telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Umění a kultura

Hudební výchovaVýtvarná výchova
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
Kompetence pracovní
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • používá obecně užívané termíny
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu

Rozvíjení smyslové citlivosti
výstupyučivo
  • prvotně se seznamuje s prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); porovnává je a třídí na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností, vjemů, zážitků a představ
  • v tvorbě se pokouší projevovat své vlastní životní zkušenosti; pokouší se při tom uplatňovat v plošném uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace
  • učí se používat při vnímání události různé smysly

Linie - vedení čáry, základní kreslířský pohyb při nácviku linie (je delší pohyb celého předloktí a na svislé ploše natažená celá paže) bez nadstavování a jedním tahem, směr, síla a odhad vzdálenosti

Kreslení známých, pro děti viditelných věcí

Tvary a objemy - pozorování tvarů různých užitkových předmětů a pokusy o jejich výtvarné vyjádření v ploše, rozlišování a hodnocení tvarů

Barvy - Goethův kruh (základní barvy - červená, žlutá, modrá), kontrast, barvy teplé a studené, barvy husté a řídké

Objekty - správné umístění objektu do plochy, velikost

Vizuálně obrazná vyjádření hmatových podnětů, modelování z plastelíny a tvarování papíruLinie - vedení čáry, základní kreslířský pohyb při nácviku linie (je delší pohyb celého předloktí a na svislé ploše natažená celá paže) bez nadstavování a jedním tahem, směr, síla a odhad vzdálenosti

Kreslení známých, pro děti viditelných věcí

Tvary a objemy - pozorování tvarů různých užitkových předmětů a pokusy o jejich výtvarné vyjádření v ploše, rozlišování a hodnocení tvarů

Barvy - Goethův kruh (základní barvy - červená, žlutá, modrá), kontrast, barvy teplé a studené, barvy husté a řídké

Objekty - správné umístění objektu do plochy, velikost

Vizuálně obrazná vyjádření hmatových podnětů, modelování z plastelíny a tvarování papíru

pokrytí průřezových témat
MuV
EP
OSV
RSP , SaS , PH , K
EV
VČP
přesahy

Uplatňování subjektivity
výstupyučivo
  • prvotně se seznamuje s prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); porovnává je a třídí na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností, vjemů, zážitků a představ
  • v tvorbě se pokouší projevovat své vlastní životní zkušenosti; pokouší se při tom uplatňovat v plošném uspořádání linie, tvary, objemy, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace
  • učí se používat při vnímání události různé smysly

Typy vizuálně obrazných vyjádření - práce s hračkou

Přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením - hledisko jejich vnímání vizuální i haptické (hmatem)

Prostředky pro vyjádření osobních zkušeností a fantazie

Manipulace s objekty (hra)

Tématická kresba

pokrytí průřezových témat
MeV
PRT
OSV
RSP , K
EV
VČP
přesahy

Ověřování komunikačních účinků
výstupyučivo
  • učí se používat při vnímání události různé smysly

Hodnocení a pozorování vlastní tvorby v rámci skupiny

pokrytí průřezových témat
OSV
Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy