telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Člověk a zdraví

Tělesná výchova
Výchova ke zdraví
1. ročník
povinný
2
2. ročník
povinný
2
3. ročník
povinný
2
4. ročník
povinný
2
5. ročník
povinný
2
6. ročník
povinný
2
7. ročník
povinný
2
8. ročník
povinný
2
9. ročník
povinný
2
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • učí se asertivnímu chování
Kompetence sociální a personální
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • respektuje vnitřní řád školy
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • používá obecně užívané termíny
  • dokáže pracovat s chybou
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • podporuje zájem ochrany zdraví
  • respektuje požadavky na životní prostředí

Činnosti ovlivňující zdraví
výstupyučivo
  • spojuje pravidelnou každodenní pohybovou činnost se zdravím a využívá nabízené příležitosti
  • reaguje na základní pokyny a povely k osvojované činnosti a její organizaci prostorech školy
  • uplatňuje hlavní zásady hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech ve známých prostorech školy
  • uplatňuje správné způsoby držení těla v různých polohách a pracovních činnostech, zaujímá základní cvičební polohy
  • zvládá jednoduchá speciální cvičení související s vlastním oslabením

VÝZNAM POHYBU PRO ZDRAVÍ - pohybový režim žáků

PŘÍPRAVA ORGANISMU - příprava před pohybovou činností, uklidnění po zátěži

ZDRAVOTNĚ ZAMĚŘENÉ ČINNOSTI - správné držení těla, průpravná, kompenzační a relaxační cvičení

ROZVOJ RŮZNÝCH FOREM RYCHLOSTI, POHYBLIVOSTI, KOORDINACE POHYBU

HYGIENA PŘI TV - vhodné oblečení a obutí

BEZPEČNOST PŘI POHYBOVÝCH ČINNOSTECH - bezpečná příprava, bezpečnost v prostorách tělocvičny, hřiště, šaten, umýváren

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH
přesahy

Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností
výstupyučivo
  • zvládá v souladu s individuálními předpoklady jednoduché pohybové činnosti jednotlivce nebo činnosti prováděné ve skupině; usiluje o jejich zlepšení
  • reaguje na základní pokyny a povely k osvojované činnosti a její organizaci prostorech školy
  • spolupracuje při jednoduchých týmových pohybových činnostech a soutěžích nebo činnosti prováděné ve skupině; usiluje o jejich zlepšení

Pohybové hry (využítí laviček, švihadel, míčů, seznámení s jednoduchými pravidly, ve družstvech, švédská bedna)

Základy gymnastiky (kotoul vzad a vpřed, průpravná cvičení pro zvládnutí stoje na rukou, průpravná cvičení pro odraz z můstku a z trampolíny)

Kladinka - nácvik chůze bez dopomoci, žebřiny, švédská bedna

Rytmické a kondiční formy cvičení pro děti (obměny tempa a rytmu, základní taneční krok, cvičení s hudbou)

Základy atletiky (běh do 50 m, vytrvalý běh do 300m, terénní běh do 10 min, běh z nízkého startu, polovysoký start, skok do dálky z místa a rozběhu - 5 dvojkroků, nácvik hodu míčkem s rozběhem)

Základy sportovních her (přihrávka jednoruč a obouruč, pohyb s míčem a bez míče, driblink, zjednodušení pravidel - vybíjená)

Turistika a pobyt v přírodě (vycházky, škola v přírodě a výlety)

Plavání (plavecký výcvik)

Lyžování a bruslení (není v podmínkách školy, hry na sněhu)

Další pohybové činnosti (podle podmínek školy a zájmů žáků)

-úpoly-přetahy a přetlaky

pokrytí průřezových témat
OSV
SaS , SRaSO , K , HPPE
přesahy

Činnosti podporující pohybové učení
výstupyučivo
  • reaguje na základní pokyny a povely k osvojované činnosti a její organizaci prostorech školy
  • spolupracuje při jednoduchých týmových pohybových činnostech a soutěžích nebo činnosti prováděné ve skupině; usiluje o jejich zlepšení
  • uplatňuje hlavní zásady hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech ve známých prostorech školy

KOMUNIKACE V TV - seznámení s názvoslovím, s povely, signály

ORGANIZACE PŘI TV - základní organizace a činností ve známém prostředí

ZÁSADY JEDNÁNÍ A CHOVÁNÍ - fair play

PRAVIDLA ZJEDNODUŠENÝCH OSVOJOVANÝCH POHYBOVÝCH ČINNOSTÍ - jednoduchých her, soutěží, závodů

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
PL , MV , Ko
přesahy