telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Umění a kultura

Hudební výchovaVýtvarná výchova
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
  • učí se oceňovat více cest k řešení problému
  • učí se asertivnímu chování
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • respektuje vnitřní řád školy
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace
  • používá obecně užívané termíny
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • je schopen empatie
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc
  • v krizových situacích se chová ohleduplně

Vizuálně obrazné vyjádření.Uspořádání prvků ve vztazích.Linie, tvary, formy, objemy, světlo, stín, textura, barvy - základní a doplňkové.
výstupyučivo

    Zobrazování přírodních a umělých forem:

    Výseky z nejbližšího okolí - domy ( perspektiva )

    - stroje

    - auta

    - přírodní detaily - přírodní tvary ( rostliny, živočichové, kořeny, kůra, hmyz, struktury, rostliny, květiny, stromy, plody, ovoce,

    zelenina, řezy)

    - lidská hlava, lidské tělo.

    - ze života dětí

    pokrytí průřezových témat
    přesahy

    Seskupení objektů do celků.Lineární vztahy.Světlostní a barevné vztahy.
    výstupyučivo

      Dekorativní práce : dekorativní práce s linií, barvou- kresba

      - kolorovaná kresba

      - malba

      Dekorativní plochy a tvary z barevných papírů: vystřihování

      - posunování

      - překlápění

      - barevný papír

      Dekorativní plochy: ryby ptáci, drak - redisové pero

      - tuš

      - kreslící papír

      - malba

      - vystřihování a koláž

      Prostorové vytváření: špejle

      - krabice

      - lepení

      pokrytí průřezových témat
      přesahy

      Kresba, malba, lavírovaná kresba, kolorovaná kresba, negativní kresba, monotypy, aplikované grafické techniky, koláž, kombinované techniky, batika - vyvazovaná, vosková.
      výstupyučivo

        Tématické práce: Ze života dětí, společnosti a dospělých

        - malba, kresba, lavírovaná kresba, tuš, kolorovaná kresba, negativní kresba.

        Zobrazování umělých a přírodních forem:Lidská hlava, lidské tělo

        - kresba, malba, kombinace technik

        pokrytí průřezových témat
        přesahy

        Reflexe ostatních uměleckých druhů a podnětů z okolí.Vztahy vnímání zrakem a ostatními smysly.Vnímání výtvarného umění prostřednictvím nejenom výtvarných prostředků, nýbrž užití vztahů zrak - empatie do zvoleného díla.
        výstupyučivo

          Tématické práce:Ze života dětí a společnosti

          - kresba

          - malba

          - kolorovaná kresba

          - kombinace technik - kombinace voskové barvy s vodovými barvami

          - lavírovaná kresba tuší

          pokrytí průřezových témat
          přesahy

          Užití objektů.Prostředky pro vyjádření emocí, nálad, fantasie, představivosti, empatie, ale také zkušenosti.
          výstupyučivo

            Prostorové vytváření: Vytváření, sestavování reliéfních prvků - sádra

            - Barevné řešení, papír, hlína- malba

            - reprezentační výrobky- vytváření, sestavování, případně barevné řešení

            - Objekty určené do prostorů budovy školy - vytváření a konstruování, barevné řešení

            pokrytí průřezových témat
            přesahy

            Vizuálně obrazné vyjádření. Skulptura, plastika, volná malba, objekty, hračky.
            výstupyučivo

              Tématické práce:volná malba

              - tvorba objektů ze špejlí, lepení, sestavování

              - kresba, kolorovaná kresba

              - lavírovaná kresba, negativní kresba

              pokrytí průřezových témat
              VMEGS
              ES , OES , JE
              přesahy

              Nalézání a zaujímání osobního postoje, prohlubování komunikačního obsahu a jeho proměn.
              výstupyučivo

                Hodnocení stvořených vizuálně obrazných vyjádření.

                Učení se komunikace prostřednictvím vizuálně obrazných vyjádření za pomocí literatury

                - animace - nápodoba výtvarných prací prostřednictvím malby, kresby, lavírované kresby, negativní kresby apod.

                pokrytí průřezových témat
                přesahy

                Postoje k obrazným vyjádřením
                výstupyučivo

                  Prezentace vizuálně obrazných vyjádření ve vztahu k okolí.

                  - rozvíjení komunikace

                  pokrytí průřezových témat
                  přesahy

                  Kultura ve výtvarném umění.Pravěk,Antika, Křesťanské umění, Románské umění, Gotika, Baroko, Rokoko, Manýrismus,Romatismus,Moderní umění ( Ismy ),Op Art, Pop Art, současnost.
                  výstupyučivo

                    Pravěk- sochařství, malířství, architektura

                    Antika - sochařství, malířství, architektura

                    Křesťanské umění - sochařství, malířství, architektura

                    Románské umění - sochařství, malířství, architektura

                    Gotika - sochařství, malířství, architektura

                    Renesance - sochařství, malířství, architektura

                    Baroko - sochařství, malířství, architektura

                    Rokoko - sochařství, malířství, architektura

                    Manýrismus - sochařství, malířství, architektura

                    Romantismus - sochařství, malířství, architektura

                    Moderní umění - impresionismus, fauvismus, kubismus, futurismus,op -Art, současnost - sochařství, malířství, architektura

                    Op Art, Pop Art - sochařství, malířství, architektura

                    Současnost - sochařství, malířství, architektura

                    Výběr výtvarné osobnosti zvoleného období.

                    pokrytí průřezových témat
                    MuV
                    KD , LV , EP , PM , PSSS
                    přesahy

                    Kombinace a variace vlastní tvořivosti , podnětem je např. reklama, reprodukce, tisk.
                    výstupyučivo

                      Výtvarné práce v materiálu: vitráž, mříž, mozaika, kamínky, dřevo,papír a jiné

                      - sestavování, tvarování, papír,textil, hlína,prvky různých materiálů ( prefabrikátů a jiné )

                      - malba spojená s reprodukcemi

                      - tvoření vlastních sketchů, reklam

                      pokrytí průřezových témat
                      OSV
                      RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
                      přesahy