telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Alternativní zdroje.

Český jazyk a literatura
Cizí jazyk
1. ročník
povinný
9
2. ročník
povinný
9
3. ročník
povinný
8+1
4. ročník
povinný
6+2
5. ročník
povinný
6+2
6. ročník
povinný
4
7. ročník
povinný
4
8. ročník
povinný
4
9. ročník
povinný
4+1
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • respektuje vnitřní řád školy
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • používá obecně užívané termíny
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • vyhledává a třídí informace
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • rozumí různým typům textů a záznamů
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc
  • v krizových situacích se chová ohleduplně

Čtení
výstupyučivo
  • plynule čte texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
  • vyjadřuje své pocity z přečteného textu

- četba s důrazem na upevňování čtenářských návyků

- intonace, četba naučných, uměleckých a populárných textů

- hlasité čtení - předčítání, tiché čtení

- slovní přízvuk

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PL , Ko
přesahy

Literatura
výstupyučivo
  • plynule čte texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
  • pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a svých schopností
  • vyjadřuje své pocity z přečteného textu

- volná reprodukce, dramatizace, přednes

- vyprávění /pověst/

- líčení atmosféry příběhu /podstata a smysl/

- charakteristika postav, vyjádření postoje ke knize

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , K , PL , MV , Ko , KaK
přesahy

Písemný projev
výstupyučivo
  • porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti
  • píše správné tvary písmen a číslic, správně spojuje písmena, slabiky a kontroluje vlastní písemný projev
  • píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení

- upevňování správných tvarů, písmen a číslic, odstraňování nedostatků, automatizace

- celková úprava písemného projevu, vyplňování formulářů

- čitelný a úhledný písemný projev

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , SRaSO , Ko
přesahy

Mluvený projev
výstupyučivo
  • spojuje věty do jednodušších souvětí vhodnými spojkami a jinými spojovacími výrazy
  • porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti
  • respektuje základní komunikační pravidla rozhovoru
  • volí vhodné verbální a nonverbální prostředky řeči v běžných situacích
  • na základě vlastních zážitků tvoří krátký mluvený projev
  • pečlivě vyslovuje a opravuje svou nesprávnou a nedbalou výslovnost
  • v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči

- komunikační situace /omluva, žádost, vzkaz, zpráva/

- výběr vhodných kom. prostředků, zdvořilostní obraty

- požádání o informaci, podání informace a sdělování přání

- souvislé jazykové projevy, jejich členění, vhodné výrazy

- jednoduchá osnova

- rozvíjení znělého hlasu, přiměřeného tempa a správného dýchání

pokrytí průřezových témat
MuV
LV
OSV
RSP , SaS , SRaSO , PL , MV , Ko
přesahy

Tvarosloví
výstupyučivo
  • rozlišuje slovní druhy v základním tvaru
  • porovnává význam slov, vyhledává v textu slova příbuzná
  • učí se odůvodňovat a psát správně i/y po obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech
  • učí se vyhledávat v textu slova příbuzná
  • užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary pod. jmen, příd. jmen a sloves

- ohebné a neohebné slovní druhy /sloveso - osoba, číslo, čas; pod. jméno - pád, číslo, rod/

- vyjmenovaná slova

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SRaSO , Ko , ŘPRD
přesahy

Skladba
výstupyučivo
  • spojuje věty do jednodušších souvětí vhodnými spojkami a jinými spojovacími výrazy

- věta jednoduchá, souvětí /spojovací výrazy/

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SRaSO
přesahy

Pravopis
výstupyučivo
  • učí se odůvodňovat a psát správně i/y po obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech
  • učí se vyhledávat v textu slova příbuzná
  • odůvodňuje a píše správně dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě - mimo morfologický šev

- psaní i/y uprostřed slov /vyjmenovaná a příbuzná slova/

- psaní ě

- určování zákl. mluv. kategorií u pod. jmen a sloves

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , Ko , ŘPRD
přesahy