telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Alternativní zdroje.

Český jazyk a literatura
Cizí jazyk
1. ročník
povinný
9
2. ročník
povinný
9
3. ročník
povinný
8+1
4. ročník
povinný
6+2
5. ročník
povinný
6+2
6. ročník
povinný
4
7. ročník
povinný
4
8. ročník
povinný
4
9. ročník
povinný
4+1
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • zapojuje se do evropských projektů
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
Kompetence pracovní
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • používá obecně užívané termíny
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • respektuje zákony a společenské normy
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu

Naslouchání
výstupyučivo
  • snaží se porozumět písemným nebo mluveným projevům přiměřené složitosti
  • snaží se respektovat základní pravidla rozhovoru
  • snaží se pracovat tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a svých schopností

- rozvoj vyjadřovacích schopností

- dialog s partnerem

- rozlišení české věty od jiných jazyků

- základní formy společenského styku

- spojení obsahu s obrázkem

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SRaSO , PL , MV , Ko
přesahy

Čtení a literatura
výstupyučivo
  • čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu, texty přiměřené věku
  • snaží se pracovat tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a svých schopností
  • seřazuje ilustrace podle děj. posloupnosti, vypráví podle nich jednoduchý příběh

- plynulé čtení s porozuměním

- intonace a slovní přízvuk

- orientace v textu a jeho volná reprodukce

- dramatizace pohádky

- seznámení se základy literatury - báseň, verš, rým, próza

- přednes básně

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SRaSO , Ko
přesahy

Písemný projev
výstupyučivo
  • zvládá základní hyg. návyky spojené s psaním
  • rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, člení slova na hlásky, odlišuje dlouhé a krátké samohlásky

- písemné vyjadřování, jednoduchý popis obrázku

- plynulý a úhledný písemný projev,dodržování hyg. návyků

- procvičování a psaní diakritických znamének

- psaní jednoduchých vět, adres a dopisů

- členění textu - nadpis, odstavec

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SRaSO , PH , Ko
přesahy

Mluvený projev
výstupyučivo
  • snaží se respektovat základní pravidla rozhovoru
  • v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči
  • učí se rozlišovat v textu druhy vět podle postoje mluvčího a volit vhodné prostředky
  • čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu, texty přiměřené věku
  • snaží se pracovat tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a svých schopností
  • seřazuje ilustrace podle děj. posloupnosti, vypráví podle nich jednoduchý příběh
  • spojuje věty do jednodušších souvětí

- dramatizace pohádky

- vyprávění pohádky, spojování textu s ilustrací

- děj - základ vypravování, posloupnost

- spojování a oddělování vět, spojky a jejich funkce

- komunikační situace - omluva, žádost, vzkaz, zpráva

- ústní vyjadřování ,artikulace a procvičování v mluveném projevu

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PL , MV , Ko , KaK
přesahy

Slovní zásoba a tvoření slov
výstupyučivo
  • porovnává význam slov, zvláště opačného sdělení a slova souřadná, nadřazená a podřazená
  • porovnává a třídí slova podle významu - děj, věc, okolnost, vlastnost

- slovní druhy - seznámení s názvy, poznávání - pod. jména, slovesa, předložky

- slovní význam

- význam slabiky v dělení slov

- dělení hlásek /samohlásky, souhlásky, dvojhlásky/

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP
přesahy

Pravopis
výstupyučivo
  • učí se rozlišovat v textu druhy vět podle postoje mluvčího a volit vhodné prostředky
  • rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, člení slova na hlásky, odlišuje dlouhé a krátké samohlásky
  • odůvodňuje a píše správně ií,yý po tvrdých a měkkých souhláskách, slova se skupinami dě,tě,ně,bě,pě,vě,mě a slova s úů

- psaní velkých písmen - rozlišování obecných a vlastních jmen

- druhy vět - spojování a oddělování vět

- pořádek vět

- tvoření vět ze slov, pořadí slov

- psaní i/y po tvrdých a měkkých souhláskách

- psaní souhlásek uprostřed a na konci slov

- psaní ě

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SRaSO , Ko
přesahy