telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Alternativní zdroje.

Český jazyk a literatura
Cizí jazyk
1. ročník
povinný
9
2. ročník
povinný
9
3. ročník
povinný
8+1
4. ročník
povinný
6+2
5. ročník
povinný
6+2
6. ročník
povinný
4
7. ročník
povinný
4
8. ročník
povinný
4
9. ročník
povinný
4+1
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • umí naslouchat ostatním členům v týmu
Kompetence sociální a personální
  • respektuje vnitřní řád školy
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
  • seznamuje se s kulturou země, ze které je spolužák
  • zapojuje se do recipročních výměnných pobytových akcí v zahraničí
  • zapojuje se do evropských projektů
Kompetence pracovní
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
  • přispívá příspěvky do školního časopisu
Kompetence k učení
  • používá obecně užívané termíny
  • vyhledává a třídí informace
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
  • vytváří si plán pro dosažení učebních cílů
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
  • učí se sebehodnocení
Kompetence komunikativní
  • účastní se na mezinárodních projektech
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
  • rozumí různým typům textů a záznamů
Kompetence občanské
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • poskytne dle svých možností účinnou pomoc

Komunikační a slohová výchova
výstupyučivo
  • čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
  • rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk
  • snaží se posuzovat úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení
  • pokouší se reprodukovat obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatovat si z něj podstatná fakta
  • rozliší intonaci, přízvuk, pauzy a tempo typické pro určitý komunikační záměr
  • rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace
  • seznamuje se po stránce obsahové i formální s jednoduchými komunikačními žánry
  • vede správně telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku, učí se vést dialog
  • píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
  • sestaví jednoduchou osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev

Vyprávění, členění textu

Adresa, pohled, popis osoby

Popis věcí a dějů,vyprávění podle obrázkové osnovy

Popis činnosti

Telefonování, oznámení

Dopis, osnova

Stylizace - využívání vhodných jaz.prostředků

Stručnost vyjadřování - sms, e-mail, telegram, telefonování

Blahopřání

Vypravování s použitím slov

Čtení jako zdroj informací, vyhledávací čtení, klíčová slova

Pravidla dialogu

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , K , PL , MV , Ko
přesahy

Jazyková výchova
výstupyučivo
  • porovnává významy slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová
  • učí se rozlišovat ve slově kořen, část příponovou, předponovou
  • určuje slovní druhy plnovýznamových slov
  • odlišuje větu jednoduchou a souvětí
  • užívá vhodných spojovacích výrazů
  • píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách

Význam slov

Stavba slov, poznávání kořenů a rozlišování částí příponové a předponové

Vyjmenovaná slova

Slovní druhy

Slovesa - časování, infinitiv, určité sl.tvary a způsoby, příčestí minulé

Podstatná jména - rod střední

Podstatná jména - rod ženský

Podstatná jména - rod mužský

Stavba věty - věta jednoduchá, souvětí, spojovací výrazy

Základní skladební dvojice

Shoda podmětu s přísudkem

Určování vyjádřeného podmětu

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SRaSO , Ko , ŘPRD
přesahy

Literární výchova
výstupyučivo
  • vyjadřuje své dojmy z četby
  • volně reprodukuje text podle svých schopností
  • rozlišuje různé typy uměleckých textů
  • při jednoduchém rozboru literárních textů se seznámí s elementárními literárními pojmy

Seznámení s literárními žánry - povídky, pověsti, pohádky

Literární postava

Film a filmoví hrdinové

Dramatizace

Přímá řeč

Báseň

Recitace

Tvorba vlastních básní a jiných literárních textů

Zařazení textů do lit.žánrů

Vyhledávání informací z textu

Základ básnického rozboru - sloka, verš, rým

Elementární literární pojmy

Rozvoj hlasitého a tichého čtení s porozuměním

Intonace a přednes

Reprodukování textu

Osnova příběhu

Ilustrace (autoři, vlastní ilustrace)

pokrytí průřezových témat
MuV
LV , PM
OSV
RSP , SaS , K , PL , MV , Ko , HPPE
přesahy