1.Obsahové, časové a organizační vymezení 
Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace je zastoupena obory Český jazyk a literatura a Cizí jazyk. Cizí jazyk vede žáky k poznání okolního světa. Společně s Českým jazykem  a literaturou se snaží podporovat jejich touhu po poznání a napomáhá tak k rozvíjení celkové osobnosti žáka.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
V etapě základního vzdělávání je cílem vybavit žáka schopnostmi, dovednostmi, postoji a poznatky, na jejichž základě dovedou žáci pracovat v kolektivu, společně i samostatně řešit 
problémy. Cizí jazyk získává zájem žáků o studium jazyka a vytváří pozitivní vztah k tomuto předmětu. Dále vede k osvojení potřebných jazykových znalostí a dovedností a k aktivnímu využití účinné komunikace v cizím jazyce, k získání schopnosti číst s porozuměním přiměřené texty v daném cizím jazyce, k porozumění přiměřeně (jazykově, obsahově, rozsahem) náročnému ústnímu sdělení na úrovni osvojených znalostí.
Směřuje k poznání kultury zemí příslušné jazykové oblasti, vyhledávání nejdůležitějších informací o zemích studovaného jazyka a k práci s nimi.
Zároveň vede k pochopení významu znalosti cizích jazyků pro osobní život, formování vzájemného porozumění mezi zeměmi, respektu a tolerance k odlišným kulturním hodnotám jiných národů, k poznání kultury zemí příslušné jazykové oblasti.
1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
 Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
 -skupinové vyučování, dialogy, výklad,
- poslech
- četba, reprodukce textu (písemná a ústní)
- samostatná práce (vyhledávání informací, práce se slovníkem a s autentickými materiály)
- hry, soutěže
- recitace, dramatizace, zpěv 
- výukové programy na PC
- krátkodobé projekty
- olympiády
- výjezdy do zahraničí
- příležitostné akce
1.3 Pomůcky
- učebnice
- pracovní sešity
- videokazety, audiokazety, CD s nahrávkami zahraničních interpretů
- DVD
- počítače, internet
- nástěnné gramatické mapy
- příruční přehledy gramatiky
- portfolia
1.4 Časová dotace  vyučovacího předmětu
1.-2.ročník 1 hodina týdně
3.-9.ročník 3 hodiny týdně
1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje
1.-9.ročník
1.6.Místo realizace vyučovacího předmětu
- kmenová třída
- jazyková učebna
- učebna PC
1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků
 Žáci se v hodinách Aj dělí na skupiny v rámci ročníku
2.Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :
- užívání jazyka jako svébytného prostředku komunikace
- chápání komunikace v cizím jazyce jako neoddělitelné součásti lidské existence 
- rozvíjení  potenciálu, kultivování projevů a potřeb a k utváření hierarchie hodnot
- spoluvytváření vstřícné a podnětné atmosféry pro tvorbu,pochopení a poznání kulturních hodnot v            širších sociálních   souvislostech
- tolerantnímu přístupu k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti i kulturním  projevům a      potřebám různorodých skupin,národů a národností
- uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince
- tvořivému přístupu ke světu,k možnosti aktivního překonávání  životních stereotypů a obohacování           duševního života
 
2.1 Průřezová témata
OSV - sociální rozvoj
EGS - Evropa a svět nás zajímá, Objevujeme Evropu a svět
MKV - lidské vztahy, kulturní diference, multikulturalita, etnický původ
MDV - tvorba mediálního sdělení
EV   -  lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí
VDO - občanská společnost a škola)