telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Umění a kultura

Hudební výchova
Výtvarná výchova
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
1
5. ročník
povinný
1
6. ročník
povinný
1
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • zapojuje se do evropských projektů
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • používá obecně užívané termíny
  • učí se sebehodnocení
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
Kompetence občanské
  • respektuje zákony a společenské normy

Vokální činnosti
výstupyučivo
  • zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase
  • učí se orientovat v jednoduchém zápisu skladby

Hudební rytmus - realizace písní ve 2/4 a 3/4 taktu, rozlišuje rytmus pomalý a rychlý, melodii stoupavou a klesavou, zeslabování a zesilování

Vytleskání rytmu podle říkadel a písní

Pěvecký a mluvní projev - pěvecké dovednosti, hlasová výchova, rozšiřování hlasového rozsahu, dynamicky odlišný zpěv

Pojmy - notová osnova, noty, houslový klíč, pomlka, takt

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , EP
OSV
SaS , SRaSO , PH , MV , Ko , HPPE
VMEGS
JE
EV
VČP
přesahy

Instrumentální činnosti
výstupyučivo
  • rytmizuje a melodizuje jednoduché texty, pokouší se improvizovat v rámci nejjednodušších hudebních forem
  • snaží se používat jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře

Hra na hudební nástroje - reprodukce motivů, témat, jednoduchých skladbiček pomocí nástrojů z Orffova instrumentáře

Rozlišování hudebních nástrojů podle zvuků

Rytmizace, hudební hry (otázka - odpověď)

Improvizace

pokrytí průřezových témat
MeV
TMS , PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , Ko
přesahy

Hudebně pohybové činnosti
výstupyučivo
  • reaguje pohybem na znějící hudbu, pohybem se snaží vyjadřovat metrum, tempo, dynamiku, směr melodie

Taktování 2/4 a 3/4 taktu, pohybový doprovod znějící hudby (pohybuje se podle daného rytmu, při tanci tleská, do pochodu bubnuje)

Pohybové vyjádření hudby (pohybová improvizace - pohybově vyjadřuje hudbu, zpěv s tancem)

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , EP
OSV
SaS , SRaSO , PH , K , MV , Ko
VMEGS
JE
EV
VČP
přesahy

Poslechové činnosti
výstupyučivo
  • rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby
  • rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje

Kvality tónů, vztahy mezi tóny (akord)

Píseň lidová a umělá

Hudební výrazové prostředky, hudební prvky (pohyb melodie, rytmus)

Hudební styly

Vybrané skladby klasiků

pokrytí průřezových témat
MuV
KD , PM
MeV
VAMS
OSV
RSP , SRaSO , PH , Ko , HPPE
VMEGS
OES
EV
VČP
přesahy