telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník
povinný
4
2. ročník
povinný
5
3. ročník
povinný
5
4. ročník
povinný
4+1
5. ročník
povinný
4+1
6. ročník
povinný
4
7. ročník
povinný
4
8. ročník
povinný
4+1
9. ročník
povinný
4+1

1. Obsahové,časové a organizační vymezení

Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace je zastoupena předmětem Matematika. Na I.stupni prolíná

do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, na II.stupni je úzce spjat s předměty Fyzika, Chemie, Zeměpis.

1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle

Žáci jsou vedeni k osvojení si aritmetických operací - k dovednosti provádět operace, k porozumění algoritmům, významům a získávání číselných údajů. Seznámí se s pojmem proměnná. Rozvíjejí své abstraktní a exaktní myšlení. Vede žáky k logickému a kritickému usuzování, k pochopení závislostí a vztahů.Učí se zkoumat tvary v rovině a prostoru. Osvojují si pojmy a matematické postupy. Rozvíjejí svou důslednost, vytrvalost, vynalézavost, tvořivost, schopnost sebekontroly. Naučí se používat matematiku v reálných situacích.

1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu

Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :

- frontální výuka

- skupinové vyučování

- samostatná práce

- práce s učebnicí a pracovním sešitem

- didaktické hry

- testy

- práce s internetem a výukovými programy

1.3 Pomůcky

- učebnice, pracovní sešit

- fólie

- názorné modely pro nácvik aritmetických operací

- drobný didaktický materiál

- číselné osy

- číselné řady

- rýsovací potřeby

- kalkulátory

- modely geometrických útvarů (rovina), prostorové modely těles

- výukové programy

- encyklopedie

- interaktivní tabule a dataprojektor

1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu

1. ročník 4 hodiny týdně

2. - 5. ročník 5 hodin týdně

6.- 7. ročník - 4 hodiny týdně

8.- 9. ročník - 5 hodin týdně

1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje

1.-9.ročník

1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu

- kmenová třída

- učebna PC

1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků

Žáci se v hodinách M nedělí

2. Výchovné a vzdělávací strategie

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :

- osvojování základních matematických pojmů a vztahů postupnou abstrakcí a zobecňováním reálných jevů, vytváření zásoby matematických nástrojů, využívání výpočetní techniky, plánování postupů

a samostatnému objevování závěrů, aplikaci matematických znalostí v ostatních předmětech

a v reálném životě

- rozboru problému, plánování řešení, odhadování výsledků, volbě správného postupu, práci s chybou, ověřování výsledků

- vytváření hypotéz, zdůvodňování postupů, správnému používání terminologie a symboliky

- spolupráci ve skupině, schopnosti argumentovat, schopnosti sebekontroly

- respektování názorů druhých, zodpovědnému rozhodování, hodnocení vlastních výsledků

- rozvíjení a zdokonalování grafického projevu, ověřování výsledků, dodržování dohodnuté kvality

a termínů prací

2.1 Průřezová témata

OSV - komunikace v týmu a v různých pracovních situacích

EV - základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí

MV - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, jejich stavba a tvorba, interpretace ve vztahu k realitě, práce v realizačním týmu