Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Učební osnovy
Matematika a její aplikace
Kompetence k řešení problémů
-
je schopen posoudit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
-
sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
-
příjímá zodpovědnost za výsledek řešení problému a umí jej obhájit
-
nenechá se odradit neúspěchem a nachází jiná řešení
-
umí naslouchat ostatním členům v týmu
-
učí se asertivnímu chování
-
učí se oceňovat více cest k řešení problému
Kompetence sociální a personální
-
aktivně se účastní komunikačních třídnických hodin
-
dodržuje a respektuje zákony třídního kolektivu
-
respektuje vnitřní řád školy
-
umí pracovat ve dvojicích a ve skupinách
-
čerpá zkušenosti a respektuje různá hlediska
-
podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
-
oceňuje zkušenosti druhých lidí
Kompetence pracovní
-
adaptuje se na jiné prostředí a nové pracovní podmínky
-
žák je veden ke koncentraci na pracovní výkon
-
vytváří si pozitivní vztah k práci
-
dodržuje vnitřní řád školy, učeben
-
dodržuje pravidla při práci s nebezpečným materiálem
-
zapojuje se do zájmových aktivit ve škole i mimo školu
Kompetence k učení
-
užívá odbornou terminologii
-
propojuje získané znalosti do souvislostí
-
vyhledává a třídí informace
-
používá obecně užívané termíny
-
dokáže pracovat s chybou
-
při hodnocení se používají převážně prvky pozitivní motivace
-
vědomě eliminuje rušivé podněty a vytváří si optimální podmínky pro učení
-
učí se sebehodnocení
-
učí se pracovat samostatně a tvořivě
-
vytváří z těchto zdrojů samostatné práce
Kompetence komunikativní
-
vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
-
rozumí různým typům textů a záznamů
-
naslouchá promluvám druhých lidí a porozumí jim
Kompetence občanské
-
je schopen empatie
-
odmítá útlak a hrubé zacházení
-
respektuje zákony a společenské normy
-
je si vědom svých povinností ve škole a mimo školu
-
poskytne dle svých možností účinnou pomoc
-
podporuje zájem ochrany zdraví
Přirozená čísla |
výstupy | učivo |
|
ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
Přirozená čísla:
- přirozená čísla do miliónu a přes milión
- posloupnost přirozených čísel
- čtení a zápis čísel větších než milión
- porovnávání přirozených čísel
- číselná osa
- zápis přirozeného čísla v desítkové soustavě
- zaokrouhlování čísel na desítky, sta, tisíce, statisíce, milióny
|
pokrytí průřezových témat |
OSV RSP
,
KaK
,
ŘPRD |
přesahy |
|
Sčítání a odčítání |
výstupy | učivo |
-
využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
-
provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
-
řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
|
ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
Sčítání a odčítání:
- pamětné sčítání a odčítání přirozených čísel
- vlastnosti sčítání a odčítání
- užití písemných algoritmů
|
pokrytí průřezových témat |
OSV RSP
,
SRaSO
,
KaK
,
ŘPRD |
přesahy |
|
Násobení a dělení |
výstupy | učivo |
-
využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
-
provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
-
zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
-
řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
|
ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
Násobení a dělení:
- pamětné násobení a dělení přirozených čísel
- písemné algoritmy násobení (až čtyřciferní činitelé)
- dělení jedno a dvojciferným činitelem
|
pokrytí průřezových témat |
OSV RSP
,
SRaSO
,
KaK
,
ŘPRD |
přesahy |
|
Úlohy a aplikace |
výstupy | učivo |
-
provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
-
zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
-
řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
|
ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
Úlohy a aplikace:
- odhady výsledků, kontrola výpočtu
- užití vlastností početních výkonů (komutativnost, asociativnost)
- slovní úlohy na jeden až dva početní výkony
|
pokrytí průřezových témat |
OSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
K
,
Ko
,
KaK
,
ŘPRD
,
HPPE |
přesahy |
|
Závislosti, vztahy a práce s daty |
výstupy | učivo |
|
ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
- proměnná, dosazování za nezávisle nebo závisle proměnnou
- čtení a sestavování tabulek různých závislostí
- čtení a sestavování sloupkových diagramů
- zakreslování jednoduchých grafů závislostí, např. průběh jízdy autem, změna teploty během dne apod.
- jízdní řády
- soustava souřadnic
|
pokrytí průřezových témat |
MeV PRTOSV RSP
,
SRaSO
,
K
,
MV
,
Ko
,
KaK
,
ŘPRD
,
HPPE |
přesahy |
|
Rovinné útvary |
výstupy | učivo |
-
narýsovat a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnici), užívá jednoduché konstrukce
-
sčítá a odčítá graficky úsečky, určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran
-
sestrojí rovnoběžky a kolmice
-
rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvaru překládáním papíru
|
GEOMETRIE V ROVINĚ A PROSTORU
Rovinné útvary:
- rýsování rovnoběžek a kolmic daným bodem
- konstrukce a rýsování obdélníku, čtverce
- rýsování pravoúhlého, rovnostranného a rovnoramenného trojúhelníku
|
pokrytí průřezových témat |
OSV RSP
,
SRaSO
,
K
,
ŘPRD |
přesahy |
|
Obsah obrazce |
výstupy | učivo |
-
řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
-
určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu
|
GEOMETRIE V ROVINĚ A PROSTORU
Obsah obrazce:
- výpočty a odhady obvodu a obsahu obdélníka a čtverce
- užití a převody jednotek obsahu
- řešení úloh z praxe
|
pokrytí průřezových témat |
OSV RSP
,
K
,
ŘPRD |
přesahy |
|
Slovní úlohy s netradičními postupy |
výstupy | učivo |
|
Slovní úlohy
Číselné a obrázkové řady
Magické čtverce
Prostorová představivost
|
pokrytí průřezových témat |
OSV RSP
,
SaS
,
SRaSO
,
K
,
MV
,
Ko
,
KaK
,
ŘPRD
,
HPPE |
přesahy |
|
|