telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a zdraví

Tělesná výchova
Výchova ke zdraví
1. ročník
povinný
2
2. ročník
povinný
2
3. ročník
povinný
2
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
2
9. ročník
povinný
2
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
  • učí se asertivnímu chování
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
Kompetence k učení
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • užívá odbornou terminologii
  • používá obecně užívané termíny
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
Kompetence občanské
  • je schopen empatie
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • v krizových situacích se chová ohleduplně
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc

Atletika
výstupyučivo
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonání únavy a předcházení stresovým situacím
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti; z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny
  • užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu
  • naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky - čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu
  • dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora
  • sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy; spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
  • zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách a podílí se na jejich prezentaci

ATLETIKA :

- atletická abeceda (lifting, skipping, zakopávání, předkopávání, odpichy, rovinky)

- rychlý běh (50 m, 60 m, 150 m, popř. 300 m)

- nízký start ze startovacího zařízení, polovsoký start, vysoký start

- vytrvalý běh na dráze ( 800m, 1500 m)

- hody granátem

- hod oštěpem, nácvik techniky

- vrh koulí, dívky 3 kg, chlapci 4 kg, nácvik techniky

- hod diskem, nácvik techniky

- skok daleký (z krátkého rozběhu, optimálního rozběhu, kročný způsob)

- skok vysoký (nácvik techniky, flop)

- štafetová předávka

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
MeV
PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy

Gymnastika
výstupyučivo
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonání únavy a předcházení stresovým situacím
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti; z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny
  • užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu
  • naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky - čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu
  • dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora
  • sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy; spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
  • zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách a podílí se na jejich prezentaci

SPORTOVNÍ GYMNASTIKA :

AKROBACIE : kotoul vpřed, vzad, letmo, kotoul vzad do zášvihu a do různých poloh, přemet stranou, stoj na rukou, váha předklonmo, doprovodné pohyby, záchrana

PŘESKOK : roznožka, skrčka přes kozu na šíř, na dél, bedna na šíř, na dél, záchrana

KLADINA : chůze, poskoky, s doprovodnými pohyby paží a s obraty, rovnovážné polohy, náskok, seskok, čertík, nůžky, popř. kotoul vpřed

KRUHY : komíhání, kotoul vpřed, kotoul vzad, svis vznesmo, svis střemhlav, houpání, houpání s obraty,

ŠPLH : tyč, lano s přírazem i bez přírazu

Moderní gymnastika (dívky) :

- cvičení se švihadlem, sestava s hudebním doprovodem

- cvičení s obručí, manipulace, držení náčiní

Rytmická gymnastika (dívky):

- aerobic

- step aerobic

- moderní taneční formy

pokrytí průřezových témat
VDO
PD
MuV
LV
MeV
PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy

Sportovní hry
výstupyučivo
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonání únavy a předcházení stresovým situacím
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti; z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny
  • užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu
  • naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky - čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu
  • dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora
  • sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy; spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
  • zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách a podílí se na jejich prezentaci

SPORTOVNÍ HRY :

BASKETBAL : driblink pravou a levou rukou bez zrakové kontroly, průpravná cvičení, manipulační cvičení, přihrávka, přihrej a běž, střelba, hra 5x5, pravidla

VOLEJBAL : odbití vrchem ( prsty ), odbití spodem ( bagr ), spodní podání, hra s odskokem, nahrávka, přihrávka, lob, pravidla, utkání na zmenšeném hřišti-2x2, 3x3

FLORBAL : přihrávka, střelba, technika hole, manipulační cvičení, hra, pravidla florbalu

KOPANÁ : přihrávka, přihrej a běž, střelba, hra, pravidla

FUTSAL: přihrávka, přihrej a běž, střelba, hra, pravidla

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
MeV
PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy

Zimní sporty
výstupyučivo
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonání únavy a předcházení stresovým situacím
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti; z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny
  • užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu
  • naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky - čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu
  • dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora
  • sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy; spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
  • zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách a podílí se na jejich prezentaci

ZIMNÍ SPORTY :

- lyžování a snowbording: v případě zájmu týdenní lyžařský kurz

pokrytí průřezových témat
VDO
PD
MuV
LV
MeV
PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
EV
ŽP , VČP
přesahy

Úpoly
výstupyučivo
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonání únavy a předcházení stresovým situacím
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti; z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny
  • užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu
  • naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky - čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu
  • dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora
  • sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy; spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
  • zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách a podílí se na jejich prezentaci

ÚPOLY :

- význam úpolových sportů pro sebeobranu

- přetahy a přetlaky, úpolové odpory, střehové postoje

- pády (vpřed, vzad, stranou)

- střehové postoje, pohyby v nich

pokrytí průřezových témat
VDO
PD
MuV
LV
MeV
PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy

Pohybové a sportovní aktivity
výstupyučivo
  • aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem
  • samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonání únavy a předcházení stresovým situacím
  • usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti; z nabídky zvolí vhodný rozvojový program
  • samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly
  • odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím
  • uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech
  • posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny
  • užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu
  • naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky - čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu
  • dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora
  • sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí
  • zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy; spolurozhoduje osvojované hry a soutěže
  • zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách a podílí se na jejich prezentaci

POHYBOVÉ A SPORTOVNÍ AKTIVITY :

- stolní tenis

- tenis

- badminton

- soft tenis

- softball

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
MeV
PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
EV
ŽP , VČP
přesahy