telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a zdraví

Tělesná výchova
Výchova ke zdraví
1. ročník
povinný
2
2. ročník
povinný
2
3. ročník
povinný
2
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
2
9. ročník
povinný
2
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
  • učí se asertivnímu chování
  • učí se oceňovat více cest k řešení problému
Kompetence sociální a personální
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • respektuje vnitřní řád školy
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • používá obecně užívané termíny
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • je schopen empatie
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc
  • respektuje požadavky na životní prostředí
  • podporuje zájem ochrany zdraví

Činnosti ovlivňující zdraví
výstupyučivo
  • podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu; uplatňuje kondičně zaměřené činnosti; projevuje přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti
  • zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení, především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti; vytváří varianty osvojených pohybových her
  • užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví; cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení
  • uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí; adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka
  • orientuje se v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště; samostatně získá potřebné informace
  • jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti
  • zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni třídy
  • změří základní pohybové výkony a porovná je s předchozími výsledky

VÝZNAM POHYBU PRO ZDRAVÍ - pohybový režim žáků

PŘÍPRAVA ORGANISMU - příprava před pohybovou činností, uklidnění po zátěži

ZDRAVOTNĚ ZAMĚŘENÉ ČINNOSTI - správné držení těla, průpravná, kompenzační a relaxační cvičení

ROZVOJ RŮZNÝCH FOREM RYCHLOSTI, POHYBLIVOSTI, KOORDINACE POHYBU

HYGIENA PŘI TV - vhodné oblečení a obutí

BEZPEČNOST PŘI POHYBOVÝCH ČINNOSTECH - bezpečná příprava, bezpečnost v prostorách tělocvičny, hřiště, šaten, umýváren

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH
přesahy

Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností
výstupyučivo
  • podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu; uplatňuje kondičně zaměřené činnosti; projevuje přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti
  • zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení, především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti; vytváří varianty osvojených pohybových her
  • užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví; cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení
  • uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí; adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka
  • orientuje se v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště; samostatně získá potřebné informace
  • jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti
  • zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni třídy
  • změří základní pohybové výkony a porovná je s předchozími výsledky

POHYBOVÉ HRY - využití laviček, švihadel, míčů, žíněnek, gymnastického nářadí

HRY S PRAVIDLY - zásady fair play

ZÁKLADY GYMNASTIKY - kotoul vpřed a vzad, stoj na rukou s dopomocí, akrobatická kombinace, roznožka přes kozu, skrčka přes kozu, přešvihy, kladinka - chůze bez dopomoci, trampolínka, švédská bedna

RYTMICKÉ A KONDIČNÍ FORMY CVIČENÍ PRO DĚTI - základní taneční krok, obměny tempa rytmu, cvičení s náčiním (šátek, míč)

ZÁKLADY ATLETIKY - vytrvalý běh do 800 m, rychlý běh do 60 m, terén do 15 minut, nízký start (bloky), polovysoký start, skok do dálky z rozběhu, skok do výšky, hod míčkem z rozběhu

ZÁKLADY SPORTOVNÍCH HER - přihrávka jednoruč, obouruč, střelba jednoruč, obouruč na koš a branku, chytání míče jednoruč, obouruč, pohyb s míčem a bez míče a zastavení, zjednodušená pravidla minifotbalu, minibasketbalu, miniházené, rozšiřující - přehazovaná, basketbal, florbal, vybíjená

TURISTIKA A POBYT V PŘÍRODĚ - vycházky, výlety, škola v přírodě, lyžování a bruslení (není v podmínkách školy,hry na sněhu) a další pohybové činnosti

- úpoly - přetahy a přetlaky

pokrytí průřezových témat
OSV
SaS , SRaSO , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy

Činnosti podporující pohybové učení
výstupyučivo
  • podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu; uplatňuje kondičně zaměřené činnosti; projevuje přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti
  • zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení, především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti; vytváří varianty osvojených pohybových her
  • užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví; cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení
  • uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí; adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka
  • orientuje se v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště; samostatně získá potřebné informace
  • jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti
  • zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni třídy
  • změří základní pohybové výkony a porovná je s předchozími výsledky

KOMUNIKACE V TV - seznámení s názvoslovím, s povely, signály

ORGANIZACE PŘI TV - základní organizace a činností ve známém prostředí

ZÁSADY JEDNÁNÍ A CHOVÁNÍ - fair play

PRAVIDLA ZJEDNODUŠENÝCH OSVOJOVANÝCH POHYBOVÝCH ČINNOSTÍ - jednoduchých her, soutěží, závodů

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
PL , MV , Ko , ŘPRD , HPPE
přesahy