1. Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace je zastoupena obory Český jazyk a Cizí jazyk.Český jazyk a literatura má mezi ostatními předměty zásadní postavení. Dovednosti, které žáci v tomto předmětu rozvíjejí, vedou nejen k naplňování cílů oblasti Jazyk a jazyková komunikace, ale jsou i prostředníkem k získávání poznatků ve všech dalších oborech.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Vyučovací předmět Český jazyk a literatura je vyučován ve všech ročnících 1. a 2. stupně. Jeho obsahem je naplňování očekávaných výstupů vzdělávacího oboru český jazyk a literatura stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání a související očekávané výstupy průřezových témat.
Na I. stupni se vyučuje český jazyk jako samostatný předmět ve všech ročnících. Na I.stupni vzdělávání
v předmětu Český jazyk a literatura směřuje k ovládnutí jazyka v mluvené i písemné podobě, žáci se učí orientovat v okolním světě i v sobě samých. Jsou vedeni k osvojování a rozvíjení čtenářských schopností a prostřednictvím četby obohacují svůj duševní život. Učí se získávat vědomosti a dovednosti z různých zdrojů informací (slovníky, encyklopedie, katalogy) a rozšiřovat tak své znalosti a dovednosti potřebné pro další vývoj. Vyučovací předmět Český jazyk a literatura je úzce spjat s ostatními vyučovacími předměty. Na 2. stupni je naším hlavním cílem rozvoj jasného, srozumitelného a spisovného vyjadřování,vnímání a chápání různých jazykových sdělení,čtení s porozuměním,naučit žáky kultivovaně mluvit a psát,přečtený nebo slyšený text analyzovat a posoudit jeho obsah. Výuku gramatiky chápeme jako nástroj rozvíjení logického myšlení a prohlubování intelektových dovedností,osvojení si spisovné podoby českého jazyka .Literární oblastí otvíráme rozvoj citového vnímání, vlastních interpretací a tvůrčích schopností.
1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
- skupinové vyučování
- samostatná práce
- práce s učebnicí
- práce v pracovních sešitech
- krátkodobé i dlouhodobé projekty
- návštěvy knihoven,divadelních a filmových představení
- práce s knihou a s texty na internetu -Významné místo zaujímá redakční kroužek, kde dochází
k propojování žáků různých ročníků a kde je kladen důraz na tvořivou činnost a práci s médii.
1.3 Pomůcky
- učebnice,pracovní sešity
- folie na zpětný projektor
- interaktivní tabule, dataprojektor
- encyklopedie
- CD ukázky z literatury
- program Didakta /PC/
1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu
1. - 3.ročník 9 hodin týdně
4. - 5.ročník 8 hodin týdně
6. - 8 .ročník 4 hod týdně
9. ročník 4 + 1 hod. týdně
1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje
1.-9.ročník
1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu
- kmenová třídy
1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků
Žáci se v hodinách ČJ nedělí
2.Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím ,že vede žáka k :
- pochopení a užívání jazyka jako svébytného prostředku komunikace
- výběru a využití vhodných způsobů plánování ,organizování a řízení vlastního učení
- schopnosti vyhledat informace vhodné k řešení problémů, využívat získané vědomosti a dovednosti
k objevování různých variant řešení problémů
- schopnosti formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřovat se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
- účinné spolupráci ve skupině,vytváření pravidel práce v týmu
- dovednosti využít informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
2.1 Průřezová témata
OSV - verbální a neverbální komunikace
VDO - dopisování s partnerskými školami, vzájemná komunikace a spolupráce
EGS - rodinné příběhy, zážitky a zkušenosti z ciziny, život v jiných zemích, lidová slovesnost
MKV - znalosti, orientace, komunikace, prevence xenofobie
EV - kulturní krajina, životní styl, hodnocení a vlastní názor
MV - kritické čtení, vnímání mediálních sdělení, jejich stavba a tvorba, interpretace ve vztahu k realitě, vnímání autora, vliv médií ve společnosti a práce v realizačním týmu