telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Alternativní zdroje.

Český jazyk a literatura
Cizí jazyk
1. ročník
povinný
9
2. ročník
povinný
9
3. ročník
povinný
8+1
4. ročník
povinný
6+2
5. ročník
povinný
6+2
6. ročník
povinný
4
7. ročník
povinný
4
8. ročník
povinný
4
9. ročník
povinný
4+1
Kompetence k řešení problémů
  • je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
  • učí se asertivnímu chování
  • učí se oceňovat více cest k řešení problému
  • k problémům se vyjadřuje v anketách pro školní časopis
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
  • zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
  • přispívá příspěvky do školního časopisu
Kompetence k učení
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • vyhledává a třídí informace
  • používá obecně užívané termíny
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • vytváří si plán pro dosažení učebních cílů
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • rozumí různým typům textů a záznamů
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
  • umí vyhledávat na internetu
Kompetence občanské
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc

Komunikační a slohová výchova
výstupyučivo
  • čte s porozuměním a plynule přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
  • rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává
  • posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení
  • reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta
  • volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru
  • píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
  • vede správně dialog
  • sestaví složitější osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti
  • rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě

pozorování

popis předmětu

popis pracovního postupu

popis osoby, vlastnosti (charakteristika)

popis návštěvy kulturního představení nebo sportovního utkání

líčení

telegram

vypravování

sestavování osnovy, členění příběhu

námět na povídku

dopis

vzkaz, informace

reprodukce jednoduchých textů

členění vět, frázování, síla a barva hlasu

porovnávání názorů, tolerance, řešení konfliktních situací

pravidla dialogu

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , SRaSO , K , MV , Ko , KaK , ŘPRD
přesahy

Jazyková výchova
výstupyučivo
  • určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu
  • rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary
  • vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty
  • zvládá základní příklady syntaktického pravopisu
  • rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku
  • porovnává významy slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová
  • odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí
  • užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje

význam slova, stavba slova (předpona, kořen, přípona, koncovka)

pravopis souhláskových skupin

i/y po obojetných souhláskách

slovní druhy, tvarosloví

podstatná jména - mluvnické kategorie

přídavná jména - druhy, pravopis

zájmena - druhy, skloňování osobních zájmen

číslovky - druhy, rozlišování číslovek v textu

slovesa - mluvnické kategorie (osoba, číslo, způsob, čas)

neohebné slovní druhy - rozlišování v textu

skladba - zákl.vět.členy (holé a rozvité), podmět vyjádřený, nevyjádřený, několikanásobný, přísudek slovesný

shoda přísudku s podmětem

věta jednoduchá, souvětí

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , SRaSO , Ko , KaK , ŘPRD
přesahy

Literární výchova
výstupyučivo
  • čte s porozuměním a plynule přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
  • volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru
  • vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je
  • volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma
  • rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů
  • při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy

DĚTSKÝ SVĚT

dobrodružství

škola, mezilidské vztahy

příroda

vztah člověka a zvířete

cestování

DĚJINY

hist.román

život poddaných za Rakouska - Uherska

K.H.Borovský

rozkvět kultury a umění - významné postavy Národního obrození

Národní divadlo

II.světová válka

Období komunistické vlády

H.Ch.Andersen

L.Pasteur

ROK A JEHO OBDOBÍ

listopad

Vánoce

Nový rok

jaro

význam květin

Den matek

květen

Červen

OSTATNÍ

Bajky a přísloví

DOVEDNOSTI

Recitace

Tvorba vlastních básní a jiných literárních textů

Zařazení textů do lit.žánrů

Vyhledávání informací z textu

Základ básnického rozboru - sloka, verš, rým

Rozvoj hlasitého a tichého čtení s porozuměním

Intonace a přednes

Reprodukování textu

Osnova příběhu

Ilustrace (autoři, vlastní ilustrace)

pokrytí průřezových témat
MuV
KD , LV , EP , PM , PSSS
MeV
IVMSR , PRT
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PH , K , PL , MV , Ko , KaK , ŘPRD , HPPE
přesahy