telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Umění a kultura

Hudební výchovaVýtvarná výchova
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • učí se asertivnímu chování
Kompetence sociální a personální
  • respektuje vnitřní řád školy
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • používá obecně užívané termíny
  • vyhledává a třídí informace
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • respektuje zákony a společenské normy
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • podporuje zájem ochrany zdraví
  • respektuje požadavky na životní prostředí

Rozvíjení smyslové citlivosti
výstupyučivo
  • rozpoznává a pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); porovnává je a třídí na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností, vjemů, zážitků a představ
  • v tvorbě projevuje své vlastní životní zkušenosti; uplatňuje při tom v plošném i prostorovém uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace
  • vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky
  • interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností
  • na základě vlastní zkušenosti nalézá a do komunikace zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytvořil, vybral či upravil

Linie - zhušťování, zřeďování, křížení čar, věcné kreslení

Tvary a objemy - sledování základních přírodních zákonitostí na tvarově zajímavých rostlinách, stromech apod., sledování a srovnávání tvarů a objemů předmětů stejného tvaru a funkce

Barvy - temperové, barvy nepestré, neutrální, všechny stupně šedé, sytost barvy, kontrast světla a stínu (pozadí)

Objekty - prostorové rozestavění a umístění do formátu

Vizuálně obrazná vyjádření podnětů hmatových, sluchových, pohybových

Modelování z na vzduchu schnoucí hmoty

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , HPPE
EV
ZPŽ , ŽP , VČP
přesahy

Uplatňování subjektivity
výstupyučivo
  • rozpoznává a pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); porovnává je a třídí na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností, vjemů, zážitků a představ
  • v tvorbě projevuje své vlastní životní zkušenosti; uplatňuje při tom v plošném i prostorovém uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace
  • vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky

Typy vizuálně obrazných vyjádření - komiks

Přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením - hledisko jejich vnímání vizuální i haptické

Prostředky pro vyjádření osobních zkušeností, fantazie a představ

Pohyb těla - kresba

Tématická kresba

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
K , PL
EV
ZPŽ , VČP
přesahy

Ověřování komunikačních účinků
výstupyučivo
  • vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky
  • interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností

Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření v rámci skupin, ve kterých se žák pohybuje

Aktivní práce s ilustrací, poznávání různých vyjadřovacích prostředků porovnáváním ilustrací

Průběžné rozvíjení smyslu pro krásu přírody a vztahu k životnímu prostředí

pokrytí průřezových témat
MeV
PRT
OSV
MV , Ko , ŘPRD , HPPE
přesahy