telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Umění a kultura

Hudební výchova
Výtvarná výchova
1. ročník
povinný
1
2. ročník
povinný
1
3. ročník
povinný
1
4. ročník
povinný
1
5. ročník
povinný
1
6. ročník
povinný
1
7. ročník
povinný
1
8. ročník
povinný
1
9. ročník
povinný
1
Kompetence k řešení problémů
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • zapojuje se do evropských projektů
  • zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • užívá odbornou terminologii
  • používá obecně užívané termíny
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • rozumí různým typům textů a záznamů
Kompetence občanské
  • respektuje zákony a společenské normy

Vokální činnosti
výstupyučivo
  • zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase či dvojhlase v durových i mollových tóninách a při zpěvu využívá získané pěvecké dovednosti
  • orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuálních schopností a dovedností ji realizuje

- pěvecké dovednosti /dýchání, výslovnost/

- hudební rytmus /realizace písní ve 2/4, 3/4, 4/4 taktu/

- tóniny dur a moll

- lidový dvojhlas, kánon, prodleva

- orientace v notovém záznamu jednoduché melodie, její reprodukce

- intonace, vokální improvizace - diatonické postupy v durových a mollových tóninách /5., 3. a 1. stupeň, volné nástupy 8. a spodního 5. stupně apod./

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , Ko , KaK
přesahy

Instrumentální činnosti
výstupyučivo
  • využívá na základě svých hudebních schopností a dovedností jednoduché popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivu skladeb a písní
  • rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby
  • vytváří v rámci svých individuálních dispozic jednoduché předehry, mezihry a dohry a provádí elementární hudební improvizace

- hra na hudební nástroje, reprodukce motivů, témat, jednoduchých skladbiček pomocí hudebních nástrojů z Orffova instrumentáře, popř. zobcové flétny, keyboardu

- hudební improvizace - tvorba předeher, meziher a doher s využitím tónového materiálu písně

- hudební doprovod - akcentace těžké doby, ostinace, prodleva

- jednodílná písňová forma /a - b/

- grafický záznam melodie - rytmické schéma jednoduché skladby

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK
přesahy

Hudebně pohybové činnosti
výstupyučivo
  • ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků, na základě individuálních schopností a dovedností vytváří pohybové improvizace

- taneční hry se zpěvem, jednoduché lidové tance - pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v proudu znějící hudby - pantomima a pohybová improvizace s využitím tanečních kroků

- orientace v prostoru - pamětné uchování a reprodukce pohybů prováděných při tanci či pohybových hrách

pokrytí průřezových témat
MuV
KD , LV , EP , PM
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK
VMEGS
ES , OES
přesahy

Poslechové činnosti
výstupyučivo
  • rozpozná v proudu znějící hudby některé z užitých hudebních výrazových prostředků, upozorní na metrorytmické, tempové, dynamické i zřetelné harmonické změny

- vztahy mezi tóny - souzvuk, akord

- hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým /významovým/ nábojem - zvukomalba, metrické, rytmické, dynamické, harmonické změny v hudebním proudu

- hudební formy - malá písňová forma, velká písňová forma, rondo, variace

- interpretace hudby - slovní vyjádření /jaká je to hudba a proč je taková/

pokrytí průřezových témat
MuV
KD , LV , EP , PM
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK
přesahy