telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Alternativní zdroje.

Český jazyk a literatura
Cizí jazyk
1. ročník
povinný
9
2. ročník
povinný
9
3. ročník
povinný
8+1
4. ročník
povinný
6+2
5. ročník
povinný
6+2
6. ročník
povinný
4
7. ročník
povinný
4
8. ročník
povinný
4
9. ročník
povinný
4+1

1. Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace je zastoupena obory Český jazyk a Cizí jazyk.Český jazyk a literatura má mezi ostatními předměty zásadní postavení. Dovednosti, které žáci v tomto předmětu rozvíjejí, vedou nejen k naplňování cílů oblasti Jazyk a jazyková komunikace, ale jsou i prostředníkem k získávání poznatků ve všech dalších oborech.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Vyučovací předmět Český jazyk a literatura je vyučován ve všech ročnících 1. a 2. stupně. Jeho obsahem je naplňování očekávaných výstupů vzdělávacího oboru český jazyk a literatura stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání a související očekávané výstupy průřezových témat.

Na I. stupni se vyučuje český jazyk jako samostatný předmět ve všech ročnících. Na I.stupni vzdělávání

v předmětu Český jazyk a literatura směřuje k ovládnutí jazyka v mluvené i písemné podobě, žáci se učí orientovat v okolním světě i v sobě samých. Jsou vedeni k osvojování a rozvíjení čtenářských schopností a prostřednictvím četby obohacují svůj duševní život. Učí se získávat vědomosti a dovednosti z různých zdrojů informací (slovníky, encyklopedie, katalogy) a rozšiřovat tak své znalosti a dovednosti potřebné pro další vývoj. Vyučovací předmět Český jazyk a literatura je úzce spjat s ostatními vyučovacími předměty. Na 2. stupni je naším hlavním cílem rozvoj jasného, srozumitelného a spisovného vyjadřování,vnímání a chápání různých jazykových sdělení,čtení s porozuměním,naučit žáky kultivovaně mluvit a psát,přečtený nebo slyšený text analyzovat a posoudit jeho obsah. Výuku gramatiky chápeme jako nástroj rozvíjení logického myšlení a prohlubování intelektových dovedností,osvojení si spisovné podoby českého jazyka .Literární oblastí otvíráme rozvoj citového vnímání, vlastních interpretací a tvůrčích schopností.

1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :

- skupinové vyučování

- samostatná práce

- práce s učebnicí

- práce v pracovních sešitech

- krátkodobé i dlouhodobé projekty

- návštěvy knihoven,divadelních a filmových představení

- práce s knihou a s texty na internetu -Významné místo zaujímá redakční kroužek, kde dochází

k propojování žáků různých ročníků a kde je kladen důraz na tvořivou činnost a práci s médii.

1.3 Pomůcky

- učebnice,pracovní sešity

- folie na zpětný projektor

- interaktivní tabule, dataprojektor

- encyklopedie

- CD ukázky z literatury

- program Didakta /PC/

1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu

1. - 3.ročník 9 hodin týdně

4. - 5.ročník 8 hodin týdně

6. - 8 .ročník 4 hod týdně

9. ročník 4 + 1 hod. týdně

1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje

1.-9.ročník

1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu

- kmenová třídy

1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků

Žáci se v hodinách ČJ nedělí

2.Výchovné a vzdělávací strategie

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím ,že vede žáka k :

- pochopení a užívání jazyka jako svébytného prostředku komunikace

- výběru a využití vhodných způsobů plánování ,organizování a řízení vlastního učení

- schopnosti vyhledat informace vhodné k řešení problémů, využívat získané vědomosti a dovednosti

k objevování různých variant řešení problémů

- schopnosti formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřovat se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

- účinné spolupráci ve skupině,vytváření pravidel práce v týmu

- dovednosti využít informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

2.1 Průřezová témata

OSV - verbální a neverbální komunikace

VDO - dopisování s partnerskými školami, vzájemná komunikace a spolupráce

EGS - rodinné příběhy, zážitky a zkušenosti z ciziny, život v jiných zemích, lidová slovesnost

MKV - znalosti, orientace, komunikace, prevence xenofobie

EV - kulturní krajina, životní styl, hodnocení a vlastní názor

MV - kritické čtení, vnímání mediálních sdělení, jejich stavba a tvorba, interpretace ve vztahu k realitě, vnímání autora, vliv médií ve společnosti a práce v realizačním týmu