telefon:596719879fax:596719824
ředitel:Mgr.Jana Jeřábkovákontakty:Mgr.Marie Síkorová
REDIZO:600145191IČ:70631727
email:skola@zsmitusova8.cz
zřizovatel:Statutární město Ostrava,Městský obvod Ostrava-Jih, Ostrava-Hrabůvka Horní 3
Cesta za poznáním

Základní škola Ostrava - Hrabůvka

Mitušova 8/1115 , www.zsmitusova8.cz
Učební osnovy

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník
povinný
4
2. ročník
povinný
5
3. ročník
povinný
5
4. ročník
povinný
4+1
5. ročník
povinný
4+1
6. ročník
povinný
4
7. ročník
povinný
4
8. ročník
povinný
4+1
9. ročník
povinný
4+1
Kompetence k řešení problémů
  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
  • nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
  • učí se asertivnímu chování
Kompetence sociální a personální
  • respektuje vnitřní řád školy
  • dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
  • umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
  • aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
  • oceňuje zkušenosti druhých lidí
  • čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
Kompetence pracovní
  • žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
  • adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
  • vytváří si pozitivní vztah k práci
  • dodržuje vnitřní řád školy, učeben
  • dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
  • zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
  • používá obecně užívané termíny
  • vyhledává a třídí informace
  • propojuje získané znalosti do souvislostí
  • užívá odbornou terminologii
  • při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
  • dokáže pracovat s chybou
  • učí se sebehodnocení
  • vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
  • učí se pracovat samostatně a tvořivě
Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
  • rozumí různým typům textů a záznamů
Kompetence občanské
  • odmítá útlak a hrubé zacházení
  • respektuje zákony a společenské normy
  • je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
  • podporuje zájem ochrany zdraví

Přirozená čísla do 100
výstupyučivo
  • užívá lineární uspořádání, zobrazí číslo na číselné ose
  • řeší a tvoří slovní úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Přirozená čísla do 100:

- sčítání a odčítání do 100

- slovní úlohy na sčítání a odčítání v oboru do 100

- závorky

- sčítání a odčítání dvojciferných čísel do 100 zpaměti (i s přechodem 10)

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SRaSO , Ko , KaK
přesahy

Násobení a dělení do 100
výstupyučivo
  • počítá předměty v daném souboru a vytváří soubory s daným počtem prvků v oboru přir. čísel do 100
  • řeší a tvoří slovní úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
  • popisuje jednoduché závislosti z praktického života

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Násobení a dělení přir. čísel v oboru násobilek do 100:

- upevňování a automatizace spojů násobení a dělení č. 0 – 10

- pamětné násobení dvojciferného čísla jednociferným mimo obor násobilek

- násobení a dělení součtu nebo rozdílu dvou čísel

- užití závorek

- dělení se zbytkem

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SRaSO , KaK , ŘPRD
přesahy

Přirozená čísla do 1000
výstupyučivo
  • čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 1000
  • užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti v oboru přir. čísel do 1000
  • používá přir. čísla do 1000 k modelování reálných situací
  • užívá lineární uspořádání, zobrazí číslo na číselné ose
  • provádí zpaměti jednoduché početní operace s přir. čísly v oboru do 1000
  • řeší a tvoří slovní úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Přirozená čísla do 1000:

- číselná řada

- čtení a zápis trojciferných čísel

- číselná osa

- porovnávání čísel

- rozklad čísla v desítkové soustavě

- sčítání a odčítání do 1000(bez přechodu násobků 100)

- slovní úlohy na sčítání a odčítání do 1000

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , Ko , KaK , ŘPRD
přesahy

Závislosti, vztahy a práce s daty
výstupyučivo
  • popisuje jednoduché závislosti z praktického života
  • doplňuje tabulky, schémata a posloupnosti čísel
  • orientuje se v čase, provádí jednoduché převody jednotek času

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

- seznámení se symboly, základními matematickými značkami a zápisy

- orientace čtení matematických zápisů

- pohyb ve čtvercové síti, na číselné ose

- tabulky násobků

- tabulkové zápisy v praxi, práce s údaji (např. ceny zboží, jízdní řád, vzdálenosti apod.)

- určování času, jednoduché převody jednotek času

- míry a váhy v praxi

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , SaS , K , ŘPRD
přesahy

Přímky, polopřímky
výstupyučivo
  • porovnává velikost útvarů, měří a odhaduje délku úsečky

GEOMETRIE V ROVINĚ A PROSTORU

Přímky a polopřímky:

- přímka (rýsování)

- polopřímka

- vzájemná poloha dvou přímek v rovině (rovnoběžné, různoběžné, kolmé)

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , K , ŘPRD
přesahy

Rovinné obrazce
výstupyučivo
  • rozezná , pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa, nachází v realitě jejich reprezentaci
  • porovnává velikost útvarů, měří a odhaduje délku úsečky

GEOMETRIE V ROVINĚ A PROSTORU

Rovinné obrazce:

- kreslení a rýsování rovinných obrazců ve čtvercové síti

- délka úsečky – odhad délky, měření a rýsování s přesností na milimetry

- rovinné obrazce: trojúhelník, čtverec, obdélník, čtyřúhelník

- strana rovinného obrazce

- jednotky délky – mm, cm, dm, m, km

- seznámení s kruhem a kružnicí – rozdíl

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , K , ŘPRD
přesahy

Tělesa
výstupyučivo
  • rozezná , pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa, nachází v realitě jejich reprezentaci

GEOMETRIE V ROVINĚ A PROSTORU

Tělesa:

- jednoduchá tělesa (užití stavebnic a předmětů z praktického života)

pokrytí průřezových témat
OSV
RSP , Ko , KaK , ŘPRD
EV
VČP
přesahy