telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a zdraví

Tělesná výchova
Výchova ke zdraví
1. ročník
povinný
2
2. ročník
povinný
2
3. ročník
povinný
2
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
2
9. ročník
povinný
2
Kompetence k řešení problémů
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
  • učí se asertivnímu chování
Kompetence sociální a personální
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • respektuje vnitřní řád školy
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • používá obecně užívané termíny
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • je schopen empatie
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc
  • respektuje požadavky na životní prostředí
  • podporuje zájem ochrany zdraví

Činnosti ovlivňující zdraví
výstupyučivo
  • projevuje samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti
  • zná pravidla hygieny a bezpečného chování
  • uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
  • ošetří drobná poranění, zajistí lékařskou pomoc
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti
  • rozumí základnímu názvosloví, některé umí použít
  • jedná v duchu fair play, dodržuje pravidla her a soutěží, pozná přestupky proti pravidlům
  • zapojuje se do kondičních činností

VÝZNAM POHYBU PRO ZDRAVÍ - pohybový režim žáků

PŘÍPRAVA ORGANISMU - příprava před pohybovou činností, uklidnění po zátěži

ZDRAVOTNĚ ZAMĚŘENÉ ČINNOSTI - správné držení těla, průpravná, kompenzační a relaxační cvičení

ROZVOJ RŮZNÝCH FOREM RYCHLOSTI, POHYBLIVOSTI, KOORDINACE POHYBU

HYGIENA PŘI TV - vhodné oblečení a obutí

BEZPEČNOST PŘI POHYBOVÝCH ČINNOSTECH - bezpečná příprava, bezpečnost v prostorách tělocvičny, hřiště, šaten, umýváren

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH
přesahy

Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností
výstupyučivo
  • projevuje samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti
  • zná pravidla hygieny a bezpečného chování
  • uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
  • ošetří drobná poranění, zajistí lékařskou pomoc
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti
  • rozumí základnímu názvosloví, některé umí použít
  • jedná v duchu fair play, dodržuje pravidla her a soutěží, pozná přestupky proti pravidlům
  • zapojuje se do kondičních činností

Pohybové hry - s míčem, švihadly, lavičky

Základy gymnastiky - kotoul vpřed, vzad, nácvik stoj na rukou s dopomocí, kladinka - nácvik chůze s dopomocí, nácvik roznožky, skrčky, šplh, žebřiny, trampolínka, švédská bedna

Rytmické a kondiční formy cvičení pro děti - obměna tempa a rytmu, taneční krok, základní tance

Úpoly - přetahy a přetlaky

Základy atletiky - rychlý běh do 60m, vytrvalý běh 300 m, nácvik do 500 m, skok do dálky z rozběhu, skok do výšky, hod míčkem z rozběhu, start z nízkého startu

Základy sportovních her - zjednodušení pravidel her - minifotbalu, minibasketbalu, miniflorbal, přihrávka jednoruč a obouruč, chytání míče jednoruč, nácvik chytání míče jednoruč, vedení míče - driblink, střelba jednoruč, nácvik obouruč na koš, na branku, vybíjená

Turistika a pobyt v přírodě - školy v přírodě, výlety

Lyžování a bruslení - hry na sněhu, jinak není v možnostech školy

Další pohybové činnosti - podle zájmu a podmínek školy

pokrytí průřezových témat
OSV
SaS , SRaSO , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy

Činnosti podporující pohybové učení
výstupyučivo
  • projevuje samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti
  • zná pravidla hygieny a bezpečného chování
  • uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
  • ošetří drobná poranění, zajistí lékařskou pomoc
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti
  • rozumí základnímu názvosloví, některé umí použít
  • jedná v duchu fair play, dodržuje pravidla her a soutěží, pozná přestupky proti pravidlům
  • zapojuje se do kondičních činností

KOMUNIKACE V TV - seznámení s názvoslovím, s povely, signály

ORGANIZACE PŘI TV - základní organizace a činností ve známém prostředí

ZÁSADY JEDNÁNÍ A CHOVÁNÍ - fair play

PRAVIDLA ZJEDNODUŠENÝCH OSVOJOVANÝCH POHYBOVÝCH ČINNOSTÍ - jednoduchých her, soutěží, závodů

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
PL , MV , Ko , ŘPRD
přesahy