zelenina, řezy)

- lidská hlava, lidské tělo.

- ze života dětí

Dějiny výtvarné kultury - Pravěk.

pokrytí průřezových témat
přesahy

Dekorativní práce.Dějiny výtvarné kultury - Egypt.
výstupyučivo
  • Dekorativní práce.Dějiny výtvarné kultury- Egypt.

Dekorativní práce : dekorativní práce s linií, barvou- kresba

- kolorovaná kresba

- malba

Dekorativní plochy a tvary z barevných papírů: vystřihování

- posunování

- překlápění

- barevný papír

Dekorativní plochy: ryby ptáci, drak - redisové pero

- tuš

- kreslící papír

- malba

- vystřihování a koláž

Prostorové vytváření: špejle

- krabice

- lepení

pokrytí průřezových témat
přesahy

Tématické práce.Dějiny výtvarné kultury - Řecko, Řím.
výstupyučivo
  • Tématické práce.Dějiny výtvarné kultury- Řecko, Řím.

Tématické práce: Ze života dětí, společnosti a dospělých

- malba, kresba, lavírovaná kresba, tuš, kolorovaná kresba, negativní kresba.

pokrytí průřezových témat
přesahy

Tématické práce ze života dětí.
výstupyučivo
  • Tématické práce ze života dětí.

Tématické práce:Ze života dětí a společnosti

- kresba

- malba

- kolorovaná kresba

- kombinace technik - kombinace voskové barvy s vodovými barvami

- lavírovaná kresba tuší

pokrytí průřezových témat
přesahy

Výtvarné práce materiálu.Dějiny výtvarné kultury - Gotický s Románský sloh.
výstupyučivo
  • Výtvarné práce v materiálu.Dějiny výtvarné kultury- Gotický a Románský sloh.

Výtvarné práce v materiálu: mozaika, kamínky,papír a jiné

- sestavování, tvarování, papír,textil, hlína,prvky různých materiálů ( prefabrikátů a jiné )

- malba spojená s reprodukcemi

- tvoření vlastních sketchů, reklam

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy

Prostorové vytváření.Dějiny výtvarné kultury- Renesance.
výstupyučivo
  • Prostorové vytváření.Dějiny výtvarné kultury- Renesance.

Prostorové vytváření: Vytváření, sestavování reliéfních prvků - sádra

- Barevné řešení, papír, malba

- reprezentační výrobky- vytváření, sestavování, případně barevné řešení

- Objekty určené do prostorů budovy školy - vytváření a konstruování, barevné řešení

pokrytí průřezových témat
přesahy

Tématické práce.Dějiny výtvarné kultury - Baroko, Rokoko.
výstupyučivo
  • Tématické práce.Dějiny výtvarné kultury- Baroko, Rokoko.

Tématické práce:volná malba

- tvorba objektů ze špejlí, lepení, sestavování

- kresba, kolorovaná kresba

- lavírovaná kresba, negativní kresba

pokrytí průřezových témat
VMEGS
ES , OES , JE
přesahy

Tématické práce.Dějiny výtvarné kultury - Romatismus.
výstupyučivo
  • Tématické práce.Dějiny výtvarné kultury- Romatismus.

Hodnocení stvořených vizuálně obrazných vyjádření.

Učení se komunikace prostřednictvím vizuálně obrazných vyjádření za pomocí literatury

- animace - nápodoba výtvarných prací prostřednictvím malby, kresby, lavírované kresby, negativní kresby apod.

pokrytí průřezových témat
přesahy

Tématické práce.Dějiny výtvarné kultury -Ismy.
výstupyučivo
  • Tématické práce.Dějiny výtvarné kultury - Ismy.

Prezentace vizuálně obrazných vyjádření ve vztahu k okolí.

- rozvíjení komunikace

pokrytí průřezových témat
přesahy

Tématické práce.Dějiny výtvarné kultury - 20. století.
výstupyučivo
  • Tématické práce.Dějiny výtvarné kultury - 20. století
pokrytí průřezových témat
MuV
KD , LV , EP , PM , PSSS
přesahy