telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Umění a kultura

Hudební výchovaVýtvarná výchova
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
  • učí se asertivnímu chování
  • učí se oceňovat více cest k řešení problému
  • k problémům se vyjadřuje v anketách pro školní časopis
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
  • přispívá příspěvky do školního časopisu
Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • používá obecně užívané termíny
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • učí se sebehodnocení
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • rozumí různým typům textů a záznamů
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • je schopen empatie
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc
  • v krizových situacích se chová ohleduplně
  • respektuje požadavky na životní prostředí
  • podporuje zájem ochrany zdraví

Rozvíjení smyslové citlivosti
výstupyučivo
  • při vlastních tvůrčích činnostech pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření; porovnává je na základě vztahů (světlostní poměry, barevné kontrasty, proporční vztahy a jiné)
  • užívá a kombinuje prvky vizuálně obrazného vyjádření ve vztahu k celku: v plošném vyjádření linie a barevné plochy; v objemovém vyjádření modelování a skulpturální postup; v prostorovém vyjádření uspořádání prvků ve vztahu k vlastnímu tělu i jako nezávisl
  • při tvorbě vizuálně obrazných vyjádření se vědomě zaměřuje na projevení vlastních životních zkušeností i na tvorbu vyjádření, která mají komunikační účinky pro jeho nejbližší sociální vztahy
  • nalézá vhodné prostředky pro vizuálně obrazná vyjádření vzniklá na základě vztahu zrakového vnímání k vnímání dalšími smysly; uplatňuje je v plošné, objemové i prostorové tvorbě
  • osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci vizuálně obrazného vyjádření; pro vyjádření nových i neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky (včetně prostředků a postupů současného výtvarného uměn

Modelování z keramické hlíny - snaha o vyjádření pohybu

Kresba dle skutečnosti, kresba v plenéru (školní budova)

Kresba tradičními materiály a uhlem

Světlostní a barevné kvality

Používání běžných pojmů z nauky o barvě (Goethův kruh, míchání, kontrasty)

reflexe a vztahy zrakového vnímání k vnímání ostatními smysly (vizuálně obrazná vyjádření podnětů čichových, chuťových, hmatových, sluchových a pohybových)

Umělecká výtvarná tvorba, fotografie, film, tiskoviny, televize, reklama a elektronická média

Prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ, osobních zkušeností

Další techniky plastického vyjadřování - frotáž, modelování z drátů a sádry

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , PSSS
OSV
PH , K , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
VMEGS
OES
EV
E , ŽP
přesahy

Uplatňování subjektivity
výstupyučivo
  • při vlastních tvůrčích činnostech pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření; porovnává je na základě vztahů (světlostní poměry, barevné kontrasty, proporční vztahy a jiné)
  • při tvorbě vizuálně obrazných vyjádření se vědomě zaměřuje na projevení vlastních životních zkušeností i na tvorbu vyjádření, která mají komunikační účinky pro jeho nejbližší sociální vztahy
  • osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci vizuálně obrazného vyjádření; pro vyjádření nových i neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky (včetně prostředků a postupů současného výtvarného uměn

Typy vizuálně obrazných vyjádření - práce s fotografií a reklamou

Přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením - hledisko jejich vnímání vizuální i haptické, statické, dynamické

Prostředky pro vyjádření osobních zkušeností, pocitů, nálad a emocí

Pohyb těla - malba

Umístění těla v prostoru

Akční tvar malby a kresby

Tématická kresba

pokrytí průřezových témat
MuV
KD , LV
MeV
VAMS , FVM , TMS , PRT
OSV
PH , K
přesahy

Ověřování komunikačních účinků
výstupyučivo
  • porovnává různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření a přistupuje k nim jako ke zdroji inspirace
  • nalézá a do komunikace v sociálních vztazích zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytvořil, vybral či upravil

Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření - vysvětlování výsledků tvorby podle vlastních schopností a zaměření

pokrytí průřezových témat
MeV
KČPPMS , PRT
OSV
ŘPRD , HPPE
přesahy