telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a zdraví

Tělesná výchova
Výchova ke zdraví
1. ročník
povinný
2
2. ročník
povinný
2
3. ročník
povinný
2
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
2
9. ročník
povinný
2

1.Obsahové,časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Člověk a zdraví je zastoupena obory Výchova ke zdraví a Tělesná výchova. Přináší základní podněty pro ovlivňování zdraví (poznatky, činnosti, způsoby chování), s nimiž se žáci seznamují, učí se je využívat a aplikovat ve svém životě. Tělesná výchova směřuje na jedné straně k poznání vlastních pohybových možností a zájmů, na druhé straně k poznávání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní a sociální pohodu.Pohybové vzdělávání postupuje od spontánní pohybové činnosti žáků k činnosti řízené a výběrové, jejímž smyslem je schopnost samostatně ohodnotit úroveň své zdatnosti a řadit do denního režimu pohybové činnosti pro uspokojování vlastních pohybových potřeb i zájmů, pro optimální rozvoj zdatnosti a výkonnosti, pro regeneraci sil a kompenzaci různého zatížení, pro podporu zdraví a ochranu života. Předpokladem pro osvojování pohybových dovedností je v základním vzdělávání žákův prožitek z pohybu a z komunikace při pohybu, dobře zvládnutá dovednost pak zpětně kvalitu jeho prožitku umocňuje. Neméně důležité je odhalování zdravotních oslabení žáků a jejich korekce. Proto se nedílnou součástí tělesné výchovy stávají korektivní a speciální vyrovnávací cvičení, která jsou podle potřeby preventivně využívána v hodinách tělesné výchovy pro všechny žáky nebo jsou zadávána žákům se zdravotním oslabením místo činností, které jsou kontraindikací jejich oslabení.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

- směřuje k rozvíjení zájmu o pohybovou činnost

- poskytuje žákům prostředky a metody pro hlubší porozumění vlastních pohybových možností

- umožňuje poznat organizmus jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny a ovlivněny pohybovou činností

- učí aplikovat tělovýchovné poznatky v praktickém životě a vede žáky k zařazování pohybových činností v běžném životě

1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :

- cvičení jednotlivců

- cvičení družstev

- cvičení hromadná

1.3 Pomůcky

- sportovní nářadí

- sportovní náčiní

1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu

1. - 9.ročník 2 hodiny týdně

2. pol. 2. roč. a 1. pol. 3. roč. - plavecký výcvik - 1 hod. týdně

1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje

1.-9.ročník

1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu

- tělocvična

- školní víceúčelové řiště

- plavecký bazén

- hory (lyžařský kurz)

1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků

Na 1. stupni ZŠ probíhá výuko koedukovaně.

Na 2. stupni ZŠ se žáci dělí na chlapecké a dívčí skupiny

2.Výchovné a vzdělávací strategie

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :

- poznávání smyslu a cílů svých aktivit

- plánování, organizuování a řízení vlastní činnosti

- užívaní osvojeného názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře, uživatele internetu

- různým způsobům zpracování informací o pohybových aktivitách ve škole

- hodnocení umožňující vnímat vlastní pokrok

- stanovování dílčích vzdělávacích cílů v souladu s cíli vzdělávacího programu

- vnímání nejrůznějších problémových situaceía plánování způsob řešení problémů

- vyhledávaní informací vhodných k řešení problémů

- kritickému myšlení, uvážlivým rozhodnutím

- komunikaci na odpovídající úrovni

- osvojování si kultivovaného ústního projevu

- dodržování pravidel slušného chování

- spolupráci ve skupině

- podílení se se na vytváření pravidel práce v týmu

- vytváření pozitivní představy o sobě samém, která podporuje sebedůvěru a samostatný rozvoj

- respektování názoru ostatních

- formování volních a charakterových rysů

- zodpovědnému rozhodování podle dané situace

- aktivnímu zapojování do sportovních aktivit

- rozhodují se v zájmu podpory a ochrany zdraví

- rozlišování a uplatňování práva a povinnosti vyplývající z různých rolí ( hráč, rozhodčí, divák,..)

- vzájemné ohleduplnosti

- dodržování pravidel slušného chování

- efektivitě při organizování vlastní práce

- spoluorganizování svého pohybového režimu

- využívání znalostí a dovednosti v běžné praxi

- ovládání základních postupů první pomoci

2. 1. Průřezová témata

OSV - komunikace, rozhodování, soc. vztahy, zaměření na fyz. stránku člověka

EV - ochrana zdraví, předcházení úrazům