1. Obsahové,časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace je zastoupena předmětem Matematika. Na I.stupni prolíná
do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, na II.stupni je úzce spjat s předměty Fyzika, Chemie, Zeměpis.
1.1 Vzdělávací obsahy a jejich cíle
Žáci jsou vedeni k osvojení si aritmetických operací - k dovednosti provádět operace, k porozumění algoritmům, významům a získávání číselných údajů. Seznámí se s pojmem proměnná. Rozvíjejí své abstraktní a exaktní myšlení. Vede žáky k logickému a kritickému usuzování, k pochopení závislostí a vztahů.Učí se zkoumat tvary v rovině a prostoru. Osvojují si pojmy a matematické postupy. Rozvíjejí svou důslednost, vytrvalost, vynalézavost, tvořivost, schopnost sebekontroly. Naučí se používat matematiku v reálných situacích.
1.2 Upřednostňované formy realizace vyučovacího procesu
Podle charakteru učiva a cílů vzdělávání se užívají tyto formy a metody :
- frontální výuka
- skupinové vyučování
- samostatná práce
- práce s učebnicí a pracovním sešitem
- didaktické hry
- testy
- práce s internetem a výukovými programy
1.3 Pomůcky
- učebnice, pracovní sešit
- fólie
- názorné modely pro nácvik aritmetických operací
- drobný didaktický materiál
- číselné osy
- číselné řady
- rýsovací potřeby
- kalkulátory
- modely geometrických útvarů (rovina), prostorové modely těles
- výukové programy
- encyklopedie
- interaktivní tabule a dataprojektor
1.4 Časová dotace vyučovacího předmětu
1. ročník 4 hodiny týdně
2. - 5. ročník 5 hodin týdně
6.- 7. ročník - 4 hodiny týdně
8.- 9. ročník - 5 hodin týdně
1.5 Ročníky ,ve kterých se vyučovací předmět realizuje
1.-9.ročník
1.6. Místo realizace vyučovacího předmětu
- kmenová třída
- učebna PC
1.7 Dělení výuky na skupiny,spojování žáků z různých ročníků
Žáci se v hodinách M nedělí
2. Výchovné a vzdělávací strategie
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :
- osvojování základních matematických pojmů a vztahů postupnou abstrakcí a zobecňováním reálných jevů, vytváření zásoby matematických nástrojů, využívání výpočetní techniky, plánování postupů
a samostatnému objevování závěrů, aplikaci matematických znalostí v ostatních předmětech
a v reálném životě
- rozboru problému, plánování řešení, odhadování výsledků, volbě správného postupu, práci s chybou, ověřování výsledků
- vytváření hypotéz, zdůvodňování postupů, správnému používání terminologie a symboliky
- spolupráci ve skupině, schopnosti argumentovat, schopnosti sebekontroly
- respektování názorů druhých, zodpovědnému rozhodování, hodnocení vlastních výsledků
- rozvíjení a zdokonalování grafického projevu, ověřování výsledků, dodržování dohodnuté kvality
a termínů prací
2.1 Průřezová témata
OSV - komunikace v týmu a v různých pracovních situacích
EV - základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí
MV - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, jejich stavba a tvorba, interpretace ve vztahu k realitě, práce v realizačním týmu