telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Umění a kultura

Hudební výchovaVýtvarná výchova
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • respektuje vnitřní řád školy
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
Kompetence pracovní
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • používá obecně užívané termíny
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • podporuje zájem ochrany zdraví
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu

Rozvíjení smyslové citlivosti
výstupyučivo
  • učí se rozpoznávat a pojmenovávat prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); učí se porovnávat je a třídit na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností, vjemů, zážitků a představ
  • v tvorbě se snaží projevovat své vlastní životní zkušenosti; učí se uplatňovat při tom v plošném i prostorovém uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace
  • snaží se interpretovat podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace se snaží porovnávat se svojí dosavadní zkušeností
  • vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření se učí volit vhodné prostředky
  • na základě vlastní zkušenosti se snaží nalézat a do komunikace zapojovat obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytvořil, vybral či upravil

Linie - vedení čáry, základní kreslířský pohyb při nácviku linie bez nadstavování jedním tahem

Nácvik linie v dekorativních pásech, přítlak, odlehčení

Tvary a objemy - sledování a porovnávání tvarů v ploše i prostoru, výtvarné vyjádření

Barvy - míchání základních barev, barvy podvojné, bledé a syté, doplňkové (bílá, černá, šedá)

Objekty - správné umístění objektů do plochy, velikost

Vizuálně obrazná vyjádření podnětů hmatových, sluchových a pohybových

Modelování z moduritu

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , Ko
EV
VČP
přesahy

Uplatňování subjektivity
výstupyučivo
  • učí se rozpoznávat a pojmenovávat prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); učí se porovnávat je a třídit na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností, vjemů, zážitků a představ
  • v tvorbě se snaží projevovat své vlastní životní zkušenosti; učí se uplatňovat při tom v plošném i prostorovém uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace
  • na základě vlastní zkušenosti se snaží nalézat a do komunikace zapojovat obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytvořil, vybral či upravil

Typy vizuálně obrazných vyjádření - ilustrace textu a práce s knihou

Přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením - hledisko jejich vnímání vizuální i haptické

Prostředky pro vyjádření osobních zkušeností a fantazie

Manipulace s objekty

Tématická kresba

pokrytí průřezových témat
OSV
PH , K
EV
ŽP , VČP
přesahy

Ověřování komunikačních účinků
výstupyučivo
  • snaží se interpretovat podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace se snaží porovnávat se svojí dosavadní zkušeností
  • vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření se učí volit vhodné prostředky

Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření v rámci skupin, ve kterých se žák pohybuje

Práce s ilustrací

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy