1.Obsahové,časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Člověk a zdraví je zastoupena obory Výchova ke zdraví a Tělesná výchova. Přináší základní podněty pro ovlivňování zdraví (poznatky, činnosti, způsoby chování), s nimiž se žáci seznamují, učí se je využívat a aplikovat ve svém životě. Tělesná výchova směřuje na jedné straně k poznání vlastních pohybových možností a zájmů, na druhé straně k poznávání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní a sociální pohodu.Pohybové vzdělávání postupuje od spontánní pohybové činnosti žáků k činnosti řízené a výběrové, jejímž smyslem je schopnost samostatně ohodnotit úroveň své zdatnosti a řadit do denního režimu pohybové činnosti pro uspokojování vlastních pohybových potřeb i zájmů, pro optimální rozvoj zdatnosti a výkonnosti, pro regeneraci sil a kompenzaci různého zatížení, pro podporu zdraví a ochranu života. Předpokladem pro osvojování pohybových dovedností je v základním vzdělávání žákův prožitek z pohybu a z komunikace při pohybu, dobře zvládnutá dovednost pak zpětně kvalitu jeho prožitku umocňuje. Neméně důležité je odhalování zdravotních oslabení žáků a jejich korekce. Proto se nedílnou součástí tělesné výchovy stávají korektivní a speciální vyrovnávací cvičení, která jsou podle potřeby preventivně využívána v hodinách tělesné výchovy pro všechny žáky nebo jsou zadávána žákům se zdravotním oslabením místo činností, které jsou kontraindikací jejich oslabení.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
- směřuje k rozvíjení zájmu o pohybovou činnost
- poskytuje žákům prostředky a metody pro hlubší porozumění vlastních pohybových možností
- umožňuje poznat organizmus jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny a ovlivněny pohybovou činností
- učí aplikovat tělovýchovné poznatky v praktickém životě a vede žáky k zařazování pohybových činností v běžném životě
1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
- cvičení jednotlivců
- cvičení družstev
- cvičení hromadná
1.3 Pomůcky
- sportovní nářadí
- sportovní náčiní
1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu
1. - 9.ročník 2 hodiny týdně
2. pol. 2. roč. a 1. pol. 3. roč. - plavecký výcvik - 1 hod. týdně
1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje
1.-9.ročník
1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu
- tělocvična
- školní víceúčelové řiště
- plavecký bazén
- hory (lyžařský kurz)
1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků
Na 1. stupni ZŠ probíhá výuko koedukovaně.
Na 2. stupni ZŠ se žáci dělí na chlapecké a dívčí skupiny
2.Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :
- poznávání smyslu a cílů svých aktivit
- plánování, organizuování a řízení vlastní činnosti
- užívaní osvojeného názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře, uživatele internetu
- různým způsobům zpracování informací o pohybových aktivitách ve škole
- hodnocení umožňující vnímat vlastní pokrok
- stanovování dílčích vzdělávacích cílů v souladu s cíli vzdělávacího programu
- vnímání nejrůznějších problémových situaceía plánování způsob řešení problémů
- vyhledávaní informací vhodných k řešení problémů
- kritickému myšlení, uvážlivým rozhodnutím
- komunikaci na odpovídající úrovni
- osvojování si kultivovaného ústního projevu
- dodržování pravidel slušného chování
- spolupráci ve skupině
- podílení se se na vytváření pravidel práce v týmu
- vytváření pozitivní představy o sobě samém, která podporuje sebedůvěru a samostatný rozvoj
- respektování názoru ostatních
- formování volních a charakterových rysů
- zodpovědnému rozhodování podle dané situace
- aktivnímu zapojování do sportovních aktivit
- rozhodují se v zájmu podpory a ochrany zdraví
- rozlišování a uplatňování práva a povinnosti vyplývající z různých rolí ( hráč, rozhodčí, divák,..)
- vzájemné ohleduplnosti
- dodržování pravidel slušného chování
- efektivitě při organizování vlastní práce
- spoluorganizování svého pohybového režimu
- využívání znalostí a dovednosti v běžné praxi
- ovládání základních postupů první pomoci
2. 1. Průřezová témata
OSV - komunikace, rozhodování, soc. vztahy, zaměření na fyz. stránku člověka
EV - ochrana zdraví, předcházení úrazům